Carrier Command: Gaea Mission Článek Skvělá ArmA. A co dál?

Skvělá ArmA. A co dál?

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

4. 4. 2011 22:34 3
Reklama

ArmA 2 vyšla už téměř před dvěma roky. I když je to relativně dlouhá doba, své tvůrce, český tým Bohemia Interactive Studio, hra pořád zaměstnává: stále musí opravovat její bugy, pořád pro ní vytvářejí nové přídavky. Ale nejen Armou žijí v BIS: už nějakou dobu vyvíjí strategii Carrier Command, nově před pár dny oznámili vrtulníkový simulátor Take On Helicopters. Co si od těchto her slibovat? Mohou se přiblížit kvalitou špičkové Operaci Flashpoint či Armě? A kdy se jich konečně dočkáme?

Zejména v případě Carrier Commandu: Gaea Mission je teď situace trochu nejasná. Původně měla hra vyjít ve druhé polovině roku 2010, ale v té době okolo ní bylo jen hrobové ticho. Na Wikipedii se dokonce objevil údaj, že vývoj byl zastaven a hry se dočkáme nejprve v roce 2012. Tento fakt vyvrátili sami vývojáři – na hře se prý neustále pracuje, jen si vyžádala trochu více času, než se očekávalo. Další informace by se měly objevit v brzké době a hra samotná by snad měla vyjít na next-gen konzole a PC v tomto roce.

Oceány. Sci-fi. Letadla. Bitvy. Bomba?

A o co že tedy půjde? Jde o moderní remake stejnojmenné hry z roku 1988, kterou někteří označují za zakladatele real-timových strategií. Spíše ale šlo o mix strategie a akce a stejně tomu má být i v jejím moderním remaku. Nový titul bude zasazen do atraktivního sci-fi prostředí, které má předlohu v knižní sérii Gaea od spisovatele P. D. Gilsona. Zápletka je následující: pozemská populace je v krizi. Dochází jí klíčové suroviny, a tak se musí vydat na planetu Taurus, kterou však ovládá frakce APA (Asian Pacific Alliance). Jakožto jeden z velitelů pozemské aliance UEC (United Earth Coalition) se vydáte na Taurus, kde musíte zabrat poškozenou letadlovou loď, která se stane vaší hlavní zbraní proti APA. Příběh nezní nijak zvlášť nápaditě, tvůrci ale slibují, že zápletka bude důležitou součástí hry, už kvůli zapojení hlavního hrdiny: ten se prý bude aktivně účastnit boje i některých příběhových cutscén.

Taurus pokrývají především oceány, a tak klíčovým bojištěm (kromě vody) budou ostrovy. Ve hře se budou vyskytovat tři typy ostrovů: výrobní, které dodávají jednotky, zbraně či palivo, těžební a obranné. Přestože hra bude strategií, nebude v ní žádný mikromanagement jednotek či základen. Jakmile nějaký ostrov zaberete, začnou se vám jeho bonusy přičítat automaticky. Klíčovou roli tak budou hrát hlavně vaše vojenská rozhodnoutí. A ještě detail - se všemi ostrovy si prý vývojáři hodně vyhráli. Na každém spolu pracovali tři designéři, aby šlo pokaždé o unikátní kousek. Díky tomu bude hrát při bitvách důležitou roli propracovaný terén, stejně jako klima nebo denní doba.

Bitvy budou samozřejmě hlavní součástí hry a bude jen na vás, jak k nim přistoupíte. Buď můžete bezpečně usednout do pohodlí velitelského křesla a vše řídit z vaší letadlové lodi, která je vybavena řadou drtivých zbraní. Ať už silným plazmovým kanónem, rychlým gatlingem nebo raketami středního doletu.Ultimátní zbraní bude naváděná raketa s obrovskou silou, kterou můžete mít na letadlové lodi vždy jen jednu. Loď však obsahuje i řadu dalších menších jednotek, které můžete vyslat do boje: namátkou třeba letadla, obojživelná vozidla, čluny a samozřejmě vojáky. Případně vám nic nebrání se vydat na zteč na vlastní pěst, ale pokud umřete, hra končí. Zajímavým prvkem může být i možnost přepnutí se u některé z jednotek na bojišti do pohledu FPS, která by mohla herní zážitek výrazně zpestřit.

Dobře zvolená strategie bude klíčem k úspěchu. Na jedné straně se budete muset starat o palivo a další zásoby, na druhé o výzkum nových technologií a samozřejmě také o bitvy. Bez správně fungujícího zásobování může váš pečlivě naplánovaný útok rychle ztroskotat. Ještě lépe by tyto prvky mohly fungovat v multiplayeru, který mají tvůrci také v plánu. A jak známe BIS, zřejmě si dají práci i s různými editory.

Mnoho práce si ale dali i po technické stránce – hra vypadá opravdu hezky, vývojáři se netají tím, že si vyhráli především s terénem a také s vodou, na níž se bude podstatná část hry odehrávat. Rovněž slibují, že ve hře bude kompletně zničitelné prostředí, což by mohlo strategické části Carrier Commandu: Gaea Mission jedině prospět. Tak uvidíme, všechno zní velmi slibně a ambiciózně, snad tedy vývojáři odkladu využijí a vytvoří kvalitní produkt, který nebude trpět takovým množstvím chyb jako ArmA.

A teď něco pro pacifisty

BIS prosluli jako váleční „fanatici“: od Flashpointu jsou známí tvorbou militaristických her, stejně jako simulátoru Virtual Battlespace, který využívá skutečná armáda. I proto bylo překvapivé číst nedávné oznámení simulátoru Take On Helicopters, jehož náplní má být civilní poletování s vrtulníkem. Skutečně žádné bitvy? „Pár misí se možná zvrtne směrem k akci,“ připustil kreativní šéf vývoje Jay Crowe v rozhovoru pro PC Gamer. Přesto půjde primárně o „pacifistickou“ záležitost, což je oproti dosvadním hrám týmu z Mníšku pod Brdy docela zásadní odklon.

V prvé řadě BIS slibují, že nepůjde o bezduchý simulátor, ale že budou hráče motivovat skrze zajímavý příběh. Ten se má točit okolo rodiny Larkinů, jejíž letecký byznys se dostal do problémů. Otec Harry ho budoval celý život, teď ho musí se svými syny zachránit plněním vhodných zakázek. BIS zatím neodhalili, o co přesně v jednotlivých misích půjde, slibují však „sandboxovou singleplayer kampaň“. Pravděpodobně lze čekat něco ve stylu Bus Drivera: dojeď (resp. doleť) někam, něco vyzvedni a zase přivez. Jednou s horším počasím, jindy v těžkém prostředí, potřetí zase v šibeničním limitu. Ale to jsou jen spekulace.

Tvůrci slibují, že hra bude dostatečně komplexní pro hardcore hráče, zároveň ji však snadno pochopí prostřednictvím detailních tutoriálů i letci-začátečníci. A kde všude se bude létat? TOH nabídne prostředí severní Ameriky a jižní Asie, s tím, že terén má být vymodelován podle skutečnosti. Slibně zní přítomnost editoru map i kooperativního multiplayeru, podobně jako měnící se denní doba a počasí.

Přesto se na mysl vkrádá otázka: není po ambiciózních titulech typu ArmA či Carrier Command simulátor vrtulníku trochu krokem zpět? Snad ne – navíc podle slov tvůrců by jim zkušenosti z vývoje TOH mohly v další práci prospět. „Důkladným zaměřením na oblast leteckých simulátorů můžeme získat nové zkušenosti pro další pokračování v sérii Arma,“ řekl Crowe. TOH má být oproti relativně jednoduchému létání v Armě údajně mnohem komplexnější. Každá helikoptéra navíc bude mít jiné vlastnosti, což učiní z jejího ovládání trochu odlišný zážitek.

BIS berou TOH jako plnohodnotnou hru, žádný budget. I proto se bude prodávat za plnou cenu, až někdy ve 4. čtvrtletí tohoto roku vyjde na PC. Snad bude za ty peníze skutečně stát.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama