The Cave Článek The Cave

The Cave

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

20. 6. 2012 22:00 2
Reklama

Prostý název "jeskyně", zapadlý stánek mimo hlavní pozornost výstaviště a stručná, ale věcná prezentace. Takové představení nabídla jedna z nejzajímavějších her letošního ročníku výstavy. The Cave je novinkou designera Rona Gilberta, tvůrce prvních dvou dílů série Monkey Island, Maniac Mansion či z poslední doby DeathSpanka. Hru připravuje ve spolupráci s týmem Tima Schafera Double Fine a vypadá to, že spojení dvou ze tří zásadních tvůrčích myslí někdejších Lucas Arts přinese výjimečný zážitek. The Cave se obrací do minulosti, k nelineárnímu vyprávění a týmové adventuře na způsob již zmíněné Maniac Mansion – zároveň ale čerpá plnými hrstmi inspiraci z moderních trendů indie scény. Kdo by chtěl být jízlivý, shrnul by její premisu slovy: "plošinovka je nová adventura," ale není to až tak jednoduché...

Sedm hrdinů, sedm příběhů

Dějištěm všech dobrodružných příběhů je titulní jeskyně. Staré a magií prodchnuté místo, které ve svých hlubinách skrývá nespočet tajemství. Jeskyně je nejen prostorem, kde se vše odehrává, ale zároveň vypravěčem, jenž by mohl dodat eskapádám hlavních hrdinů podobný šmrnc, jako vyprávění v Trine či prosté čtení z pohádkové knížky. Do jeskyně se vydává sedm různých postav, každá s vlastním cílem. Dvojčata se pokusí najít rodiče, cestovatel časem bude napravovat chybu, kterou způsobil v kontinuu, mnich se vydá za pokáním, dobrodruh za poklady, vesničan za nalezením lásky, vědkyně pro zkoumání záhad a rytíř pochopitelně za záchranou princezny v nesnázích a zabitím draka.

Naráz přitom hráč postupuje vždy jen s trojicí hrdinů. A podle party, jakou si na začátku vybere, se bude lišit i příběh, který v jeskyni prožije. Základní lokace jsou přístupné s libovolnou skupinou, ale jeskyně obsahuje části, jež vyžadují specifické dovednosti té či oné postavy a tím efektivně vedou hráče po správných kolejích. Příklad: rytířova schopnost "strážný anděl" mu jako jedinému umožňuje odolat opravdu velkému zranění při pádu z výšky – a tak se jako jediný může živý dostat k sekci s hradem. V něm sídlí princezna, která přislíbí krásný amulet, když se rytířovi povede zabít draka. V prezentaci ovšem došlo k nehodě: opomenutá otevřená brána způsobila, že rozzuřený drak vylétl ze své sloje a zabil princeznu i všechny ostatní na hradě. Na konci ovšem vyzvrátil kýžený šperk, takže je otázkou, zda to nebyl spíše jen takový gilbertovský happy-end se špetkou černého humoru navrch...

Ve třech se to lépe táhne

I když to tak na první pohled může vypadat, The Cave není klasickou 2D plošinovkou. Řešení hádanek připomíná svou formou a leckdy i přítomností jisté zvrácené logiky například sérii Gobliiins. Ano, Ron Gilbert osekal hru o větvené dialogy a postavy nemají inventář, ale mohou sebou nést vždy jen jeden předmět. Ale hratelnost je přesto vzdálená hrám typu Trine či Rochard – hádanky z většiny nejsou založeny na fyzice. Samozřejmě dojde na jednoduché záležitosti, kdy dvojice postav stiskne na různých místech páku, aby třetí mohla projít za otevřenou bránu, ale Gilbert má v zásobě i rafinovanější puzzly. Příklad za všechny: odlákání velkého ještěra. Nejprve musela vědkyně opravit přístroj na hotdogy, jeden vyrobit a zazvonit na zvonek. Když se nestvůra připlazila, vidlák zatáhl za páku, která spustila rameno jeřábu a krmící se potvoru vyzvedla... a cesta byla volná.

The Cave bude podněcovat hravost a zvídavost svým pojetím. Zároveň by měla v pravidelných intervalech zvedat bránice hráčů – a to i ve chvílích, kdy postavy při nějakém úkolu selžou a padnou. Smrt totiž znamená pouze několik vteřin čekání a respawn někde poblíž. Plynulá hratelnost a zbavení hráče tlaku, aby mohl experimentovat, jsou důležitější než tísnivá atmosféra. Uvolněnému ladění hry pak odpovídá i grafické zpracování, které jistě není na špičce současné technologie, ale drží se komiksového stylu a boduje hravou animací.

The Cave vychází na začátku roku 2013 na PC, Xbox 360 a PS3 a dává víc důvodů se těšit na povánoční sezónu, než jen dvě slavná designerská jména v pozadí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama