Tomb Raider (2013) Článek Tomb Raider

Tomb Raider

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

2. 2. 2013 23:00 3
Reklama

Lara se kvapem řítí na naše monitory a televize – již počátkem března se budeme moci nechat vyvrhnout na útesy neprozkoumaného ostrova. Dovolte nám, abychom se ty týdny před vydáním podívali na souhrn všeho, o čem jsme se měli zatím šanci dozvědět. A třeba tím naladíme i ty nevěřící Tomáše, kteří nevěří v Lařino obrození.

Není žádným tajemstvím, že nová Lara je jiná v tom moderním slova smyslu – v Crystal Dynamics se rozhodli pro změnu přímo radikální a tak k nám co nevidět přiletí restart se vším, co k tomu patří. A proč ne, ten poslední významný reboot v herním průmyslu nedopadl vůbec špatněZměnou patrně nejzásadnější je beze sporu prvek zranitelnosti hlavní hrdinky.

Křehotinka

Lara není drakobijcem jako v dřívějších dobách, naopak – naše hrdinka je slečna. A jako taková je zranitelná jako každá jiná. Když si nebudeme dávat pozor, přijdeme k újmě, to dá rozum, ale tentokráte nás to bude mrzet. Autoři slibují vykreslit Laru takovou, jakou si na počátku své pouti být zaslouží – nezkušenou, osamocenou, vystrašenou. A tedy uvěřitelnou. Každé zabití, každé vydřené vítězství má být zcela jedinečné, a také má mít unikátní dopad na již tak dost pošramocenou osobnost naší osamocené hrdinky.

Zatím to vypadá, že osobnost Lary je alfou i omegou nového Tomb Raidera. Totiž, jen o změně ve schopnostech postavy to není – i ve tváři je naše hrdinka nově podstatně mladší. Rysy nejsou zdaleka tak ostré jako bývaly a celkově tím autoři opět navozují dojem, že se nejedná o rozenou a neohroženou archeoložku. Nový Tomb Raider se pokouší naladit hráče na to, co se (za pomoci silně přimhouřeného oka) může stát i té holce od vedle. A zatím se to, zdá se, vyplácí – ohlasy jsou vesměs pozitivní a my sami se též nemůžeme dočkat momentů, kdy budeme hojně dostávat po tlamě.

Tmou i krví

Zásadního obratu se dočká i samotné herní prostředí. To reflektuje náplň samotné hry – mladičká Lara ztroskotá na zdánlivě opuštěném ostrově, je sama, k smrti vyděšená a vděčná za to, že je naživu. A tento pocit by si velmi ráda uchovala. Hráčovým hlavním cílem je tedy především ona snaha o přežití.

Od původně zamýšlené otevřenosti ostrova autoři opustili jen zdánlivě. Hlavní postup hrou by měl být podstatně lineárnější a koridory zapáchající. To ale vůbec nemusí být na škodu – jednotlivé části ostrova tak mohou být detailněji vykreslené a vyplněné nápaditějším obsahem i skripty (byť ty jsou zbraní dvojsečnou). Vedle hlavních příběhových vložek je ale ostrov i otevřený k prozkoumání. Všude se ovšem okamžitě nedostanete, někdy je třeba vyrobit si improvizované nářadí, jindy překonat banditu s pomocí luku a šípu. Pevnina slibuje ohromnou variabilitu a spoustu příležitostí k vybláznění svých dobrodružství chtivých choutek a samozřejmě také sběr ukrytých předmětů.

Ač mluvíme o krajině krásné, bude to právě ostrov, který má poskytovat nebezpečí největší. A je jedno, zda se jedná o hroutící se útesy, nestabilní vraky havarovaných letadel, nebo nebezpečné domorodce. O krk půjde Laře vždy a za každého počasí. Spřátelených duší totiž mnoho k dispozici nebude.

Vyprávěj a Leveluj!

Všechna ta péče o uvěřitelnost hrdinky ruku v ruce se surovostí ostrova a vší té snahy o přežití má mít za následek mnohem větší důraz na příběhové pozadí hry. Věta jak vyšitá z PR článků vydavatele, ale my jsme ochotni věřit. Veškeré prozatímní ukázky skutečně vykreslují Laru jako osobu lidskou, trpící bolestí, strachem a třeba i ohromnou radostí, pokud se něco přeci jen zařadí. Dobře vykreslené postavy jsou samozřejmě základ, a pokud v Crystal Dynamics zaměstnali i schopné scénáristy, tak nemusíme mít obav.

Vilu nečekejme, ale nějaké základní zázemí ve hře přeci jen nalezneme. Lara bude vycházet na průzkum i k hlavním úkolů od ohnišť. Ta vedle odpočinku od adrenalinové akce slibují i další kratochvíle. Například vylepšování zbraní, vybavení a schopností – to se bude dít za pomocí bodíků zkušeností. Tomb Raider se tedy dočká i odlehčeného RPG systému a my jsme moc zvědavi, jak toto bude fungovat.

Úplnou novinkou již není ani zařazení multiplayeru do hry. Vrhnout se do sociálně zaměřeného hraní budeme moci například v týmovém deathmatch režimu a takzvaném Rescue módu, v němž půjde o boj o lékařské zásoby – tedy klasický CTF. Tušíme něco i o režimu Cry for Help, ve kterém půjde o sběr předmětů v týmech, zabíjení tedy půjde stranou. A po vzoru všech her se síťovou podporou se dočkáme levelování a odemykání postav i výbavy. Celkově však síťová část hry zatím působí jen jako nutný dodatek ke hře jednoho hráče.

A nakonec, přes to všechno slibování nového, temnějšího, lidštějšího nepochybujeme o jediném – ani tento Tomb Raider nebude žádné ořezávátko. Těšíme se na divokou akční jízdu, někdy ne nepodobnou sérii Uncharted, jen to bude tentokrát zřejmě z uvěřitelnějšího soudku (nutno však brát s rezervou) a za doprovody spousty ulámaných nehtů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama