R.U.S.E. Článek R.U.S.E.

R.U.S.E.

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

11. 5. 2009 22:50
Reklama

Prakticky bez výjimky platí, že pokud chce nějaká hra upoutat pozornost médií a následně i hráčů, musí do žánru alespoň zdánlivě přinést nějakou novinku. Jakýkoli prvek, kterým se odliší z davu. Něco, o čem se bude mluvit v každém preview nebo novince. V našem případě jsou tím žánrem válečné realtimové strategie a tím novým prvkem je kamufláž všeho druhu a matení nepřítele obecně v čerstvě oznámené hře R.U.S.E. Jak dokazuje existence tohoto článku, lákadlo zabralo. Teď se ještě podívejme, jestli stála za to.

Článek původně vyšel v Levelu č. 177. Od čtvrtka najdete na stáncích aktuální číslo 178, jehož největším lákadlem je bezesporu plná hra – česká vojenská simulace ArmA: Armed Assault. Titulní recenzí čísla je stylová střílečka Damnation, mezi další zajímavé články patří obsáhlé dojmy Radka Friedricha z Call of Juarez 2, v hardwarovém tématu poradíme, jak si zařídit herní doupě v HD stylu. A mezi recenzemi vynikají zejména nezávislé tituly: desítkový Braid, příjemné překvapení Zeno Clash či hříčky The Maw a I-Fluid. Podrobný obsah Levelu 178 najdete v tomto článku.

Třpytivá návnada

Už na první pohled je jasné, že Ubisoft si od tohoto titulu slibuje mnohem víc než jen mírně netradiční a jinak řadovou strategii. „Ubisoft opět otřásá celým žánrem a propůjčuje RTS prvky, které nadchnou mnohé hráče. R.U.S.E. nabízí nejdetailnější herní mapy, které byly zatím ve strategiích k vidění,“ nešetřil superlativy jeden ze zástupců firmy na letošní Game Developers Conference John Parkes. Zhodnotit tento výrok jako nabubřelé PR řečičky by bylo jistě velice snadné, snahu o jistou pokrokovost však tomuhle titulu opravdu upřít nelze. Ambiciózní grafiku pohání nový engine Iriszoom a jako první strategie vůbec bude hra optimalizována pro nejnovější procesory od Intelu včetně Intel Core i7. Hlavní předností má být dosud nevídaný zoom doslova skrz několik rozměrů a realistická animace i fyzika. Spolupráce obou firem na využití veškerého potenciálu nové technologie se ale samozřejmě má vyplatit především jim samotným. Velká část hráčů totiž na prohlášení o té nejnadupanější grafice velmi dobře slyší a naopak jsou to především hry, co žene poptávku veřejnosti po nových technologiích. Když to trochu přeženeme, je prostě potřeba vytvořit dojem, že bez další investice do hardwaru se neobejdete a na svém trapném dvoujádru si zahrajete leda Spider Solitaire (nic proti králi všech her). A to i v případě, že výsledné efekty nejspíš nebudou tak přelomové, jak se nám vývojáři snaží tvrdit. Tak jako tak se R.U.S.E. má stát výkladní skříní a novou značkou Ubisoftu, podobně jako tuto roli hrají jednotlivé ságy Toma Clancyho.

Vyčůranější vyhrává

Opusťme na chvíli formu a podívejme se na onen inovativní obsah. Jak naznačuje název hry, stěžejním herním prvkem bude blafování. Názorné vysvětlení tohoto pojmu přinesl už poměrně netradiční trailer, kterým autoři na GDC svou hru prezentovali. Jeden hráč vysílá invazní flotilu ke břehům střeženým protivníkem, který je nemilosrdně likviduje s pomocí tanků a děl. Jenže když už si myslí, že má vítězství v kapse, z přeživších výsadkových člunů se do písku vysypou jen vycpaní panáci. Odlákání pozornosti a odhalení obranných pozic i taktiky nepřítele pak okamžitě využívá první hráč k drtivému vítězství se skutečnými jednotkami.

Velmi podobně bude pravděpodobně vypadat řada herních situací. Protivníka můžete zmást vysíláním falešných vojáků nebo dokonce celých tankových divizí, maskováním lehkých jednotek za těžké a naopak nebo třeba zbudováním klamné základny, která nepřítele odláká, a tak ho připraví o cenný čas i prostředky. Tyto a další fígle nemají jen jednorázově pomáhat v obtížných situacích, ale za pomoci pečlivého plánování mají přímo ovlivnit herní strategii. Takže když například využijete možnost rušení radarů, je velmi pravděpodobné, že s tím bude spojena taktika leteckých výsadků nebo bombardování. Další možností je například odhalit plány nepřítele, takže můžete přesně vidět, co chystá. Získaná data se na mapě projeví ve formě různých šipek a dalších ukazatelů, které jasně naznačují chystané přesuny jednotek a další akce. Obratný stratég pak podle toho může přesně vést své útoky a zaskočit protivníka v těch nejzranitelnějších místech a chvílích.

Hlavním limitem při plánování jednotlivých úskoků je skutečnost, že jejich druhy si musíte vybrat už před misí a k dispozici je vždy jen omezený počet z celkového množství. Každý z nich se pak sice dá libovolně opakovat, v jednu chvíli ale můžete použít pouze jeden trik. Vždy se tak vyplatí z nabídky dobře vybírat jak před misí, tak během ní. Pro zachování pestrosti vám navíc jednu fintu vždy vylosuje počítač. Jak výběr, tak uplatňování těchto strategií by mělo probíhat ve formě jakýchsi karet, snad ale nepůjde o nic, co by rušilo zážitek z autentické válečné atmosféry.

Zum, zum, zum

Maximální volnost v plynulém zoomování nebude sloužit jen k oddalování a přibližování bojiště, ale hra bude v závislosti na vzdálenosti od povrchu přímo rozlišovat tři různé taktické módy. V tom nejbližším půjde o klasickou strategii, kde ve vysoce detailním a realistickém prostředí uvidíte souboje jednotlivých jednotek v reálném čase přesně tak, jak jsme na to zvyklí. Specifický bude třeba fog of war, který některé informace poskytne všem hráčům, a jiné nikoli. Dozvíte se tak například, kde jsou různé jednotky a jaké jsou jejich obecné plány. Jejich druh a další podrobnosti už ale zůstanou utajeny. To má simulovat reálný pocit z bojů a podporovat strategické vyžití.

Druhá úroveň vzdálenosti stále nabídne propracovaný 3D pohled na krajinu, jednotky už ale budou označeny symboličtěji a tím hlavním zde bude správa budov, zdrojů a ekonomiky. Jedním z důležitých taktických prvků hry je třeba transport surovin, které musí jak hráč, tak protivník převážet po mapě na místo určení. Přepadání transportů nebo silniční blokády jsou zejména s ohledem na omezený počet zdrojů velmi mocným nástrojem.

V největším oddálení se pak hra změní ve dvojrozměrný bojový plán a hráč se tak v podstatě stane velitelem nad mapou v generálním štábu. To je takzvaný R.U.S.E. mód. Odsud provádíte globální strategická rozhodnutí a právě tady jsou také aktivovány jednotlivé triky ke zmatení nepřítele a plánovány následné akce. Na každé z těchto úrovní budete mít k dispozici jiné příkazy, jiné informace a jiné možnosti při ovládání jednotek.

Kupředu, vojáku!

K vyzkoušení bude hned šest různých armád, konkrétně půjde o profláklý trojlístek Spojené státy, Sovětský svaz a Německo doplněný o Francii, Itálii a Velkou Británii. K odlišení budou kromě vzhledu a jednotek sloužit i specifické výhody každé národnosti. Rusové spoléhají na levné jednotky a silné dělostřelce, Američané se opírají o flotilu bombardérů, Francouzi mají mocnou defenzivu a Němci zase skvělé tanky. Jaká bude přednost Italů nevíme, ale morálka to s ohledem na snahu o co největší realismus asi nebude.

Kampaň nás provede Evropou a severní Afrikou, od Itálie a Normandie až po Tunis. Počítá se i s multiplayerem. Hra sice bude mít hodně taktických prvků, podporovat ale bude především ofenzivní a aktivní styl boje než nějaké velké opevňování a syslení hord. K tomu má hráče dotlačit v první řadě omezené množství surovin a také aktivní umělá inteligence. To nám ovšem vůbec nevadí a naopak v nás celý systém vzbuzuje nemalá očekávání pořádného strategického vyžití.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama