Splinter Cell: Conviction Článek Splinter Cell: Conviction

Splinter Cell: Conviction

Michal Maliarov

Michal Maliarov

14. 9. 2009 22:37 8
Reklama

Série Splinter Cell patří mezi zakladatele moderního stealh žánru na PC a jedná se také o jednoho z mála opravdových konkurentů Metal Gear Solid. Tom Clancy se na příběhu elitního agenta Sama Fishera vyřádil, a proto jsme měli možnost hrát tak výjimečné tituly, jako byla Pandora Tomorrow a Chaos Theory. Ani Dvojí Agent nebyl špatnou hrou, kvalit předchůdců ale nedosahoval a i samotnému Ubisoftu začínalo docházet, že potřebuje Sam čerstvý vítr do plachet.

Jmenuji se Sam... nebo Jason?

Koho po nocích strašil nový face-lifting hlavního hrdiny, který se blížil spíše bezdomovci než tajnému agentovi, ten musel v nedávné době slavit. Po několika letech totiž šly všechny návrhy nejnovějšího dílu k šípku a Ubisoft začal poctivě makat znovu. Změny přišly a bylo jich hodně. Prezentační video, ve kterém Sam nekompromisně zamordoval chlápka na záchodě, jasně ukázalo směr, kterým se bude série ubírat nyní. Pryč je poslouchání rozkazů z vysílačky, pryč je nutné šetření stráží. Samova jediná dcera byla zavražděna a jediná možnost, jak přijít na její vrahy, je jít na vlastní pěst. Ze Sama se tak stává obyčejný civilista, kterého kromě poskoků hlavního záporáka honí i mateřská společnost Third Echelon, která se s jeho rezignací ne a ne smířit.

Conviction velmi zručně kombinuje základní pilíře série se zbrusu novým přístupem, jenž by se dal přirovnat spíše k pořádném akčnímu blockbusteru, než k tichému našlapování ve stínech. Vývojáři se inspirace nijak neštítí a padla i taková jména, jako je James Bond, Jack Bauer a samozřejmě Jason Bourne, jehož otisky jsou cítit na každém kroku (dokonce i ten svetřík se náramně podobá). Sam je nyní mnohem rychlejší, drastičnější a nekompromisnější. Zkrátka takový, jakého jej fanoušci už dávno chtěli vidět. Tempo hry bylo řádně zrychleno a obohaceno o nové vychytávky. Zároveň je tu ale stále možnost přebíhat ze stínu do stínu a vybírat si své oběti pečlivěji, než to dělá Rambo. Některé z herních mechanismů k tomu vyloženě vybízejí.

Označ a poprav

Jednou z proklamovaných novinek je vychytávka jménem Mark and Execute, která zcela zásadně mění tempo hry. O co že se jedná? To takhle sklíčkem nahlédnete pod dveře, dozvíte se situaci a pak označíte dva objekty. Může to být postava, světlo či jiný zdroj ruchu. Pak už stačí jen vykopnout dveře a stiskem jediného tlačítka poslat dvě kulky přímo tam, kam jste si to dříve “zarezervovali“. Něco podobného bylo možné vidět již v Rainbow Six: Vegas, kde jste označovali cíle pro své parťáky. Však také na projektu pracuje Alex Parizeau, který se podílel i na zmíněné taktické akci. Díky tomuto doplňku se můžete po vpadnutí do místnosti zbavit dvou nepřátel v rychlém sledu, případně vyřadit z provozu světlo na chodbě, které by vás jinak udělalo snadných terčem. Jedná se o příjemné osvěžení, které titul posouvá blíže adrenalinovým akčním momentům, tolik oblíbeným z 24 Hodin, Bourna či agenta 007.

Rozhodně se však nejedná o jediné vylepšení. Možná jste si již všimli, že Sam nemá k dispozici (alespoň ze začátku) žádné ze svých udělátek, na které si sáhl během dlouholetého působení ve Third Echelonu. Kromě improvizace v podobě vymláceného sklíčka u auta vám v orientaci po úrovních pomohou především vaše orlí oči. Kdykoli je Sam ve stínu, okolní svět se začne pomalu ponořovat do černobílých barev a jediné, co zůstane světle zbarvené, je interaktivní prostředí a nepřátele. I přes výroky vývojářů, že postavili každý pixel prostředí jako malý sand-box, samozřejmě nebudeme moci využít cokoli. Zatímco mrsknout hlídači hlavou o zeď půjde kdekoli, uklizení většího počtu strážných už bude vyžadovat notnou dávku taktizování. Zvýrazněné interaktivní objekty (např. visící lustr, okno atd.) vám tedy mají pouze napovědět vaše možnosti, nikoli vás do něčeho nutit a už vůbec ne zdržovat.

Příjemným osvěžením stále stejné a skomírající umělé inteligence nepřátel bude dohled. Kdykoli vás totiž strážný zmerčí a opět ztratí z dohledu, objeví se na tom místě váš průhledný stín, který vám má naznačit, kde vás nepřátelé budou hledat. To vám samozřejmě dává čas se zmobilizovat, případně hlídače přepadnout ze zálohy, když půjde zkontrolovat místo, kde vás naposledy viděl. I samotná umělá inteligence má být mnohem lepší, než jsme mohli v sérii doposud vidět. Nepřátelé se budou dělit na skupinky, prohledávat všechno v blízkosti podezřelého ruchu a na nejvyšší obtížnost bude stačit jedna dobře mířená kulka, abyste šli k zemi. Kvůli změně tempa hry prý nepůjde proběhnout na konec bez jediného usmrcení nepřítele, na druhou stranu vše půjde dohrát bez výstřelu.

Herní IMAX aneb promítání během hraní

Na vlně inovací představuje Conviction i revoluční systém herních filmečků, které posouvají děj kupředu. Klasických CG se ve hře dočkáme jen pár, vše ostatní bude promítáno do prostředí přímo během hry, jako kdybyste stáli před promítačem. Zní vám to divně? Možná. Výsledek je však nejen stylový, ale především účelný. To nejlépe vystihuje hned úvodní scéna, ve které Sam drasticky vyslýchá potetovaného chlápka na veřejných záchodech. Po pár kopancích začíná mluvit a na zeď naproti se ihned promítá obličej hlavního padoucha, který Samovi dceru dle všeho odpravil. Čas od času se budou do okolí promítat i zmatené Samovy myšlenky o mateřské organizaci, dceři i dalších událostech, které mají hráče trochu více spojit s hlavním hrdinou.

Kromě filmečků bude integrované do hry i veškeré in-game menu. Trochu ve stylu Dead Space a jeho holografického inventáře i ovládání naleznete také zde své cíle a úkoly přímo promítané do prostředí. Pokud tedy budete muset jít do budovy, na její stěně uvidíte obrovský nápis “Prozkoumat budovu“ atd. Uživatelské rozhraní bylo taktéž sraženo na minimum pro co největší ponoření do atmosféry.

Starý dobrý Splinter Cell

Jedna z největších otázek však stále zůstává viset ve vzduchu. Bude se jednat o ten starý dobrý Splinter Cell? Zůstanou nám bohaté možnosti řešení situací, relativní volnost pohybu či možnost strategického postupu? Conviction totiž stále více vypadá na mnohem koridorovější a dynamičtější jízdu, která sice přinese očekávané osvěžení série, na druhou stranu ale bude postrádat mnohé prvky, které dělaly Sama Samem. Ubisoft popisuje chystaný díl jako lehký reboot série a nový směr, kterým ale Conviction zároveň celé dobrodružství ukončí. O multiplayeru navíc nepadlo ani slovo (víme jen, že bude).

Splinter Cell: Conviction zatím vypadá více než slibně, a i kdyby nedosáhl na kvality nastolené celou sérií, bude se stále jednat o velmi slušnou akci s několika revolučními prvky. Nakolik revolučními, to zjistíme až osobně na začátku příštího roku, kdy má titul vyjít.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama