Resident Evil: Revelations Článek Resident Evil: dvojitý rentgen hororu

Resident Evil: dvojitý rentgen hororu

Ondřej Švára

Ondřej Švára

25. 7. 2011 22:39
Reklama

V jednu chvíli měli letos různí developeři po celém světě ve vývoji neuvěřitelných pět her pro značku Resident Evil najednou. A kromě společného světa hororu je spojovalo a spojuje i to, že ani jedna nenese v názvu číslo šest. Ano, žádná není novým velkým pokračováním dlouhé série, to je stále ještě schováno za vzdáleným horizontem a přednost nyní dostávají remaky a spin-offy, které by na plnohodnotný další díl série měly Capcomu de facto vydělat. Ať už jde o nedávno recenzované The Mercenaries 3D, nebo stále připravované Code: Veronica X, Resident Evil 4 HD, či Revelations a Raccoon City, vždy čelíme tak trochu jinému, pro někoho možná i zbytečnému Resident Evilu. Na poslední dva odřezky z hororového kmene se dnes podíváme detailněji.

Prostě jinak

Raccoon City s podzimním datem vydání pro konzole a PC vyvíjí kanadské studio Slant Six Games a dnes, téměř rok po prvních spekulacích, dobře víme, že nejde o tiskovou chybu. Ano, survival horor vyvíjejí autoři taktické akce SOCOM, protože Raccoon City je vším, jenom ne survival hororem z minulosti. Je to kooperativní multiplayerová akce, vezoucí se na aktuální módě Left 4 Dead, a zatímco k sérii zcela jistě přiláká úplně nové a dosud RE negativní hráče, zároveň se bude muset snažit neztratit většinu z té dosavadní enklávy věrných. Už na prvních záběrech z hraní je totiž jasně poznat, že kromě základních prvků z univerza Resident Evilu nebude mít Racoon City s touto značkou nic společného. Hráč se v online hře stává součástí čtyřčlenného družstva a nestačí se divit. Z Resident Evilu je klasický co-op, designem trochu podobný Killing Flooru a s tradičně rozdělenými povoláními na zdravotníka s injekcemi adrenalinu, stealth experta, odpalovače náloží a taktika s infračervenými brýlemi. Pohyb postavy je oproti dřívějším zkušenostem také abnormálně zrychlen, lze už mířit i za běhu, místo umírání se používá respawn a bedny jsou plné, opravdu plné střeliva. Typické kousání do krku od nemrtvých je už v Raccoon City pouhým doplňkem. I herní nabídka plně odpovídá nově zvolenému žánru, zúčastníte se buď klasické kooperace proti „hordám“, anebo módu versus čtyř proti čtyřem.

I Revelations chce být jiné. Po Mercenaries 3D se znovu pouští na novou, řekněme pořád ještě exkluzivní platformu Nintendo 3DS. A že je hře věnována výjimečná péče, o tom svědčí to, že si ji Capcom vyvíjí sám. A vrací se ke kořenům hratelnosti série, což je po velmi akčně laděném RE5 vlastně také cesta tak trochu stranou. Potvory najednou vyžadují mnohem zodpovědnější míření, používá se skener na hledání užitečných předmětů a celá hra klade důraz na prozkoumávání prostoru. Budete se prostě koukat pod stoly, hýbat s podezřelými kahany a mít u toho strach, aby vás něco zpoza stínu nesežralo. Řešení logických hádanek, jako že vypustíte vodu ve vaně, najdete šroubovák, se kterým se dostanete do elektrické skříňky a odemknete zaseklé dveře, je vlastně typická situace z dob dávno minulých a možná, že si kvůli tomu si spousta fanoušků Resident Evilu koupí ten proklatě zajímavý 3D handheld.

Příběhové veletoče

Obě připravované hry na dálku spojuje nejen (staro)nové pojetí hratelnosti, ale také podobný způsob, jak si připomínají některé starší události v celé sérii. Ani jedna hra totiž nemá ambice posunovat Resident Evil příběhově někam dál a krást trumfy budoucímu šestému dílu. Chtějí se pouze ohlížet do historie značky a vymýšlet k ní nové zápletky. Raccoon City už dle svého jména evidentně směřuje za vším, co s tímto městem napadeným T-virem v minulosti souviselo. Děj se vrací do roku 1998 mezi druhý a třetí díl a nová hra se bude na staré události dívat z několika alternativního úhlů. Nabídne množství situací, které se v původní sérii nikdy nestaly a jedním z největších „co kdyby“ dilemat přinese eventuální zabití Leona Kennedyho, symbolu celé série. Alternativnímu pohledu a změně staré historie odpovídá i výběr frakcí, za které se lze na zamořené co-op bojiště vydat. Nejatraktivnější a autory také nejvíce propagovaná má být hra za samotnou Umbrellu, tu zlou organizaci, která kdysi způsobila rozšíření T-viru. Jako člen její elitní jednotky se budete snažit zlikvidovat důkazy o původu katastrofy, ale sami budete čelit zombiím i speciálním jednotkám Spec Ops. A právě ty by se měly stát další hratelnou skupinou, společně třeba i s městskou policií a možná i některými dalšími, ale Capcom stále předvádí pouze Umbrellu, protože kolem ní se má točit hlavní děj hry. Další frakce budou hratelné s největší pravděpodobností jen mimo hlavní příběhovou kooperaci, ve versus módu a singleplayeru.

Revelations se pro změnu ohlížejí do roku 2005 mezi čtvrtý a pátý díl. Stanete se opět neohroženou Jill Valentine, kterou bude nyní doprovázet parťák Parker Luciani a společně se vydáte po stopě Chrisi Redfieldovi, zakladateli aliance proti bioterorismu BSAA z RE5, který se svou partnerkou Jessicou záhadně zmizel. To vše v nejhezčí grafice na 3DS. Technické zpracování u Relevations musíme zmínit, neboť je na rozdíl od tuctově vypadajícího Racoon City (v rámci platformy) zásadní vlastností hratelnosti. “Grafika v Revelations je to nejlepší, co na 3DS budete moci vidět. Budete naprosto ohromeni,“ říká producent hry Masachika Kawata z Capcomu a rozhodně nejde o povinné PR výroky. Ostré textury, volumetrické efekty, práce se světlem a stínem, vyhlazování hran, plynulý framerate, to jsou devizi, které Revelations skutečně posunují na technickou špičku současné handheldové platformy. Jill vypadá téměř stejně dobře jako postavy v RE5.

Obáváme se…

Raccoon City zatím po audiovizuální stránce nevypadá kdovíjak skvěle a děsivá atmosféra vyjádřená tmou a různými světelnými efekty zatím zůstává dlužna hlavně přehlednosti. A zůstává také otázkou, jak se hráči vyrovnají s pohledem přes rameno, když jsou v co-op žánru obvykle zvyklí na detailnější pohled z první osoby. Přehlednost je zatím nevyřešenou otázkou nového co-opu-

Revelations si zas možná budeme muset zvyknout na drobné zvláštnosti v ovládání. Hra umožňuje jednoduché dotykové ovládání, například jedním ťuknutím se můžete uzdravit, jenže správa zbraní už tak intuitivní není. Jedním stiskem totiž nelze aktivovat novou zbraň, tohodocílíte až klepnutím na ikonu právě používané zbraně a ta přeskočí na další v pořadí. Některé detaily interfacu by měl Capcom ještě zvážit.

…a počkáme si

Ale ne zas tak moc. Raccoon City je nyní hotova z šedesáti procent a zahrajeme si jej pravděpodobně už letos před Vánoci, nejpozději pak v jarním kvartálu příštího roku, na kdy si Capcom nechává rezervu. Revelations vyjde v roce 2012, ale zatím nemá pevně stanovené datum.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama