Until Dawn Článek Until Dawn

Until Dawn

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

24. 8. 2014 10:14 2
Reklama

Podobně jako zombie před pár lety, zažívají nyní herní horory svoje období rozpuku. Ne snad, že by na nás z každého tmavého rohu koukala hra roku, u které propotíte triko a po jejímž dohráni si pro jistotu odpustíte jinak veskrze povinnou večerní návštěvu záchodu. Je jich jen příliš a najít mezi nimi něco originálního často docela bolí. Přání jsou jasná - hlavně aby to nebylo laciné, aby to mělo alespoň nějaký příběh a také zakončení by nemuselo postrádat smysl. Otázkou je, do kolika kritérií se strefí vývojáři ze Supermassive Games, kteří na Gamescomu znovu představili svůj titul Until Dawn. Jméno vám může být povědomé, protože se hra se stejným názvem objevila na kolínském veletrhu už před dvěma lety, tehdy ale ještě v Sony naplno počítali s pohybovým ovladačem Move a hlavně – neexistoval PlayStation 4.

STISKNI RESET A JEĎ DÁL!

Právě příchod nové konzole byl ale impulsem, aby dosavadní práce na hře putovala do koše a vývojáři celý proces zrestartovali. Jsme rádi, protože s vylepšováním grafiky došlo i na dramatickou změnu v celkovém podání příběhu, k jehož sepsání byli pozváni scénáristé Larry Fessenden a Graham Reznick. Premisa sice zůstala stejná – parta středoškoláků vyráží na osamělou chatu kdesi v horách, aby si jednoduše užili – nicméně příběhové pozadí začíná pěkně vřít už od prvních náznaků. Jak jste si už určitě stačili všimnout v novém traileru, osm kamarádů bude mít co dočinění s šíleným klaunem, což sice není postava v rámci žánru bůhvíjak originální (ahoj, pane Kingu!), ale podstatný je především jeho charakter. Ten totiž bude absolutně neúprosný, což se logicky odrazí i v celkovém vyznění hry. Řeči o tom, že každý ze členů Nebojácné Party ™ může zemřít nejsou liché a jejich osud budete mít, alespoň zdánlivě, v rukách právě vy.

Drsňák, fiflena, nerd, zhrzená holka… Tyhle všechny v Until Dawn najdete, nebudou však ve svém obvyklém prostředí a rozhodně ne v situacích, které by museli řešit na denním pořádku.

Na Gamescomu byla k dispozici ukázka z pokročilejší části hry, kdy se Ashley a Chris protloukají setmělým sklepem, aby se posléze ocitli ve velmi nelichotivé situaci demonstrující bezprostřednost a fatálnost Until Dawn. V první řadě je však nutné zastavit se u jednotlivých postav, které budete moci ve hře ovládat. Vývojáři se v tomto ohledu nesnaží o jakýkoliv myšlenkový přesah a staví před vás přiznané archetypy středoškoláků tak, jak je znáte z nejrůznějších filmů či seriálů. Drsňák, fiflena, nerd, zhrzená holka… Tyhle všechny v Until Dawn najdete, nebudou však ve svém obvyklém prostředí a rozhodně ne v situacích, které by museli řešit na denním pořádku. Problém je totiž v tom, že tahle vykutálená partička má co dočinění s únosem své kamarádky Sam a již zmiňovaným psychopatem, který – jen tak, náhodou – zná spoustu detailů o ztracené dívce a okolnostech jejího zmizení.

ŽE BYCHOM SE KONEČNĚ DOČKALI?

Úkol z uplynulých řádků jasně vyplývá, mnohem zajímavější je ale způsob, jakým se jej budete snažit splnit. Jak už bylo řečeno, v záři hororových reflektorů se postupně objeví osm lidí a podle ukázky na Gamescomu je budeme všechny postupně ovládat. Po většinu času by se měli pohybovat v párech, abyste si užili úzkostné dialogy a došli k rozhodnutím, které budou ovlivňovat celou hru. Někdy půjde jen o úkrok stranou, jindy budete mít osud jiných lidí plně v rukou, vývojáři nicméně slibují, že díky mnoha proměnným a spoustě hlavních postav skutečně dojdeme k celé řádce konců. Otázkou je, nakolik se od sebe budou příběhově a významově lišit, už jen vzpomínané demo ale naznačilo, že zážitek se skutečně může hráč od hráče měnit.

Vrátíme-li se do sklepa k Ashley a Chrisovi, čeká vás trocha krve, sarkastické poznámky a samozřejmě i šmejdění kolem. Vtip je v tom, že prozkoumávat své okolí rozhodně nemusíte, pak ale těžko říct, jak si Ashley za pár minut poradí s klaunovrahem, který na ni vyskočí ze tmy. Pokud jste byli pozorní a sebrali například nůžky, zvládne jimi Ashley protivníka přinejmenším zranit a je velmi pravděpodobné, že se zranění promítne do zbytku hry. Pokud ale půjdete se staženými půlkami stále dál, zmůže se křehká dívka maximálně tak na úder pěstí. Ať tak, či onak, v tomto konkrétním případě to bude naší dvojici úplně jedno, protože je maskovaný nepřítel beztak přemůže a bude si s nimi chtít zahrát hru.

Until Dawn
i Zdroj: Hrej.cz

Zatímco předchozí pasáž připomínala například mix Silent Hillu a Heavy Rain, následující scéna si zase půjčuje neúprosné postupy z filmu Saw. Ashley sedí připoutaná k židli u malého stolku, naproti ní sedí Chris s jednou rukou uvolněnou. Na stole pak leží pistole, která už naznačuje pravidla následující hry, volba už zůstává na hráči. Chris může buďto zastřelit sebe a tím zachránit Ashley, anebo střelí Ashley a z pekla se alespoň na krátko dostane on. Žádná jiná varianta neexistuje a vývojáři jsou doslova hrdí na to, že smrt je v jejich hře finální a nezvratitelná. Také ve vás ale může začít hlodat červíček pochybností, zda zastřelení kamarádky vůbec k něčemu povede a jestli Chris skutečně bude moci odejít. V takovém momentu se hra pravděpodobně přepne k dílčímu příběhu jiných postav a snad tak udrží dostatečné napětí.

ABY TO NEBYLO LACINÉ…

Zatímco většina hororové herní produkce dnešní doby sází na to, že po vás v pravidelných intervalech lije kbelíky roztrhaných kusů lidského masa a nechá vás plavat v krvi, Until Dawn v tomhle směru nepřehání. Je to tak dobře a za nás rozhodně vítáme jakoukoliv snahu o to, aby se už neopakovaly postupy, které hráče začínají postupně nudit a rozhodně v nich přestávají vyvolávat strach. To samé pak platí o klasických lekačkách, které sice mají ve hře svou nezastupitelnou roli, ale opět – nemělo by jich být zbytečně moc. Atmosféře absolutního přetočení středoškolské normálnosti o 180 stupňů pak pomáhá i grafické zpracování, které srub v lese postupně přetváří v dům hrůzy. Důležité jsou pak i detaily jednotlivých postav včetně obličejů, kterými se vývojáři náležitě pyšní.

Until Dawn totiž běží na enginu Killzone: Shadow Fall, což je jedna z věcí, která se dá na launchové střílečce PS4 rozhodně pochválit. Míra detailů je obrovská, byť zatím můžeme soudit jen z krátké ukázky a několik obrázků, nicméně v nás zůstává radostný pocit z toho, že se hra přeci jen raději objeví na konzoli současné, nikoliv předchozí generace. Tak jako tak bude zajímavé sledovat, co se ze hry nakonec vyklube, protože je nutné brát v potaz i poměrně negativní reakce, že vlastně nejde o nic světoborného. Příběh působí tuctově, pravda, ale doufejme, že zmiňovaná rozhodnutí jej dovolí ohnout podle představ hráče a nepřijdeme ani o závěr, kdy z osmi kamarádů nepřežije nikdo!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama