the-elder-scrolls-online
The Elder Scrolls Online Článek The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

22. 8. 2013 22:31 7
Reklama

The Elder Scrolls Online je bezesporu jedna z nejočekávanějších MMO her blízké budoucnosti. Přiznejme si, že po fenomenálním úspěchu Skyrimu jsme všichni přemýšleli, kam dál příštím dílem TES Bethesda posune open-worldové RPG a co něj máme očekávat. Oznámení onlinového pokračování možná někteří předpovídali, ale i tak přišlo minulý rok jako překvapení. Koneckonců, společnost nemá s MMO žádnou zkušenost, ale jakoby si v Bethesdě řekli, že když jsou hráči schopni v Oblivionu a Skyrimu strávit stovky hodin, proč jim nenabídnout možnost stovek hodin v Tamrielu navíc s kamarády a nejlépe s měsíčními poplatky.

První kroky

My jsme měli tu možnost s TES: Online strávit přes hodinu herního času, během které jsme se podívali do startovní lokace jedné ze tři frakcí, které v Tamrielu, 1000 let před událostmi ve Skyrimu (a 800 před Morrowindem a Oblivionem), mezi sebou bojují o nadvládu. Nijak nezvyklé zasazení pro onlinové RPG sloužící k vytvoření konfliktu zde třídí hráče do tří skupin podle toho, za jakou rasu se rozhodnou hrát. Vznešení elfové, lesní elfové a kočičí Khajiitové patří do Aldmerijského dominia; Bretoni, Redguardi a Orkové jsou spojeni Daggerfallskou úmluvou a Ebonheartský pakt sdružuje Nordy, Temné elfy a ještěří Argoniany. Naše ukázka nám dovolila hrát pouze za národy právě Ebonheartského paktu, ale i tak byly možnosti tvorby vlastní postavy poměrně robustní. Kromě volby pohlaví, výběr rasy a jednoho ze čtyř povolání (Dragon Knight, Templar, Sorcerer a Nightblade) určí nejen váš vzhled, ale i stromy dovedností, ve kterých se budete moci postupně zlepšovat a učit se nové skilly. Samotná customizace vzhledu pokrývá standardní účes, výšku, typ postavy, barvy kůže, vlasů, očí, ale také jde hlouběji do šílených detailů jako velikost uší, obvod hrudi, šířku ramen, pasu, atd. Zkrátka The Sims hadr. Poté bylo možné vložit jediný bod do osvojení si nějaké základní dovednosti a vyrazit do světa.

"The Elder Scrolls Online je zjevně vytvářená s konzolí v mysli."

Když se můj nordský templář Klaar probral ve vesničce na zasněženém ostrově někde mimo Tamrielskou pevninu společně s dalšími lidmi hrajícími okolo mě, vydali jsme se všichni za velitelkou místní stráže pro první quest. V okolí se děly podivné věci: lidé mizeli ve strašidelném dole, nemrtví se procházeli po nedaleké kryptě a banda lupičů z moře vypálila osadu za kopcem. Rozhodli jsme se podívat se kostlivcům na zoubek a společně s dalším dobrodruhem v partě jsme vyrazili směrem ke kryptě. Tam jsme po sesbíraní relikvií vyvolali ducha starobylého kněze, který nám poradil, jak se zbavit nekromanta, jenž měl zdejší osazenstvo na svědomí. Po úspěšném vyřešení této záhady a postarání se o nekromantův definitivní konec (alespoň do jeho dalšího naspawnování) jsme se vydali zpět do vesnice, oznámit tam radostnou zprávu. Cestou jsme však narazili na dívku v nesnázích, kterou nějaký čaroděj zaklel do podoby lasice společně s jejími kamarády. Při hledání zakletých lasic jsme stihli vyřešit záhadu strašidelného dolu, bez úspěchu vyzkoušet rybaření i pomstít lovce zraněného ďábelským dravcem a nakonec jsme si podali i ty lupiče, kteří, jak vyšlo najevo, se nakonec snažili na ostrově otevřít bránu do Oblivionu. Ani na chvíli jsme nepocítili, že by naše cestování po vlastně docela malém ostrově nemělo cíl. Jeden quest střídal další, často jsme cestou při plnění narazili na nový úkol ke splnění, který se zařadil do fronty a my si mohli kdykoliv vybrat, kterému se budeme věnovat.

Nemastné, neslané...

HUD vypadal podobně jako ve Skyrimu, tedy kompasový pás navrchu obrazovky ukazující směr dalšího bodu zájmu, byť by to byla lokace pojena ke questu, blízká vesnice, člen party nebo naopak útočící příšera. V pravém horním rohu se ukazují nesplněné questy a jejich požadavky. Dole se pak objevují pruhy many, zdraví a staminy, pokud nejsou zrovna naplněné, a pod nimi je 6 volných míst na přiřazení zvláštních dovedností ke klávesám 1 až 5 a multifunkčnímu Q. Obrazovka působí velmi prázdným dojmem, což fungovalo ve skvěle vypadajícím Skyrimu, ale bohužel TES Online takového grafického zpracování zdaleka nedosahuje a tak ani není nad čím se pozastavit a jen se dívat.

Ani souboje se netváří nějak úchvatně. S mečem a štítem jsme mohli levým tlačítkem útočit, buď standardní sekvencí úderů nebo tlačítko podržet pro účinnější švih mečem. Pravým tlačítkem šlo pozvednout štít v případě, že na nás útočil nepřítel také svojí účinnější verzí útoku. Takto vyblokovaný silný útok nepřítele na několik málo sekund omráčí a lze mu tak zasadit dobrých pár ran navíc. Samozřejmě lze použít své schopnosti a dovednosti, ale k taktickému souboji má tento systém vskutku daleko.

K dobru lze hře přičíst to, jakým způsobem je přistupováno k individuálnímu hernímu stylu hráče. Žádná rasa ani povolání nejsou limitovány ohledně užití jakéhokoliv brnění či zbraně. Schopnost (a účinnost) užití stoupá s v závislosti na míře užívání toho či onoho typu zbraně nebo zbroje, přesně ve stylu série. Takto si lze vychovat postavu, která vám bude sedět na míru, prakticky bez omezení, zkrátka hraním vaším stylem. Tank s těžkým brněním, který používá jak obouruční meče, tak i luk a šíp na útoky na dálku? Není problém. Ohnivý mág, který nosí jedovaté dýky pro momenty, kdy mu dojde magická energie? Ale samozřejmě...

Na revoluci MMORPG to nevypadá

The Elder Scrolls Online je zjevně vytvářená s konzolí v mysli. Uprostřed obrazovky je kurzor, za kterým postava stále běhá a při útočení je nutné ho mít namířený na protivníka. Interakce (přidávání do party, obchodování,...) s ostatními hráči je řešeno podržením tlačítka a vybrání ikony z kruhové nabídky. Není divu, kromě PC a Macu je hra vyvíjena i na Xbox One a PS4, ale nebude podporovat hraní napříč platformami. Ani žánrový standard, tedy hraní na serverech, se v TES Online neobjeví. Hra sama vám bude přidávat do hry vaše přátele, členy guild, hráče, které jste již potkali a hráče, kteří „smýšlejí podobně“.

Zřetelně chce TES Online jít vlastní cestou, aplikovat své unikátní mechanismy ze singleplayerových titulů do MMO novinky, ale v mnoha základních ohledech není příliš nápaditá. Souboje vypadají jako ploché rubací potyčky a questy zůstávají v mezích „jdi tam a zabij/přines tohle“ a i v momentech, kdy má hráč něco najít, tak mu hra ukáže lokaci, kde předmět leží. Grafikou, která v sérii vždy byla velmi propracovaná, Online leží někde mezi Morrowindem a Oblivionem a rozhodně neuchvátí. Tak, jak byl The Elder Scrolls Online na GamesComu prezentován, horko těžko dokáže obhájit zde ohlášené měsíční poplatky. Nebylo by překvapením, pokud by hra po několika měsících přešla do F2P modelu, tak jako mnohé před ní.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama