The Darkness Článek The Darkness

The Darkness

Dalibor Franta

Dalibor Franta

30. 3. 2007 22:55 1
Reklama

Dědit po tatínkovi se dá ledacos. Vila na Bertramce, restituční nároky, dluhy, ale i genetické danosti a nevyhnutelnosti. Pevný chrup, ploché nohy, nebo snad nedej bože řídnoucí kadeře s vyhlídkou na pěknou lesklou plešku ve středním věku. Ale podědit nadlidskou sílu Temnot po někom, kdo zemřel ve chvíli, kdy vás plodil? Inu, co si budeme povídat. To se zrovna často nestane. A přesto, Jackie Estacado by povídat mohl. Jako sirotek se dostal pod všemocná křídla mafie a sotva byl dost velký, aby udržel nabitou pětačtyřicítku, udělal z něho jeho adoptivní strýček Frankie Franchetti nájemného zabijáka-čističe. To je toho, řeknete si. Dneska čistí kde kdo. Ale chudák Jackie, sotva dosáhl plnoletosti, nabyl náhle svého tajemného dědictví a stal se majitelem síly Temnot – síly, která se dědí z otce na syna již po celá staletí, ale kromě toho, že svému majiteli propůjčí takřka neomezené možnosti, nese sebou také dvojí… nazvěme to třeba nežádoucí vedlejší účinky. Tak za prvé, síla se živí tmou a jako taková se aktivuje pouze v noci, nebo na temných místech. To ještě není tak špatné, vždyť Batman taky nebyl zrovna ranní ptáče a jak to Jokerovi natřel. Komplikace druhá je však charakteru závažnějšího a podstatně delikátnějšího. Týká se totiž Jackieho intimního života. Ne snad že by coby pán temnot přišel o své mužství, je tady ale ten zádrhel s dědictvím. Stačí trocha nepozornosti na loži a dědic je na světě. A spolu s ním i konec Jackieho životní pouti. Je to jako byste v loterii vyhráli Ferrari Enzo s podmínkou, že nikdy nesmíte svézt nikoho jiného, než svou slepou devadesátiletou babičku…

Komiks opět na scéně

Asi ani nebude nutné dodávat, že podobná situace může nastat snad jedině v komiksu – v tomto konkrétním případě, jak jistě mnozí z vás poznali, se jedná o sérii The Darkness. Úspěšný, temně laděný kousek, který si svým zenitem prošel v druhé polovině 90. let, kdy scénáristické pero vedl guru explicitního násilí, Garth Ennis. Ideální materiál pro videohru? Švédští Vikingové z vývojářského studia Starbreeze si to rozhodně myslí. A když si to myslí chlapíci, co mají na triku takovou pecku, jako je Riddick: Escape from Butcher Bay, pak nás to nutí pořádně našpicovat uši a vykulit zraky!

The Darkness splňuje všechny charakteristiky akční FPS, zároveň má ale – jak už začíná být u her studia Starbreeze zvykem – daleko k tomu, aby se poklidně zařadilo do zástupu fádních stříleček. Naopak. Brání mu v tom zejména dva mechanismy: volná struktura herního prostředí a naprosto originální a plynulé zapojení zvláštních Jackieho schopností do bojového systému. Podívejme se však na jednotlivé aspekty podrobněji.

Volná struktura

The Darkness nemá levely. Odehrává se v New Yorku, rozděleném do několika menších oblastí, v jejichž rámci se může Jackie pohybovat zcela volně. Nebude-li zrovna plnit některou z misí v rámci hlavní příběhové linie, může procházet libovolné části města, klábosit s NPC postavami (případně je vraždit a vysávat jim duši) přesouvat se pomocí podzemky a plnit řadu vedlejších úkolů a questů. Podle slov vývojářů bude možné tímto způsobem proflákat v ulicích metropole východního pobřeží až 16 hodin. Jackie se navíc podívá i do zatím blíže nespecifikované oblasti, která je nazývána pouze jako „Horší než peklo“ – dříve, vlivem komunikačního šumu, ji mnozí považovali za epizodu z první světové války, později se však ukázalo, že půjde o jakýsi paralelní vesmír, kde se Jackie utká se svými osobními obavami a mindráky, patřičně šťavnatě vyobrazenými coby strašlivými démony. Celkově, spolu s touto záhadnou oblastí, se hovoří až o 24 hodinách herního času, což je na FPS poměrně solidní kláda, odpustíte-li nám tuto dřevorubeckou hantýrku.

Síly temna

Bude je ale čím vyplnit? Z toho co jsme zatím měli možnost vidět musíme konstatovat jediné – nepochybně. Hra má především naprosto úžasnou atmosféru, která způsobem švédskému Starbreeze vlastním dokonale vystihuje dojmy čtenáře komiksové předlohy. Velmi obratně se navíc podařilo zabudovat systém boje za světla (tedy konvenční) a boje za tmy (tedy masakrózní). Ve dne, nebo v dobře osvětlených prostorách se z Jackieho stává zcela ordinérní mafián. Tu popadne dvojici pistolí, tu zase samopal, nebo brokovnici. S monstry i s lidskými protivníky se vypořádává pěkně postaru, jak ho to ostatně strýček mafián učil odmala. Ta pravá legrace však nastává v momentě, kdy zapadne slunce, nebo se vám dobře mířenou ranou podaří odstřelit žárovku - zkrátka v okamžiku, kdy vás pohltí sametový závoj chladné temnoty. V okamžiku vás obtočí dvojice obrovitých černých hadů a co víc, jste-li právě nablízku jedné z Darkling holes, můžete si na pomoc přivolat až patnáctku zuřivých minidémonků. Hadí hlavy slouží jednak coby ukazatel zdraví (čím víc očí na hadí hlavě, tím větší tolerance nepřátelské palbě – hra nemá žádný HUD, tudíž je toto jediná možnost jak sledovat stav svého zdraví), jednak jako prodloužená ruka smrti (had obtočí vybranou oběť a vysaje z ní život) a v neposlední řadě také jako špionážní kamera (může prozkoumávat nedostupné oblasti, nebo nahlížet do místností, kde hráč cítí ohrožení). Minidémony, tzv. Darklingy, bude možné vyvolat pouze na předem určených místech, ale jejich nasazení vskutku stojí za to. Darklingové jsou odrazem Jackieho osobnosti, berou na sebe různé (většinou poměrně humorné) podoby a při své touze vraždit cokoliv nablízku si počínají neohrabaně, ale o to urputněji. Často se člověk (v jaké to zvrácené společnosti žijeme) musí smát při pohledu na démonka v cylindru, který se snaží kladivem třikrát rozměrnějším než on sám urazit hlavu svému nepříteli.

Když už je řeč o protivnících, Starbreeze slibují rostoucí úroveň. Od primitivních démonů, až ke koordinovaně postupujícím SWAT a FBI jednotkám. Chybět by samozřejmě neměl ani multiplayer, který už se nyní, v ranné alfa verzi, jeví jako vysoce zábavný a návykový. Trochu jako by se inspiroval koncepcí Alien vs Predator, když umožní hráčům hrát také za Darklingy. Ti sice nemohou ovládat zbraně, na druhou stranu se pohybují mnohem rychleji a dokáží šplhat po stěnách. K dispozici by měly být čtyři herní módy – deatmatch, team deatmatch, capture the flag a jako poslední, stylový surivor (jeden hráč coby Darkling má za úkol pokousat ostatní lidské protivníky a proměnit je v Darkling. Poslední člověk naživu vítězí). The Darkness by měla vyjít pro PS3 a Xbox 360 v červnu letošního roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama