Tomb Raider (2013) Článek Tomb Raider

Tomb Raider

Maggot

Maggot

10. 7. 2011 22:36 14
Reklama

Lara Croft, to je ženská do nepohody! Opraví vám auto, přinese láhev piva, zachrání rodinu z plamenů, objeví starodávný artefakt a ještě u toho porodí děti. To byla stará Lara, které už bylo podle Crystal Dynamics, mateřského studia, jímž byla tato ikonická postava vždy zastřešená, v uplynulých letech až příliš. Místo toho přichází Lara mladší, slabší, ale také živočišnější po téměř všech stránkách kultu osobnosti. Nový Tomb Raider je tím pravým revivalem, který měl přijít už před několika lety. Ačkoliv bývají dramatické změny spíše na obtíž, v tomto případě jde o téměř bezchybný přechod, který probíhá v opačném směru. Nebojte, pevné trojky zůstávají na správném místě.

Když se z ženy stane dívka

V Crystal Dynamics šli na celou věc úplně opačně. Tak trošku od lesa. Lesa hustého a temného. Lara už není ta zralá žena, která má dostatek síly na to, aby sama domlátila stádo buvolů. Odjakživa ji herní svět považuje za neohrozitelnou hrdinku, která si poradí se vším a s každým, což je přesně ta pravda, které se vývojáři chtějí vyhnout v nové hře. „Je silná a my Laru Croft milujeme zrovna díky její odolnosti, ale byla téměř tak houževnatá, že jsme pokaždé byli o krok za ní. Tohle byla jedna z věcí, na které jsme se všichni okamžitě shodli – její obměkčení takové, že budete moci do jejího světa přímo vstoupit,“ pronesl Brian Horton, vedoucí grafického oddělení, při jednom z rozhovorů. Lařina změna tedy tkví jak v jejím vzhledu, tak celém konceptu hry a jejím působení v mnohem temnější zápletce, než na kterou jsme byli u Tomb Raider her zvyklí. Jen se na ni podívejte, mladší, uhlazenější působí mnohem lépe a uvěřitelněji.

Ve hře se nakonec objevuje v době těsně po vystudování školy, v jednadvaceti letech, přičemž celý kolotoč událostí začíná na záchranné lodi směřující od japonského pobřeží. Není to ovšem kapitánova „dám si před spaním ještě jedno“ povaha, která zapříčiní následující nehodu. Posádku na moři přepadne náhlá a velice silná bouřka, která celou bárku pošle až do skalisek ostrova, ležícího neznámo kde. Taková pravá rybářská kocovina – probouzíte se promočení, neznámo kde, s alergií na ryby. Z klasické akční adventury se tak stává akční adventura s velkým důrazem na přežití. Nehostinné prostředí a prakticky nulová výchozí výbava hlavní hrdinky jsou dostatečným důvodem pro to, abyste se obávali o svůj život. Před sebou máte několik desítek kilometrů čtverečních, které přímo vybízejí k prozkoumání. Jsou ovšem místa, která jsou po určitou dobu nepřístupná, na které zkrátka nemáte vybavení, nebo fyzickou kondičku.

Variabilita celého ostrova vychází z víceméně logických možností hlavní postavy. Na tu vysokou skálu se nedostanete, protože prostě nemáte vhodné vybavení, stejně tak nepřebrodíte řeku, která je plná piraní; a vy jste odshora dolů zalití krví. Lara se po celou dobu hraní mění, po stránce vnímání okolí, ale také po stránce svých schopností, které si postupem času zlepšuje, přičemž se po několika hodinách hraní může dostat i na místa, která byla dříve nepřístupná. S čímž souvisí i nutnost si vyrábět nové vybavení, ať už jde o improvizované zbraně nebo prostě nářadí pro překonávání nástrah místní flóry. Navíc si musíte vystačit s tím, co najdete kolem sebe, Lara si může vyrábět pochodně za pomocí klacků a hadrů z místa neštěstí, vyrábět bodné předměty a spousty dalších, vývojáři zatím neodhalených chuťovek. Na některých záběrech je například vidět i luk a kopí, takže brokovnice a podobné, doslova výstřelky, jdou momentálně stranou.

Doutnající osobnost

Crystal Dynamics přiznávají, že budování atmosféry, založené na strachu, opatrnosti a brutálních bojích s nepřáteli, přizpůsobili zkušenostem a dojmům z několika titulů rozprostírajících se jak přes hry, tak filmový průmysl. Kombinace původního příběhu jako má Batman Begins, panenské přírody Uncharted, fyziky Half-Life 2, surovosti filmu 127 Hours a tajemnosti seriálu Lost má dohromady slepit unikátní hratelnost, s níž bude Tomb Raider aspirovat na jednu z nejvyhledávanějších her příštího roku. Během bojů už vás nebude navádět automatické míření, vystačit si musíte s čímkoliv, co vám zrovna padne k ruce, přičemž i jeden jediný nepřítel může představovat seriózní hrozbu. Ani pohyby postavy v tomto ohledu nebudou tak sebejisté, když dojde na pěsti. Lara s sebou mrská jako kapr, jen aby se vymanila ze spárů svých nepřátel. Pokud jste někdy myli kočku pod sprchou, máte vcelku věrohodný obrázek o tom, jak takový člověk vypadá. Dramatičnost scén je prvořadým záměrem a mrazivá nejistota vás bude provázet prakticky celou hru, za což může i celkový příklon k survival hororům. Ostatně, podívejte se na ukázku, kterou Crystal Dynamics předvedli na E3. Lara je vystrašená a napětí z ní doslova sálá, dynamice scény navíc prospívá i absence většiny zaběhnutých aktivních prvků, takže žádné ukazatele života, nábojů, jen několik nezbytností, které se objevují pouze v případě bezprostřední nutnosti.

Místní domorodci samozřejmě nejsou tím jediným nebezpečím, které číhá v tůňkách. Při průzkumu ostrova, kde samozřejmě naleznete jak panenskou přírodu, tak usedlosti všeho druhu, budete plnit i celou řadu mnohem jasnějších a reálnějších hádanek. Žádné tahání obřích kamenů a zvedání supertěžkých relikvií, většinou jde o práci se základními zemskými elementy. Je to další z prvků, které mají Laře vdechnout větší část uvěřitelnosti. Je to ovšem i její povaha, prezentovaná skrze namluvení a obličejové animace. Nový Tomb Raider vypadá po technické stránce zatraceně dobře, což platí i o gestikulaci a mimice hlavní postavy, která se při divoké akci zalyká, dýchá a znepokojeně oddechuje pokaždé, když jí někdo sáhne na život. Ona ovšem i mluví! Nová Lara působí spíše jako Nathan Drake v ženském podání a nemusí nutně jít o vtipné průpovídky. Mluví zkrátka mnohem více a také vyjadřuje soucit nad svými činy. Když například zabila divokého vlka, mezi zuby bolestně utrousila „Promiň, buď bych to byla já, nebo ty.“ Ano, tohle řekla v momentě, kdy by se většina z nás buďto ihned zhroutila, nebo si také vzala život ze soucitu.

Je to samozřejmě celá řada větších, či menších novinek, Tomb Raider mezi konkurencí ovšem vchází s nebývale silnou sebejistotou, která šla s několika předešlými díly do kopru. Vývojáři pracují s nesmírně silnou značkou, jejíž restart se zdá býti jednou z nejpřitažlivějších záležitostí, se kterou se v průběhu příštího roku setkáme. Otevřený ostrov, nehostinná příroda, ještě krásnější Lara a atmosféra, kterou byste nenakrájeli ani katanou. To je nový Tomb Raider.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama