Článek Sea of Thieves - dojmy z bety

Sea of Thieves - dojmy z bety

redakce Hrej.cz

redakce Hrej.cz

29. 1. 2018 14:00 4
Reklama

Sea of Thieves je prvním letošním žhavým želizkem v ohni Microsoftu. Hra vychází 20. března a v těchdo dnech probíhá uzavřený beta test, do nějž se zapojili i čtyři piráti z redakce - Kapitán Černovous Pavel za kormidlem, ostrý hoch Dlouhej Tom jako hlavní kanonýr, věčně opilý Násoska Tadeáš na strážním koši a samozřejmě i plavčík Yarrrda, kmitající s vědry slané vody z podpalubí. Společně jsme se stali pány všech moří, potopili několik konkurenčních kocábek a vyfoukli pár pokladů zlostným kostlivcům před...tou dírou, kde bězně bývá nos. Své dojmy jsme si rozhodně nemohli nechat pro sebe!

PAVEL MAKAL - TOHLE BUDEME HRÁT

K Sea of Thieves jsem poprvé přičichl na předloňském Gamescomu a i přes nepříliš dobře koordinovanou posádku čtyř neznámých lidí jsem si odnášel velmi pozitivní dojem. Ten pramení především ze skutečné kooperace, jakou se sice zaklíná spousta moderních titulů, jen výjimečně však jde o něco jiného, než že ve čtyřech někam jdete a tam střílíte do stejných panáků. V představách pirátského života od studia Rare je to jinak.

OPRAVDOVÁ KOOPERACE

Tady musí na palubě každý přiložit ruku k dílu, aby se loď vůbec rozjela. Kormidelník zpravidla přes plachty vůbec nevidí na cestu, takže potřebuje neustálé informace o tom, zda se náhodou neblíží zpropadená skaliska, je třeba napínat plachty a využívat sílu větru, no a v případě souboje samozřejmě musí někdo obsadit kanóny a někdo třeba opravovat loď po úspěšných zásazích od protivníků, případně nosit vodu z podpalubí. Právě tady tkví největší kouzlo a zároveň i největší úraz hry - bez party kamarádů na voice chatu se zábava velice rychle vytrácí.Hra umožňuje i sólo hraní na menší, snadno sólově ovladatelné loďce a samozřejmě i matchmaking, tu největší zábavu ale poskytne ve chvíli, kdy všichni zúčastnění propadnou iluzi skutečného pirátského života a halekají jeden na druhého, ať už, heršvec, hlásí, zda je země na obzoru a nebo ať ostře uhne doprava, protože jinak škuner prorazí o ostrá skaliska.

S jistotou ale mohu říct, že se jí rozhodně hodlám věnovat, protože takhle silný adept na "hru, kterou budeme hrát" tu už dlouho nebyl.

Obsah bety je bohužel dost omezený a můžeme se jen domnívat, na jakou úroveň jej nafoukne plná verze. S jistotou ale mohu říct, že se jí rozhodně hodlám věnovat, protože takhle silný adept na "hru, kterou budeme hrát" tu už dlouho nebyl. A to i přes jasné výtky, které v současné podobě na hru zákonitě musí zamířit - souboje muž proti muži nejsou příliš zábavné, potopené lodě se respawnují příliš rychle a příliš blízko, takže se souboje zbytečně opakují a protahují a samotné získávání pokladů nás jen těžko motivovalo k delším herním seancím, to ale mohu také snadno přiřknout faktu, že progress začnu skutečně řešit až s plnou hrou.

Na závěr ještě nemohu nezmínit naprosto kouzelné grafické zpracování. Cartoonový styl pevniny skvěle doplňuje čarokrásné zpracování moře a pohádkové západy slunce. Beta má svoje mouchy, ale pokud je vývojáři vyladí, máme tu jednoho z horkých kandidátů na nejlepší multiplayer letošního roku.

JARDA MÖWALD -  TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE

Sea of Thieves je možné hrát i o samotě. Mít kocábku náram náram a plavit se na širém moři na vlastní pěst. A je to strašná nuda. Kromě toho, že jakýkoliv náraz na lépe vybavenou loď se rovná buď sebevraždě, v lepším případě se budete „jen“ slepě honit za dalšími a dalšími poklady. Jenže jakmile jste na lodi alespoň dva a každý musí ovládat tu plachty, tu kormidlo, tu vylévat vodu z podpalubí po (ne)úspěšné přestřelce, zábavnost i trvanlivost jdou rázem do nebeských výšin. Tedy, pokud máte na palubě kamarády, kterým nevadí RP hraní a dovedou během plavby, plundrování a dalších radostí mezi sebou komunikovat. Beta jednoznačně prokázala, že pokud jste doufali v jakési automatické hraní, během kterého si budete obstarávat pouze to svoje a výsledky přijdou samy, můžete na Sea of Thieves rovnou zapomenout. Toto je kooperativní hra v tom nejryzejším smyslu slova. Bez komunikace si na největší lodi pro čtyři ani nenatočíte plachtu na stěžni, natož ještě nějaké vychytávání pokladů na osamocených ostrovech.

NENÍ VŠECHNO ZLATO...

Jakkoliv nám bylo během hraní jasné, že jde o betaverzi, tak některé prvky si autoři určitě mohou ještě nechat projít hlavou. Kupříkladu námořní souboje jsou nyní řešené dost nešťastně. Jelikož nestačí nepřátelskou loď pouze rozstřílet na třísky (ono vůbec se neposedným dělem trefit je kolikrát dost složité), mohou se jednat protáhnout na nekonečné nahánění s nejistým výsledkem, a co hůř, kvůli neustálému respawnování na obou stranách vyznívají po chvíli jaksi do ztracena. Jakožto hráč s panickým strachem o své herní statky bych navíc ocenil nějakou formu safe zóny, například u přístavů, kde si budete jisti, že váš koráb nikdo nepotopí a neukradne vaše těžce nabyté poklady. To, že beta v tuto chvíli neposkytovala žádné další vyžití kromě nahánění pokladů a nahánění nepřátelských lodí, mi až tak nevadí. V plné verzi bych ale očekával přeci jen rafinovanější systém úkolů a lepší využití času, který posádka stráví jinak zdlouhavým cestováním. 

Abych ale nekončil úplně negativně, tak právě zmíněné hledání pokladů bylo mnohem zábavnější, než jsem na začátku čekal. Samozřejmě tu jsou klasické mapy s místem X, ke kterým přijedete, najdete ono místo a zaboříte svou lopatu v očekávání dunivého dřevěného zvuku. Najdou se tu ale logické problémy pirátské básničky a několikastupňová tajemství, kdy je třeba součinnosti více lidí k odhalení místa, kde se skrývá poklad. A pokud v Rare zapracují na všech v článku zmíněných věcech, mohli by v březnu sami objevit truhlici plnou zlaťáků.

TOMÁŠ URBÁNEK - PIRÁTEM TĚLEM I DUŠÍ

I když mám pirátskou tématiku poměrně rád, doteď jsem všechny ukázky ze Sea of Thieves víceméně míjel s tím, že to asi bude fajn, jen nic pro mě. Po vyzkoušení několikadenního beta testu se ale můj názor otočil jako… jako nějaká loď co se otáčí vážně rychle. Betu jsem si pustil jednou jen tak před spaním, že to tedy zkusím a případně se k ní někdy vrátím. Teď už mi svítí na ukazateli v Xbox aplikaci nahraných 16 hodin. Co jsem si z nich tedy odnesl?

KRÁSA, AŽ OČI PŘECHÁZEJÍ

V první řadě to celé senzačně vypadá, technicky i po umělecké stránce. Výrazná komiksová stylizace postaviček a prostředí se krásně doplňuje s poměrně pokročilými světelnými efekty, a ta voda! Ta voda! Troufnu si říct, že kdyby se přesně taková voda, jako je v Sea of Thieves, jen tak přenesla do libovolné jiné hry, neudělá ostudu ani v těch graficky nejvíc top titulech. A není divu, na vodě tady totiž trávíte asi největší část hry a samotná plavba je zároveň činnost, která mě v betě bavila zdaleka nejvíce. Ovládání lodí není stoprocentně realistické, ale úplnou arkádu ve stylu AC: Black Flag také nečekejte. Pokud se zrovna nevrhnete na sólo plavbu na malé kocábce, budete vždy potřebovat partu alespoň trochu sehraných kamarádů. Kooperace tu hraje opravdu stěžejní (pun not intended) roli a připravte se, že na sebe budete zběsile pokřikovat a domlouvat se.

Věcí které jsou potřeba obstarat je poměrně hodně a po většinu času budete mít takový ten pocit, že to sice máte pod kontrolou, ale jen tak tak.

Jeden člověk dokáže velkou galeonu možná tak nouzově přemístit na kratší vzdálenosti, ale mnohem lépe to půjde když mu další námořník bude ovládat tři stěžně, rozvinutí plachet a jejich natočení po větru, někdo jiný zase bude navigovat od mapy, která je v podpalubí (na minimapu tady zapomeňte, kdo chce vědět kam plout, prostě se tam musí dojít podívat dolů) a poslední člen posádky je nejplatnější asi ve strážním koši, aby dával pozor na zrádné mělčiny a skaliska, protože kormidelník před sebou většinu času vidí tak akorát napnuté plachtoví. Věcí které jsou potřeba obstarat je poměrně hodně a po většinu času budete mít takový ten pocit, že to sice máte pod kontrolou, ale jen tak tak a pokud jeden člen posádky trochu zaspí, může to dopadnout ošklivě. Samotná fascinace z toho, jak uspokojující je svištět hladinou po větru vydrží klidně pár hodin, ale těžiště hry přeci jen spočívá v plnění úkolů. Ty jsou v beta verzi bohužel notně osekané, dostanete se jen k hledání truhel. Nakoupit mapu u obchodníka, dešifrovat pár hádanek, nebo nalézt určený ostrov, vykopat a hurá nalezený poklad prodat. Nic jiného si zatím nevyzkoušíte, ale už teď víme, že v plné verzi se dočkáme minimálně ještě obchodování se vzácnými surovinami, honu na bájné přízraky mrtvých pirátských hrdinů a podobných kratochvílí. 

RADŠI DĚLO NEŽ MEČ

Ale co by to bylo za pirátskou hru bez pořádného pirátování, že? Veškeré aktivity tady probíhají pro všechny v jednom světě (dobře, v několika instancích toho samého světa), takže kdykoliv můžete narazit na loď s posádkou dalších hráčů. A je jen na vás jestli se do nich pustíte, jestli se s nimi pokusíte domluvit, spřátelit, nebo se raději dáte na útěk. Hra podporuje svůj vlastní voice chat a pokud mu dáte přednost před Xbox party chatem, uslyší vás každý hráč, který je v dosahu několika desítek metrů. Bohužel v betě jsem nenarazil snad na nikoho, kdo by tuhle možnost využíval, takže veškerá setkání s další lodí bohužel končila bojem. Proč bohužel? Protože boj je tou největší slabinou celé hry. Dokud se dvě posádky navzájem častují pouze salvami z děl, je vše v pořádku a zábavné, pravý kámen úrazu ale začíná s bojem muže proti muži. Ten se v drtivé většině případů zvrhává v nekonečný koloběh zabíjení hráčů, kteří se za asi půl minuty po smrti znovu objeví na vlastní lodi a opět vám jdou po krku. Těžko říct, zda je tento systém nastavený jen pro beta verzi, aby nebylo umírání frustrující a každý si mohl do sytosti zabojovat, nebo jestli je to opravdu finální záměr autorů. Prakticky není možné vyhrát boj, pokud se vám nepovede potopit nepřátelskou loď, nic jako pobití posádky a zajmutí jejich plavidla tu prostě nejde a je to škoda. Sice můžete protivníkům ukrást jejich truhly s pokladem, odnést je na svoji loď a vyinkasovat za ně odměny, ale pokud žádné truhly nemají, je víceméně zbytečné jakkoliv pokračovat v boji, protože prostě neexistuje způsob jak nepřítele porazit. A i když jim loď potopíte, objeví se s novou většinou tak maximálně o jeden ostrov dál (což je zhruba minuta cesty) a není pro ně žádný problém si připlout a pokračovat v boji. Podobné šarvátky pro mě většinou končily restartem hry, abych se dostal do jiné instance a dotěrných agresorů se zbavil, prostě už mě dál nebavilo se s nimi nahánět bez šance na definitivní výsledek, ať už dobrý nebo špatný. 

Každopádně je ale můj celkový dojem z bety velmi pozitivní. Sea of Thieves v této podobě rozhodně není dokonalý, nicméně základní principy a herní mechanismy jsou natolik zábavné, že teď stačí už jen vyladit spoustu detaily, a upravit souboje. Na Redditu a oficiálních fórech hry se množí spousta skvělých nápadů, nejvíc se mi zamlouvá postupné zabírání lodí, kdy by musel tým po určitou dobu na nepřátelském plavidle ubránit jednoho svého hráče, který bude například vytahovat na stěžeň vlajku. Po vytažení vlajky by se protivníci již nemohli na své lodi respawnovat a vítezný tým by získanou loď mohl prodat. Pak už se nabízí jen otázka, kolik obsahu a činností oproti betě nám Rare nabídnou v plné verzi. Já se těším! 

TADEÁŠ PEPŘ - ČTYŘI Z LODI A GROG

Lze jen těžko zapřít, že je beta Sea of Thieves skutečně beta každým coulem. Je rozbitá, je nevyzpytatelná, questy občas nefungují jak mají a systém respawnu je spíše k zlosti než k užitku. A i samotné stěžejní herní prvky občas vyvolávají spíše pochybnosti než čiré nadšení. Systém přijímání zakázek, respektive map k pokladům, je toporný a ve větším množství hráčů záleží spíše na rozhodnutí toho nejbohatšího, než na demokratické volbě. Práce se zdroji a loot jsou zbytečně komplikované a souboje s ostatními, hráči ovládanými bárkami jsou i přes svou nezpochybnitelnou zábavnost často ukrutně otravné. I přes to všechno lze ale jen těžko odsoudit Sea of Thieves k jistému neúspěchu. I rozbitá a notně osekaná beta totiž nabízí naprosto unikátní zážitek. A jakýkoliv jemu podobný jsem v paměti lovil jen velmi obtížně.

ATMOSFÉRA S HUSTOTOU TAVENÉHO OLOVA

Od prvních minut týrání naší virtuální dřevěné nebožačky je jasné, že zábavnost Sea of Thieves pramení především z kouzelného chaosu, který na palubě hráčských lodí vypuká. S menší lodí pro dva zkušenosti nemám, čtyřčlenná posádka většího plavidla má ale před sebou nelehký úkol. Jeden z hráčů musí kormidlovat (a řídí se pouze pokyny pozorovatele a střelkou kompasu), další dva pobíhají po lodi a ručně nastavují plachty, aby životně důležité plátno co nejvíce využilo proměnlivého větru, poslední hráč obvykle kontroluje mapu, kibicuje, naviguje, hraje na flašinet nebo v podpalubí lepí díry vzniklé nepřátelskými dělovými koulemi. Nebo třeba kormidelnickým uměním Pavla, útesy prostě kamarádi nejsou a náraz bolí. To pravé ořechové přichází právě při námořních bitvách, kdy nastává na špatně organizované palubě naprostá anarchie a dělové koule docházejí rychlostí blesku, zatímco tvrdou rukou vedené šalupy kladou lítý odpor. Hotová romantika.

Jasná pochvala míří i na účet audiovizuální zpracování. Jednoduchá stylizovaná grafika je zabalená do parádních světelných efektů a otevřené moře, cákající voda a obří vlny patří k tomu nejkrásnějšímu, co jsme zatím ve hrách viděli. Malebné západy slunce, temné bouře, hřejivé rozbřesky… Na moři v Sea of Thieves se cítíte jako v pohádce. Alespoň do doby, než vám hlavu setne zbloudilá dělová koule. Jednoduchá zvuková stránka a soundtrack sice neoslní, hudební podkres ale dokáže v bitvách nahnat adrenalin do žil a tóny Jízdy Valkýr, linoucí se z hudebních nástrojů hráčů vyvolá dětinský úsměv na tváří.

JE TO VŠECHNO?

Lze jen těžko říci, co všechno nám vlastně o finální hře betaverze ukázala. Pokud jsme pouze nahlédli pod pokličku pořádně hlubokého kotlíku námořnického gáblu, bude Sea of Thieves úžasný a vydatný zážitek, na který se těším stále více. Pokud ale ze své bambitky vystřílelo všechen střelný prach už cvičnou střelbou a v den vydání vyplujeme na moře, které nám už žádné velké překvapení nenabídne, půjde o velmi povrchní zážitek a případ tristního nevyužití potenciálu. Generické questy “najdi a vykopej” a nekonečné zápolení s opakujícími se soupeři ve velice komorních multiplayerových instancích prostě úchvatný zážitek nedělají.

Parta z Rare má ale našlápnuto dobře. Tak doufejme, že svůj klenot bezpečně dovezou do domovského přístavu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama