Vampyr Článek Vampyr

Vampyr

Radek Chuděj

Radek Chuděj

25. 5. 2016 11:11 7
Reklama

Když v roce 2004 vyšel zatím poslední díl ze série Vampire: The Masquerade, asi jen málokdo tušil, že opouštíme univerzum World of Darkness na tak dlouhou dobu. Chystané MMO od islandských vývojářů ze CCP Games bylo zrušeno a Svět temnot tak pozvolna upadl v nechtěné zapomnění. Velká škoda, protože WoD není jen alternativa Dračího doupěte, ale především malá tvůrčí revoluce z pera designera Marka Rein-Hagena, který na počátku 90. let pomáhal založit vydavatelství White Wolf. Už tehdy měl zábavní průmysl své Stephenie Meyerové, které psaly o třpytivých upírech a vlkodlacích se sklonem k odhalování. Rein-Hagen řekl jasné ne. Upíři, vlkodlaci a veškerá další pochybná stvoření patří do pořádného hororu nebo do velmi temného příběhu. Není proto takovým překvapením, že právě nově chystané akční RPG Vampyr má zacíleno na dospělé publikum. A ačkoliv se tvůrci k pravidlům WoD oficiálně nehlásí, tak směle následují jejich ideový odkaz.

Francouzští tvůrci z Dontnod Entertainment si srdce mnohých hráčů získali zejména epizodickou adventurou o dospívající fotografce, ale naštěstí se epizodického formátu, který jim přinesl takovou slávu, nedrží. Svoji novou IP nebudou vydávat po dílech a všechnu tu drsnou, tajemnou a velmi temnou atmosféru nám naservírují pěkně najednou. A jak už název napovídá, hlavní příběh se bude točit kolem krvelačných upírů. Sám šéf vývoje Philippe Moreau prozradil, že název hry vychází z maďarské historie jako odkaz na muže ze 17. století, který byl obviněn a veřejně souzen za vampyrismus.

BRITÁNIE LÉTA PÁNĚ 1918 JE VELMI TEMNÝ A ŠPINAVÝ KRAJ

Londýn, do kterého autoři svůj příběh zasadili, rozhodně není příjemné místo. Stejně jako ve zbytku světa, i zde řádí pandemie španělské chřipky, která za pouhé dva roky zabila až 100 miliónů lidí. Ulice anglického hlavního města jsou nasáklé smrtí a zločinem a koho neskolila chřipka, ten se stal obětí rostoucího vlivu podsvětí. V těch nejzazších zákoutích se rodí něco, co nutí obyčejné lidi ze strachu zavírat okna na petlice. Přízračným městem se šíří hrůzostrašné příběhy, jež podtrhuje mlžný opar, který se bezděčně plazí zbědovaným městem - kdysi tak opěvovaným klenotem průmyslové revoluce.

Pořádné příběhové RPG by ale nebylo kompletní bez charismatického protagonisty, se kterým budeme mít možnost se ztotožňovat, a jeho osud také řádně ovlivňovat. Tím naším je Jonathan E. Reid - bývalý polní chirurg a specialista v oboru krevních transfúzí. Sám vyvinul novou techniku, která v těžkých válečných podmínkách pomohla zachraňovat životy nebohých vojáků. Krutost první světové války ho však změnila více, než by se na první pohled mohlo zdát, a to nemluvíme jen o posttraumatickém stresu. Jonathan u sebe zjistil neobvyklou závislost. Jak sami pochopíte, jde o skeptického vědce, který na nadpřirozeno zrovna moc nevěří. Nedochází mu, co taková změna v upíra vlastně znamená a právě to, jak se popere se svou novou identitou, je jedním ze stěžejních sloupů celého příběhu.

OPEN WORLD TO NENÍ, ALE NABÍDNE DOSTATEK VOLNOSTI

Už od počátku vývojáři z Dontnodu chtěli, aby hra byla skutečně prostoupena temnou atmosférou. Práce na hře začaly už v roce 2014, kdy se zhruba šedesátičlenný tým pustil do prvních návrhů. Vývojáři se nechali výrazně inspirovat pozdní středověkou gotikou a celkový styl hry ovlivnil americký obrazový malíř Phil Hale. Dosažení požadovaného vzhledu hry pak měl zajistit Unreal Engine 4.

Stéphane Beauverger, hlavní scénárista hry Vampyr:

„O příběhu vám toho moc prozradit nemůžu. Vyprávíme příběh lékaře, který se stal upírem proti své vůli. Mezi hlavními motivy tak najdete život a smrt. Je to svět nesmrtelných, jejich záhadných pravidel, kodexu chování a tajemství. Jako u předešlých her se chceme zaměřit na to, co dělá postavy skutečně lidskými: jejich radosti, smutek, jak čelí nepřízni osudu a vyjadřují svou svobodnou vůli.“

Už na začátku dvacátého století byl Londýn poměrně velká metropole a Vampyr nám ji představí v polootevřeném světě. Co tím mají vývojáři na mysli? Zpočátku se budeme pohybovat jen v určitých oblastech, ale postupem příběhu se nám budou otevírat nové čtvrtě a části herního světa. Londýn stižený pandemií představuje domov mnoha různých postav, jež Jonathan během svých nočních výletů potká a které, jako v každém RPG, budou mít spoustu úkolů, které pro ně můžeme plnit. Ale nezapomínejte, že dříve či později se vaše postava bude muset nakrmit a přijdou na řadu těžké volby. Kdo se stane vaší kořistí? Zločinec, náhodný chodec nebo váš nic netušící blízký přítel? Absolutně všechny postavy ve hře jsou potenciálními oběťmi vašeho upířího chtíče. A ta žízeň je neskutečná. Tvůrci připomínají, že váš boj se závislostí na krvi bude zároveň nastavovat laťku obtížnosti. Za celou hru nemusíte nikoho zabít, ale bude to pekelně těžké. Ale myslet si, že je to pouze o nějaké morální volbě, to je také zcestné. Jak snadné by bylo vysát ty, již si to skutečně zaslouží.

ZÁKLADNÍ INSTINKT

Ve chvílích lovu, kdy podlehnete upíří přirozenosti, budete muset pečlivě studovat zvyky svých potenciálních obětí, abyste je mohli pomocí svých schopností například dostat do nějaké temné uličky. Krvavá jatka by patrně vzbudila nežádoucí pozornost, a tak je třeba zabíjet v utajení, leč vliv na hru bude mít i volba vaší oběti. Pokud odpravíte důležitou postavu, může její absence ve městě způsobit velké změny. Bez doktorů se bude nemoc rozšiřovat, bez policistů poroste kriminalita… Prostě, každé zabití má své následky, které vám hra zpětně naservíruje. Někdy to může příběh ovlivnit okamžitě, ale jindy až za nějaký čas. Nikdy si nemůžete být jisti, zda jste právě teď neudělali osudovou chybu.

Vampyr
i Zdroj: Hrej.cz

Takové dilema nastiňuje ukázka, ve které se Jonathan Reid vydává do chudinské čtvrti Whitechapel a hledá svoji další oběť. Nejprve bylo třeba si obstarat informace o vhodné kořisti, jejíž absence by příliš nenarušila chod města. Jonathan po chvíli hledání narazil na nuzáka, který se mu svěřil s tím, že ho osočoval jistý surovec a bývalý voják z řad francouzské armády. Náš upír tak získal informace, které mu pomohly určit polohu agresora i jeho pravděpodobnou míru popularity mezi místními. Takový člověk rozhodně nikomu chybět nebude. Ale, co když je všechno jinak a vychytralá anglická lůza úmyslně očernila obyčejného válečného veterána? Opravdu ho budete chtít odstranit bez jakéhokoliv důkazu? A má smysl se tím nějak trápit? Rozhodnutí bude na vás, ale připravte se čelit všemožným budoucím následkům.

BOJ NA ŽIVOT A NEŽIVOT

Přijdou chvíle, kdy slídění, svádění a chytrá manipulace nestačí a dojde na boj, ať už s lidmi nebo s přízraky. Systém dynamických soubojů je směsicí klasického boje nablízko, střelby na dálku, uhýbání a nadpřirozených upírských schopností. Během hry budete čelit mnoha typům nepřátel: různým upírům, ghúlům, starodávným vampýrům a dalším temným netvorům, stejně jako lidským lovcům upírů, kteří vám za pomoci všemožných pastí budou znepříjemňovat existenci. Ve Vampyru je to právě životodárná krev, jež pohání vaše upíří dovednosti. Je tedy pochopitelné, že pokud se budete zdráhat živit krví, tak si upíří výhody neužijete. Mnohdy to dojde tak daleko, že budete muset najít způsob, jak se nakrmit během samotného souboje, což samozřejmě nebude zrovna jednoduché. Samotné zabíjení nevinných, tedy cena za nesmrtelnost, pak dává prostor k prozkoumávání myšlenkového dualismu, který se Dontnod snaží v hráčích vzbudit. Hráč se dostává do věčného boje mezi přežitím upíra, jakožto bytosti podlehnuvší své přirozenosti, a zároveň je konfrontován s morálními zásadami a vírou v Hippokratovu přísahu, které se lidská stránka hlavního protagonisty sveřepě drží.

Philippe Moreau, šéf vývoje hry Vampyr

„Upíři se musí krmit - bez výjimky. Zabíjení nevinných je bohužel cena za nesmrtelnost. Ale jak se říká: jste to, co jíte! V Reidově mysli určitě. Je to velmi lidský upír, který nezapomněl, kým dříve byl. Ale nemyslete si, že to z něj dělá automaticky dobrého. Však sami uvidíte.“

Hra vás nakonec neochudí ani o další RPG prvky, na které jste z jiných her zvyklí. Krev a levelování vám zpřístupní rozličné možnosti ovlivňování lidí, boje nebo upíří schopnosti. Hra pochopitelně nabídne i hluboký crafting, kdy budete šacovat své oběti a obírat je o materiály, či orgány, z ještě teplých těl. Sami si také vyrobíte zbraně, stejně jako speciální střelivo a nástroje pro využití skrytých slabin nepřátel.

PŘÍLIŠ VELKÉ SOUSTO MŮŽE ZASKOČIT

Je škoda, že tvůrci neuvažovali o možnosti výběru podoby hlavního hrdiny. Například pro mne nebylo vůbec snadné ztotožnit se s teenagerkou Max v Life is Strange, domnívám se tedy, že by spousta žen ocenila možnost zvolit si svou hlavní hrdinku. Ale měl by na to Dontnod vůbec finance? Obávám se, zda si tvůrci neukousli příliš velké sousto. Nepohřbí takto ambiciózní projekt společnost se dvěma tituly na kontě? Dokáží vývojáři splnit veškeré sliby? Vytvoří akční RPG z pohledu třetí osoby, které se bude opírat o silný a promyšlený příběh? A pokud ano, tak nebude to hra na nějakých krátkých šest hodin?

Vampyr
i Zdroj: Hrej.cz

To nám ukáže až čas. Naše pozornost by se měla upnout k E3, konající se v půlce června. Dontnod by se tam mohli objevit a zodpovědět alespoň nějakou z otázek. Hra vyjde někdy v roce 2017 na PC, PlayStationu 4 a Xbox One pod hlavičkou Focus Home Interactive.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama