Článek Vše, co potřebujete vědět o PS Vita

Vše, co potřebujete vědět o PS Vita

Ondřej Švára

Ondřej Švára

9. 6. 2011 22:47 7
Reklama

Nepříliš sympatickou poznámku poslal šéf Gearboxu Randy Pitchford na adresu nového handheldu Sony PS Vita, představeného na právě skončeném Electronic Entertainment Expo. „Budu mu říkat dál NGP. Vita zní spíš jako jméno nějakého drinku z hippísového baru,“ uvedl. A vtipkují i jiní. Kolegové ze zahraničních redakcí se shodují, že Vita by se nejlépe hodilo k pojmenování jogurtu usnadňujícího trávení.

Pravdou však je, že kontroverzní název je možná jedinou dosud známou vadou nového mini samuraje z východu, představeného před půl rokem v Tokiu. Ve skutečnosti osmnáct centimetrů široký nástupce PSP s pětipalcovou OLED dotykovou obrazovkou v sobě skrývá novou dimenzi mobilního hraní a společně s představeným „gamepadem“ pro Nintendo Wii U definoval, jak budou nové hry na těchto dvou platformách nejen vypadat, ale hlavně jakým způsobem se budou hrát. A abyste nemuseli informace o PS Vita lovit ve všech našich novinkách, anebo snad na zahraničních webech, přinášíme vám detailní pohled do jeho útrob. Do srdce handheldové revoluce.

Láska na první pohled

První, na co si jistě vzpomenete, jsou bezesporu nadšené E3 dojmy z grafické úrovně pilotních Vita her, zejména Uncharted: Golden Abyss.Hardware PS Vita je skutečně pokrokový a v současnosti nic silnějšího v mobilní platformě neexistuje. Vnitřek zařízení je složený ze čtyřjádrového procesoru a rovněž čtyřjádrového grafického čipu, podporujícího DirectX 10.1 a Shader model 4.1 se schopností vykreslit 133 milionů polygonů za sekundu. To samo o sobě stačí, aby budoucí Vita hry vypadaly jako lehce downscalované tituly z Playstation 3. Je nutné dodat, že o zcela totožnou kvalitu vskutku nejde, neboť Vita se ve skutečnosti Playstationu vyrovná pouze v paměťovém výkonu. Je někde na půli cesty mezi starým PSP a právě PS3. "Kdyby handheldový procesor jel na dvou gigahertzích, baterky by to vydržely asi pět minut a vám by shořely trencle," konstatoval na vysvětlenou jeden z manažerů výzkumu Sony.

I tak Vita svým výkonem imponuje. Živý gameplay z nejlépe vypadající hry Uncharted: Golden Abyss se vyznačoval naprosto konstantním frameratem a bez jakéhokoliv cukání. Dojem byl umocněn zmíněným OLED displejem, který vyniká jak výborným podáním šestnácti milionů barev, tak perfektním kontrastem, který by měl zajistit zdraví vašich očí i mimo přítmí interiérů. S ohledem na předvedený výkon však vyvstává naprosto stěžejní otázka: Budou next gen handheldovému hraní stačit baterie? Scott Rohde ze Sony Worldwide Studios si je jist, že životnost baterek bude téměř totožná jako u PSP. To je určitě dobrá zpráva. Ta špatná zatím poukazuje na neoficiální zvěsti, že právě u tak náročných her, jako je Uncharted, se záložní zdroj života vyčerpá dříve. O kolik, to v tuto chvíli zatím nikdo neví. Faktem však zůstává, že většina E3 předváděček Vity se odehrála za asistence přívodního kabelu ze zásuvky.

Šťouchni mě, píchni mě

Snad ještě větší revoluci, než samotný výkon, přináší Vita v ovládání. Společným jmenovatelem hraní na Vitě bude svoboda. Svoboda výběru, jak chcete tu kterou hru kočírovat. Na výběr je totiž přehršel možností, vycházejících z několika spolupracujících hardwarových řešení, mezi nimiž se dá neustále vybírat a vzájemně je kombinovat přímo v akci. Začněme klasikou – Vita má vlevo nahoře nesmrtelný D-pad a vpravo ve stejné výšce čtvero akčních tlačítek. Zajímavosti se však dějí vespod konzolky, tam se uhnízdily dva analogové joysticky, po kterých byl u fanoušků obrovský hlad. To ovšem není vše. Nová dimenze ovládání je zajištěna skrz multifunčkní dotykovou plochu na zádech přístroje, po kterém se přejíždí všemi prsty obou ruk vyjma palců. Dále má handheld přední a zadní kameru pro augmentovanou realitu, gyroskopický systém pro detekci náklonu SixAxis, elektronický kompas, akcelerometr a jak už bylo napsáno, i displej je dotykový.

Vita připomíná spíše elektronického pomocníka pro hi-tec polárníka, leč všechny její vymoženosti směřují právě k tomu, abyste si mohli řídit svůj herní svět jinak, než jste byli dosud zvyklí. Budete moci tlačit, táhnout, šťouchat, uchopit a dotýkat se. No tedy! V Uncharted to bylo krásně vidět. Drake může skákat na liánách třeba prostým rozhoupáním handheldu a po skalách pak šplhat přesně tak, jak naznačíte třeba prstem na obrazovce. Dokonce lze jedním ťuknutím stáhnout nepřítele z útesu. Až čas ukáže, nakolik je technologický balík Vity skutečným přínosem, zatím jde o sebestřednou demonstraci něčeho nového a v každé hře si jistě vyžádá nějaký čas, než si hráč na široké možnosti povelů zvykne. A začne je používat ve svůj prospěch. Nutno říct, že Vita je i přes svoji zdánlivou složitost intuitivní a veškeré nestandardní povely obvykle plní ve hře skriptem, což je vidět například na situaci, kdy Drakeovi na skále předťukáte místa, kam má skočit, pak jej rozhoupete a on následně provede dokonalý waypointing.

Ještě musíme dodat, že handheld je i přes svoji robustnost a velkou výbavu stále poměrně lehký a také se dobře drží. Horší je to už s jeho přenosností. Vita je větší než PSP a v kapse vám bude svoji délkou evokovat spíše půllitrovku koly. Vhodná bude spíše do batůžku.

Kontakt se světem i vlastní konzolí

Alfou a omegou letošní E3 bylo hysterického vkládání sociálních funkcí snad do každé druhé hry, která má teoretický potenciál zaujmout velkou komunitu podobně se chovajících hráčů. A hned v závěsu se objevil i trend spolupráce mezi dvěma naprosto odlišnými kusy hardwaru. Pro obojí je PS Vita připravena. Zaprvé výstava ukázala, že na tomto handheldu bude možné díky službě Party živě komunikovat s přáteli, kteří jsou registrovaní na PlayStation Network a to jak textem, tak i hlasem. Další serepetičky pak zajistí systém Near, který vlastně vysvětluje, proč se NGP jmenuje právě Vita. V latině to totiž znamená život a Sony tím chce naznačit, že sociální funkce budou v handheldovém fochu opět o generaci bohatší. Near jednoduše umožní vyhledání přátel ve vašem okolí, kteří třeba právě hrají anebo obecně ty, jejichž charakteristika a vkus se eventuelně blíží tomu vašemu. A s nimi si pak budete moci předávat například drobné dárky, čímž je míněn „přístup k virtuálním předmětům ve hře tím, že hráč navštíví určitou geografickou lokalitu, kterou před ním navštívili i jiní hráči sdílející tento předmět,“ jak hovoří oficiální zdroje Sony.

Spíše než socializační farmaření vás ale může zajímat ona hardwarová spolupráce. Speciálně máte-li doma PS3. Právě mezi ním a Vitou aktuálně vzniká poměrně exkluzivní pouto, oficiálně podpořené řadou významných developerů. Dosud to nejlépe předvedl Wipeout 2048, v němž budou moci proti sobě hrát lidé na obou systémech živě. Zajímavá je i funkce v diablovce Ruin, kde budete moci rozehrát uloženou pozici z Vity na velké konzoli. To mimochodem poukazuje na fakt, že vaše savy se budou přechovávat nejen v handheldu, ale rovněž na serverech Sony.

Hardwarovým kontaktem budou oplývat i tituly jako Little Big Planet (tvůrčí nástroje), nebo ModNation Racers (půjčování tratí). Jak je vidět, podání ruky obou platforem se bude dít pokaždé trochu jinak a bude záležet především na samotných studiích, co budou chtít v tomto ohledu podniknout. Sony nějaký mustr nikomu nepředepisuje, pouze ostatní přesvědčuje, ať na nějaké herní konektivitě vůbec pracují, což je jistě pozitivní fakt.

Hry zajištěny

Vývoj softwaru na PS Vita dosud oficiálně přislíbilo na osmdesát studií a charakteristickým rysem budoucí herní nabídky je především to, že se Vita stane domovem značek, které jsou jinak spjaty spíše s PC a konzolemi, což je také poměrně zajímavý průlom. V první řadě jmenujme Ridge Racer, milionkrát viděné Uncharted, dále Call of Duty anebo na půl Levinovy huby slíbený Bioshock. Nutno ovšem dodat, že čím větší pecka, tím méně jisté je její skutečné budoucí jméno. Snad až na Uncharted jde totiž o tituly, jenž sice budou maximálně čerpat z dotyčných brandů, ale u všech názvů nyní svítí všeříkající noticka „working title“. Podrobný výčet aktuálně slíbených launchových her za mě sepsal kolega Erik Omar zde.

Počkáme si

Na závěr rozloučení? Jistě, ale ještě s několika dalšími důležitými informacemi. Již pár dnů známe cenu nového handheldu. Ta je rozdělena podle dvou prodejních verzí. Ta první, s jednodušším wi-fi připojením, bude stát 249 dolarů a ta druhá, s moderním přijímačem 3G mobilní sítě, si řekne o dolarů 299. Je otázkou, zda se tuzemské přepočtové ceny budou nakonec nějak lišit, důležité je, že Sony splnilo předsevzetí a přináší velice konkurenceschopného bojovníka proti Nintendu 3DS, které u nás startovalo za přepočtových osm tisíc korun. O poznání méně pozitivní zprávou zatím je, že šrajtofle můžete ještě nechat v naprosté finanční hibernaci. PS Vita se totiž na světovém trhu podle předběžných zpráv objeví až na jaře příštího roku, rychleji by ji snad mohli mít jen Japonci jako dárek pod vánoční bonsaj. Na omluvu snad přijmete drobný fakt, že Vita jde v uvědomělých politických šlépjejích PS3 a opět se regionálně nezamkne. To znamená, že si na evropské konzolce hladce zahrajeme americké verze her a naopak na japonské zase hry vydané pro náš region. Útěcha jak bič, co říkáte? J

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama