Resident Evil Village Článek Resident Evil Village - dojmy z dema

Resident Evil Village - dojmy z dema

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

22. 1. 2021 18:10
Reklama

Včera večer nás Capcom překvapil salvou informací k chystanému Resident Evil Village. Gameplay ukázka naznačila, co od pokračování zavedené série očekávat, prozrazeno bylo i konkrétní datum vydání, takže se po několika bolestivých odkladech zase máme na co těšit.

To ale není všechno. Objevila se také možnost zkusit si krátkou demoverzi, což je něco, na co v poslední době nejsme příliš zvyklí. Nabídka bohužel směřovala pouze na majitele konzole PlayStation 5, takže jsem byl u nás v redakci prakticky jediný, kdo ji mohl využít.

Řeknu to rovnou - jsem moc rád, že jsem to udělal. Pojďme se tedy ukázce podívat na zoubek.

Kde je Ethan?

V první řadě se sluší poznamenat, že se hratelné ukázka nijak netýká Ethana Winterse, hlavního protagonisty hry. Do hlavní role se autoři rozhodli obsadit mladou dívku, s níž můžeme krátce navštívit zámek Dimitrescu.

Vývojáři v této souvislosti dodávají, že se příběh nebohé dívčiny neodehrává ve stejné časové rovině, jako dění v samotné hře. Jak ale sám mohu potvrdit, ukázka výrazně napoví, o co ve strašidelném zámku jde. Stačí si všímat okolních rekvizit a sem tam se začíst do vzkazů, které se kolem povalují. Sami se pak dovtípnete, že se stáváte součástí velmi zvláštního podniku, v němž mají samozřejmě prsty hrůzu nahánějící dámičky, s nimiž se ostatně potkáte osobně.

Autoři si podle mě dali záležet, aby se váš zrak otřel o ta správná místa, jedním z účelů celé ukázky je podle mě naznačit část námětu celého příběhu, základní premisu. Musím uznat, že je velmi zajímavá, samozřejmě ale nebudu zbytečně prozrazovat.

Děsivá krása

První, co vás okamžitě praští do očí, je perfektní vizuál. Demo je navrženo, aby náležitě využilo výkon konzole PlayStation 5 a je to prostě vidět. Skrze RE Engine se autorům podařilo vytvořit něco výjimečného. Prostředí je až neuvěřitelně propracované, což je znát i v těch nejmenších detailech. V jednu chvíli jsem se nemohl odtrhnout od dlouhého stolu, na němž byly naaranžovány sklenice a různé nádobí. Autoři mají obdivuhodný smysl pro detail.

Dané scény perfektně podtrhuje výborné nasvícení. Ještě před spuštěním dema dojde na obligátní kalibraci černé a bílé, díky čemuž se obrazovka nastaví na ty správné úrovně. Zatímco v jiných hrách mám běžně pocit, že se tento úkon úplně minul účinkem, zde si vše sedlo do optimální polohy, což je pro výslednou atmosféru naprosto zásadní.

Pokud máte dobrou intuici a nebudete se toulat, strávíte na návštěvě slabou půlhodinku.

Právě hra světla a stínu se totiž výrazně podílí na zážitku. Designéři světlem záměrně šetří, takže často dochází k nádherným kontrastům, kdy do tmy svítí třeba záře z vedlejšího pokoje, nebo odrazy skrze otevřené okno. Maličko zvláštní je ale kužel světla, který vychází z vašeho pohledu, jako kdyby si postava ve tmě svítila vlastníma očima.

Pochvalu si zaslouží také tým animátorů. Pohyb postav působí velmi přirozeně, jejich mimika je navíc až děsivě detailní a živá. Řekl bych, že se vám o zdejších rezidentech bude ještě dlouho zdát, obě dámy přítomné v hratelném demu by mohly posloužit jako velmi slušný přeobraz neodbytné noční můry.

Hledáme štípačky

Po grafické stránce jednoduše není co vytknout. Bylo by ale nefér hodnotit hratelnost, když nám autoři zcela záměrně zprostředkovali roli bezbranné dívčiny. Zde bohužel narážíme na charakter ukázky, jejímž údělem je především naznačit atmosféru a představit vizuální stránku.

S holčinou máte za úkol dostat se z vězeňské kobky, jejíž zdi zdobí krvavé cákance. V celách se pohupují oběšenci, kteří si před bolestivou smrtí navíc vyzkoušeli okolní mučící nástroje. Slečna je naštěstí drobounká, protáhne se tedy dírou ve zdi, dokonce zvládne i šplhání po žebříku, čímž se dostane i do komnat zámku, prohlédne si vstupní halu a zdejší kuchyň. A to je vlastně všechno.

Pokud máte dobrou intuici a nebudete se toulat, strávíte na návštěvě slabou půlhodinku. Krom zmíněného šplhání po žebříku a plazení po zemi dojde na čtení vzkazů, hledání klíčů, pákových štípaček a dalších předmětů, bez nichž se jednoduše neposunete kupředu. A to je vlastně celé.

Resident Evil Village - dojmy z dema
i Zdroj: Hrej.cz

Sluší se připomenout, že ukázka nereflektuje mechanismy, s nimiž se setkáte v plné hře, například používání zbraní. Pro představu ale bohatě stačí.

Vesnice roku

O Resident Evil Village se často mluví v souvislosti se čtvrtým dílem, jenž se novince laděním výrazně podobá. Po průchodu ukázkou s tímto tvrzením musím souhlasit. Je však třeba počítat s first-person perspektivou, která se autorům v sedmičce osvědčila, takže se ji rozhodli zachovat i v případě Village. Dle mého jde o dobré rozhodnutí, jelikož tím vyvolávají mnohem tísnivější pocity.

O ně se postará také skvělý sound design. Když slyšíte, jak v místnosti před vámi kdosi chodí, máte jednoduše chuť hodit tam zpátečku a poslušně se vrátit do cely. Ze zvuků je patrné, že jsou umístěny v konkrétním místě, přes zdi a další překážky dochází k jejich tlumení, což působí velmi realisticky. Přispívají tedy významně parádnímu zážitku.

Nesetkal jsem se s jedinou chybou, glitchem, nepřesností, vše fungovalo, jak má. 

Co se týče technického stavu, v tomto směru si vývojáři ukázku pohlídali. Nesetkal jsem se s jedinou chybou, glitchem, nepřesností, vše fungovalo, jak má. Doufejme tedy, že to samé bude platit i pro plnou hru. Že během průchodu nedošlo k žádnému loadingu, to už bych snad bral jako samozřejmost.

Co říct závěrem? Snad jen zopakuji, že jsem moc rád, že jsem ukázku vyzkoušel. Sám sobě jsem totiž odpověděl na otázku, zda si mám vyzkoušet plnou hru. Přestože jsem v redakci pravděpodobně ten největší strašpytel, věřím, že děs a hrůzu Resident Evil Village zvládnu. Za tu nádhernou grafiku a perfektní atmosféru to zkrátka stojí.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama