The Last of Us Článek The Last of Us

The Last of Us

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

7. 2. 2012 23:00 3
Reklama

Celá trilogie Uncharted na třetím Playstationu patří k tomu nejlepšímu, co jsme si v posledních letech mohli zahrát. Tolik oblíbené dobrodružství Nathana Drakea se ale v uplynulém roce dočkalo svého prozatimního závěru a uznávaní vývojáři z vyhlášeného studia Naughty Dog se už dlouho připravují na vydání své úplně nové pecky. Tentokrát sázejí na kombinaci dojemného příběhu, špetky akce a faktoru přežití v post-apokalyptickém světě, zamořeném zhoubnou nákazou.

Mravence už ne

Členové týmu zatím veškerými informacemi hodně šetří, známé je alespoň místní zasazení děje a jeho tématika. Skrz hru se prodereme několika nepohostinnými severoamerickými městy, která jsou definitivně zdevastována nekompromisní nákazou, již má na svědomí zákeřná houba ophiocordyceps unilateralis. V běžném světě sice parazituje na nebohých mravencích a ovlivňuje jejich chování tak, že je nasměruje na výhodnou pozici, vyraší z hlavy a efektivně se rozmnoží, ve hře se ale usídlila v tělech lidí a přeměnila je tak na krvelačné zombie, jejichž chování a myšlení už s lidskostí nemá příliš společného. Cizopasný škůdce se evidentně postaral o téměr kompletní vyhubení člověka a na Zemi už zbývá jen několik statečných.

Hlavní role obsadí dva z přeživších – drsný necita Joel a nevinně vyhlížející děvče Ellie. Zatímto mužský protagonista je znázorňován jako brutální zabiják bez servítek a nezničitelný chlap plný odhodlání, Ellie (snadno zaměnitelná s Ellen Page) by měla zastupovat tu přemýšlivější polovičku zdejší dvojice. Ačkoliv má za sebou teprve 14 let nemilého života, oplývá nezvyklou inteligencí a rozvážností, a to i přes tu skutečnost, že starý, "nezkažený" svět, nestihla poznat. Oba jsou v cestě za přežitím ochotni jít přes mrtvoly a tentokrát rozhodně nepůjde o pouhou metaforu.

Autoři sebevědomě prohlašují, že jedním z jejich hlavních cílů je vytvořit silné pouto mezi hráčem a postavou. Očekává se tedy neobvykle silný důraz na charakter a povahu důležitých aktérů, stejně tak i vyšší množství různých dialogů nebo filmečků. Docela překvapivě se příběh nebude přehnaně šťourat v příčinách a důsledcích vymýcení lidstva, ale s filmařskou citlivostí přednese téměř otcovský vztah Joela k Ellie. Sami jsme zvědaví, jak moc se do zápletky zamotají další z pozůstalých, vzhledem k minimalistickému a částečně i experimentálnímu přístupu se ale dá čekat, že po většinu času budou dva hrdinové putovat převážně sami.

Smaženice nebude

I když se o hře běžně mluví jako o akční adventuře se survival prvky, akce by vůbec neměla být tím nejvýraznějším aspektem. Stejně jako Uncharted, i Last of Us nás po většinu herní doby povede za ručičku, ale poskytne mnohem více prostoru k prozkoumávání lokací a hledání různých předmětů, třeba i potřebné potravy. Rovněž se nepočítá se závratným počtem zbraní a samotná střelba by pak měla být jen doplňujícím a oživujícím elementem mezi dějovými posuny.

Vývojáři se původně obávali, že se hra bude koncepčně hodně podobat nedávno vydanému Dead Islandu. To zejména díky slavnému traileru, který dost silně brnkal na emociální strunu a mnozí z nás propadli dojmu, že se také bude zabývat chováním lidí po zdrcující apokalypse. Ten však nakonec vsadil na krvavou řežbu bez hlavy a paty, takže pole mají pánové z Naughty Dog jen pro sebe. Podobně se vyhýbají i zařazení do škatulky běžných hororů - nesnaží se hráče strašit ani polekat, ale chtějí vytvořit ukrojitelnou atmosféru, k níž má velkou měrou dopomoci i špičkový soundtrack. Za ten se hrdě postaví oscarový Gustavo Santaolalla, pro nějž jde o první videoherní zkušenost, ale sám je projektem tak nadšen, že o stoprocentním výsledku nemůže být pochyb.

Znovu nejhezčí

Poslední Drakeova výprava sice sklidila četné ovace díky tolik vyladěné hratelnosti, ale z vod standardu vybočovala hlavně perfektní grafikou. Developeři si tentokrát odpočinou od vývoje nového enginu a zůstanou u toho osvědčeného, přesto se určitě můžeme těšit na opětovné pokoření pomyslných hardwarových limitů. Zatím jsme sice viděli jen pár skromných obrázků z městských oblastí, ale kvůli případnému úpadku do stereotypu věříme i v odlišnější lokace.

The Last of Us se zatím jeví jako velice originální kousek a zároveň se může stát tolik potřebnou evolucí žánru. Jde mimo střední proud tradičních
zombie-apocalypse her a namísto odpočinkového střílení nemrtvých se snaží zaujmout podrobnějším náhledem do duší a myslí lidí. Jak velký prostor se nakonec psychologickému námětu dostane, to nikdo netuší, ale byla by zatracená škoda, kdyby hra spadla do šedivé proprasti nezajímavosti.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama