StarCraft 2 Článek Starcraft II

Starcraft II

Martin Klekner

Martin Klekner

15. 8. 2007 22:29 4
Reklama

O titul nejlepší RTS všech dob se již odpradávna vedou vášnivé spory. Definitivní ortel samozřejmě vyřknout nelze, je však docela možné, že legendární Starcraft je jedním z těch titulů, které se oné pomyslné laťce dokonalosti přiblížily zdaleka nejvíce. Vždyť jak jinak si vysvětlit, že i bezmála deset let po jeho vydání Battle.Net stále okupují bojechtiví hráči? Není proto divu, že letošní Worldwide Invitational progamingová akce vlastně vůbec nebyla o progamingu - jakmile se na obřích obrazovkách poprvé objevil vytoužený nápis Starcraft 2 (dále jen SC2), šlo veškeré hraní do pozadí. Autoři byli po těch dlouhých pět let neuvěřitelně tajnůstkářští, o to více překvapení nám ovšem nyní naservírovali.

Zpátky do boje

Čtyři roky uplynuly od událostí z datadisku Brood War a v galaxii se znovu schyluje k ničivé válce. Staré známé frakce se vrací pod vedením ostřílených hrdinů, můžeme se proto těšit na Jimmyho Raynora, vůdce protosských Dark Templars Zeratula, tajemnou Sarah Kerrigan (o jejímž vyléčení ze zergské nákazy se spekuluje ve spojení s tímto „http://images.starcraftcz.com/art/09.jpg“ artworkem), a kdesi v pozadí bude i tentokrát tahat za nitky Xel’naga a jeho domněle vyhubená rasa.

Vše začíná na palubě lodi Hyperion, pod velením samotného (notně zestárlého) Raynora, který očividně zanevřel na celý svět. A zavedl to pěkně do extrému: jako žoldák se postavil proti Dominion a živí se teď zakázkami všeho druhu, stíhán po celé galaxii jako zrádce a zločinec. Při plnění ne zcela legálních kontraktů se tak dostane až k nálezu jistých starobylých artefaktů, po nichž baží společnost Mobius Foundation. Vidina slušného výdělku přebíjí Raynorovu chuť na všetečné otázky, a to až do chvíle, než se na scéně zjeví starý známý Zeratul. Ten mu v dramatickém setkání po letech oznámí, že právě artefakty, jichž se zmocnil, jsou klíčem k návratu Xel’naga. Víc zatím autoři neprozradili, ani nemuseli - jejich záměr navnadit hráče na nejvyšší možnou míru se povedl přesně jak plánovali.

První obrovská novinka spočívá v samotném systému hraní kampaně. Na palubě Hyperion si budete na hvězdné mapě vybírat mise dle svého uvážení a v libovolném pořadí. To vše se děje přímou interakcí s postavou Raynora, který chodí, rozmlouvá s NPC a používá předměty skoro jako bychom sledovali běžnou adventuru. Na můstku bude několik aktivních ploch, sloužících k různým účelům - krom hvězdné mapy zde najdete tabulky obsahující informace o SC univerzu, několik příběhových postav (poradce Horner, či mariňák Findlay, jemuž patří ona věta „Sakra, už bylo načase“), můžete i vyhlédnout z okna lodi a kochat se scenérií nejbližší planety. Z dalších místností je zde kantýna (kterou jsme zatím neměli možnost vidět) a strojovna, v níž najdete lodního technika Swanna, ovladatelné mechanické rameno, s nímž si dosyta užijete herní fyziku, a hlavně počítač pro upgrady.

A právě ten je jedním z dalších skvělých vylepšení SC2. V nelineární kampani už totiž nedostáváte nové jednotky a technologie k dispozici podle přesně nalinkovaného scénáře, musíte si je kupovat za peníze utržené za jednotlivé kontrakty. A pakliže si náhodou nebudete vědět rady jaká technologie bude nejvhodnější ke koupi, stačí se podívat do popisu vámi vybrané mise, kde vám hra sama doporučí tu nejvhodnější.

Rozmanitých prostředí bude nespočet, zatím jsme mohli spatřit např.terranskou hvězdnou stanici, která již na první pohled ukazuje, jak značného posunu doznala vesmírná prostředí. Komplex je doslova poset hangáry, platformami a dalšími budovami všeho druhu, hvězdné pozadí je navíc pestré, plné vzdálených planet a souhvězdí (ve 3D). Bel‘Shir, domovská planeta Protossů, nabídne překrásné zalesněné plochy s množstvím starobylých ruin. Navštívíme i Char, svět Zergů, vyprahlý a nehostinný kus skály plný řek valící se lávy, hnijících mršin a zmutovaných stvůr. Jednou z nově představených planet pak byla protosská Jotun se svými hlubokými propastmi a přízračně se převalující mlhou.

Starcraft II
i Zdroj: Hrej.cz

Klasika s drobnými úpravami

„Druhý díl znamená návrat ke kořenům,“ tvrdí designer Rob Pardo, jedna z vůdčích osobností projektu. Rozhodně tedy neočekávejte další Warcraft 3 a lpění na RPG prvcích - SC2 bude především o boji nesmírného počtu základních jednotek a jejich skupin, při němž bude naprosto klíčové účinné využívání nepřátelských slabin. Žádní supersilní hrdinové, žádné zvyšování úrovně až už vůbec ne neutrální krámky s kouzly a předměty. Hrdinské jednotky se samozřejmě objeví, půjde však jen o mírně vylepšené ekvivalenty řadových vojáků. Stručně a výstižně: zapomeňte na micromanagment, tohle je válka a v té vítězí především počty a strategie.

Ano, je tomu tak, SC2 neplánuje žádnou průlomovou novinku, žádný neotřelý prvek hratelnosti a dokonce ani čtvrtou rasu. Mnozí nyní jistě řeknou, že tedy jde jen o graficky vypiplaný remake, nic však není vzdálenější pravdě. „Jsme si vědomi obrovských nároků fanoušků. Náš hlavní cíl je vyvinout hru, která zaujme jak staré ostřílené hráče a progamery, tak zcela nové publikum. Nečekejte nějaké velké změny - tohle je Starcraft, jak ho znáte. Jen lepší,“ vysvětlují vývojáři na homepage hry. Dle rčení „nespravuj, co není rozbité“ se proto můžeme těšit na úpravy drobnějšího rázu, všechny za účelem zlepšení zážitku z bojové vřavy, plné bitev epických rozměrů. Na jediném místě může podle všeho bojovat až 300 jednotek najednou. Výrobní limit se znovu zastaví na čísle 200, novinkou je však využití TAB ke stejné funkci jako ve W3, a hlavně možnost označit neomezený počet jednotek do jediné skupiny. O významu tohoto vylepšení pravděpodobně nemá cenu mluvit.

Pár změn dozná i správa základny. Příjemnou novinkou je plánování stavby budov pomocí klávesy SHIFT, zařazení funkce pro vyhledání zahálejících dělníků i nastavitelný rally-point, jenž zaručí, že se hned po vyrobení vydají do práce k nejbližšímu ložisku plynu či minerálů. Tyto dvě suroviny se samozřejmě vrátí v téměř nezměněné podobě, zato však přibude jedna nová - výnosnější žluté minerály. Ty budou obdobou modrého tibéria z C&C Tiberian Sun a podobně bude fungovat i jejich využití. Tzn. vydáte se pro ně na nepřátelské území s vidinou větších příjmů, anebo raději zůstanete u modrých minerálů v bezpečí své základny?

Starcraft II
i Zdroj: Hrej.cz

Nové tváře

Tou zdaleka největší změnou budou ovšem bez debat jednotky. Po několika uvolněných prezentacích máme velice slušnou představu o hře za Protossy, nedávný Blizzcon navíc představil i novinky na straně Terranů. Autoři přiznávají, že u všech tří frakcí dlouho debatovali o tom, jaké z původních jednotek jsou nepostradatelné, a jaké bude naopak dobré vylepšit či zcela nahradit. Ve výsledku tak sice základní budovy chrlí staré známé Zealoty (tentokrát se schopností rychlého útoku Charge) a mariňáky (které půjde vybavit speciálními obrannými štíty), vše ostatní je ovšem z 90% změněno k nepoznání. Podnikněme proto krátký výlet bestiářem SC2...

První neznámá protosská tvář přichází nahradit Dragoon, a ačkoliv Stalkeři nabízejí skoro stejné využití, disponují i užitečným teleportem Blink na krátké vzdálenosti. Na ničivé Siege Tanky je vhodné nasadit Immortals, jejichž masivní štíty se aktivují jen proti těžkotonážní palbě (což je činí bezbranné vůči slabým jednotkám). Se zástupy pěchoty si hravě poradí kráčející Colossus, jenž je díky svým dlouhým nohám schopen překračovat terénní překážky. Podobná situace je ve vzduchu - Phoenix se svou schopností Overload (brutální palebný výkon, vykoupený následným přehřátím a chvilkovou nefunkčností) je smrtící proti letkám slabších stíhačů, tváří v tvář Battlecruiserům je však lepší použít Warp Ray. Jejich lasery mají tu výhodu, že při soustředěné palbě jejich ničivost strmě vzrůstá, proti mnohačetným davům mariňáků však musí volit ústup. A o tom to celé je - akce a reakce, co nejrychlejší správné řešení nastalé situace.

Blizzard nám ukázal i nespočet zajímavých technologií. Nejtěžší terranská vzdušná jednotka, Mothership, je díky svým ničivým laserům schopná sprovodit ze světa jakoukoliv pozemskou techniku, v kombinaci s Cloak zařízením je pak skvělá pro překvapivé útoky. Množství hráčů nadchnula i možnost Warp In, kterou zpřístupní vylepšená Gateway. Ta umožní teleportovat nově vyrobené jednotky na libovolné místo na mapě kam sahá protosské energetické pole. Skvělá je i v kombinaci s Phase Prism, jednotkou, která tvoří mobilní Pylon, a tak můžete v mžiku přivolat celou armádu Zealotů na téměř libovolné místo na mapě. A ještě jedna strategická libůstka: obranné věže Phase Canon jsou tentokrát mobilní, můžete je tedy nejen přeskupovat v samotné bázi, ale i přesouvat po boku Phase Prism. Stejně jako v prvním díle, kdo ovládne strategii, stane se mistrem SC2.

Starcraft II
i Zdroj: Hrej.cz

Představení Terranů.

Až do Blizzconu jsme byli vážně zvědaví, s čím se vytasí zbylé dvě frakce, neboť ničivost Protossů byla ohromující. Po shlédnutí prezentace vedené Pardem máme alespoň jasno, že ani Terrani se nemají zač stydět. Již jsme zmínili mariňáky vybavené osobními štíty, po jejich boku pak do akce přicházejí Reapeři. Ti jsou díky krátké výrobní době schopni vytvořit masivní armádu za pár sekund, jejich jetpacky, dvojice pistolí a výbušniny D-8 z nich navíc dělají ideální přepadové jednotky. Premiéru si odbude medik, s velkou pompou se naopak vrátí Ghost, který je nyní na bojiště schopen vyslat transportér plně naložený mariňáky (atomovka samozřejmě nesmí chybět).

Viking se ve stylu Transformers v mžiku mění z pozemní na vzdušnou jednotku (skvělé pro obcházení nepřátelské základny), Banshee se schopností Cloak je speciálně navržena pro likvidaci pozemních cílů. Cobra je rychlá průzkumná jednotka, schopná útočit na pozemní i vzdušné cíle, Predator slouží především jako protivzdušný stíhač. Zdaleka nejzajímavěji působí Nomad, který dokáže vypustit EMP nálož, opravovat ostatní jednotky a snižovat účinnost nepřátelských zbraní. V minulém díle byly Battlecruisery ultimátní terranskou zbraní. I tentokrát jsou vybaveny Yamato kanóny, přibyly jim ovšem i masivní plasma turrety, jimiž pohodlně ničí zástupy pěchoty a slabší pozemní techniky. Vše však jde do pozadí, když se na scéně objeví Thor. Tento robotický kolos nevyrábí žádná budova, naopak, sám je konstruován pomocí SCV a na bojišti výrazně převyšuje všechny ostatní jednotky. Jeho dvojité kanóny jsou smrtící pro všechny pozemní jednotky, ničivá dělostřelecká palba z náramenních děl navíc rychle vyřadí dotírající Siege tanky.

Terranské Command Center je nyní schopné při přesunech přenášet i několik SCV. Můžete ho vylepšit na Surveillence Station (zpřístupní scanner sweep) a Planetary Fortress (která na vrcholek budovy přidělá mocný kanón). Do obranného repertoáru přibyly sensorové věže, upgradovatelné na věže radarové, jež pomohou odhalit i nepřítele pohybujícího se ve FOW. Atraktivní je také možnost vyměňovat mezi sebou add-ony Tech Lab, Reactoru, kasáren a továren, prostým použitím Lift off a dosazením jiné struktury na jejich místo.

Příznivci Zergů stále čekají na odhalení svých oblíbenců, které má přijít ještě během tohoto roku. V několika dřívějších videích jsme tak zatím měli možnost spatřit jen zástupy Zerglingů přivolaných Nydus Wormem. Ti se nyní dokážou transformovat přímo na bojišti do podoby kamikadze Banelingů, obsahujících agresivní žíravinu. Jistý je i návrat známých Mutalisků.

Starcraft II
i Zdroj: Hrej.cz

Technická stránka a online klání

Jak již bylo řečeno, terén se i tentokrát dělí na několik výškových úrovní, čehož půjde strategicky využít. Hráči útočící z vyšší úrovně jistě ocení fakt, že níže položenému protivníkovi se již neodhalí poloha jejich jednotek, což jim dá čas rychle se s nepřáteli vypořádat. Výjimky překonávající hravě jakékoliv terénní převýšení byly zmíněny - Colossus schopný překročit srázy, Stalkeři a jejich Blink, letecké jednotky atd. Hra půjde mimochodem libovolně zrychlit, zpomalit i zastavit.

Multiplayer samozřejmě nezůstane opomenut. Autoři vkládají obrovskou porci energie do vybalancování všech stran, přizvali si dokonce na pomoc několik profesionálních hráčů původního SC. Battle.Net dozná pár příjemných, zatím neupřesněných změn. Servery prvního dílu zůstanou nicméně v provozu i po vydání SC2, takže žádné strachy. Zatím se počítá jen s osmi hráči na jednu mapu, toto číslo se ovšem může ještě měnit. Stejně tak se experimentuje s možností sdílení surovin mezi spojenci, což by hře dozajista přidalo zcela nový rozměr. Překvapující je informace o průměrné délce jednoho klání: půjde maximálně o 15 až 20 minut.

Tím zdaleka nejmarkantnějším rozdílem je ovšem nový grafický engine, který fankomunitu okamžitě rozdělil na dva tábory - jedni jsou spokojeni, druzí vytýkají, že je až nevkusně barvitý. Blizzard si nicméně stojí za svým: „Jelikož jsou jednotky na bitevním poli velmi malé, je nutné, aby byly zároveň hodně výrazné.“ Jasný prim hrají pohledné efekty, které však nemají být nikdy příliš rušivé nebo náročné pro PC (zaměření na progaming). Bohatá prostředí jsme již zmínili, výborné jsou animace (zvláště když Zealot rozkrojí mariňáka vpůli), vrátí se mimochodem i neutrální fauna. Engine, podporující Dirext 9.0 a Pixel Shadery 2.0 (autoři stále zvažují zařazení DX10 efektů), přitom nemá být nikterak náročný, hráči si vystačí se 128 MB video RAM.

 

Starcraft II
i Zdroj: Hrej.cz

Mnozí budou jistě namítat, že Starcraft 2 toho přináší příliš málo na to, aby se mohl stát pravým pokračováním. Že ve výsledku představí jen pár nových jednotek a převedení série do 3D. Po předchozích zkušenostech s hochy z Blizzardu však mohu jen těžko uvěřit, že by ostřílení autoři nespočtu legendárních titulů šlápli tentokrát vedle. Je pravda, že každý jednou může udělat chybu, tito vývojáři však dobře ví, co chtějí a mají o výsledné podobě nového SC naprosto přesnou představu. A ještě řekněte, že se vám při sledování uvolněných gameplay videí nezachtělo ani jednou vykřiknout: „Tak už mi to zatraceně taky dejte zahrát!“ A datum vydání? When it’s done!

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama