Red Faction: Armageddon Článek Red Faction: Armageddon

Red Faction: Armageddon

Ondřej Švára

Ondřej Švára

11. 7. 2010 22:51 2
Reklama

Boj za nezávislost horníků v Red Faction: Guerilla zničil Mars takovým způsobem, že se zdejší populace po sednutí válečného prachu musela nuceně vrátit tam, kde začínala. Pod povrch. A za půlstoletí od guerillové vojny stihli přeživší usedlíci mnohé. Obnovili síť kolonií, nahodili ekonomiku a zahájili nové průzkumné vrty. Mezitím také došlo v podnikatelském sektoru k výměně generací. Podzemní rozvoj planety začali nově korigovat potomci starých válečných veteránů. Jedním z nich je i Darius Mason, vnuk Aleca Masona, člověka, jehož destruktivní kladivo chodí obdivovat školáci do vojenského muzea.

Bez nápadu

Mladý Mason je jedním z mála kolonistů, co se odvážil podívat zpět na povrch Marsu. Tam zuří prašné bouře a tornáda od doby, kdy se rozbil systém na udržování atmosféry Terraformer. Jako nájemný žoldák přijímá Darius úkol zrestaurovat starý chrám Marauderů, tam však (ne)šťastnou shodou okolností narazí na důlní portál, po jehož otevření zjistí, že lidstvo žilo na Marsu stovky let v bláhové iluzi. Totiž že je na planetě samo. Během dvaasedmdesáti hodin se z díry vyřítí desítky mimozemských kreatur, které zamoří marauderovskou usedlost a začíná peklo. Z katastrofy všichni obviňují právě Daria, a pokud se mu nepodaří obnovit šiky Red Faction, bude Mars aliení silou totálně rozvrácen. Armageddon přichází odspodu a autoři ze studia Volition slibují, že se staneme svědky postupného zániku planety bez ohledu na kladný vývoj obranné mise. Finální střet s neznámou rasou se má odehrát přímo s hroutící se planetou v zádech...

Bez okolků prohlašme, že zápletka Red Faction: Armageddon je zralá na ručník do ringu a rádi bychom si se scénáristy vyměnili pár argumentů. Netřeba snad dlouze vysvětlovat, čím je náhodné objevení mimozemské civilizace a následný střet o přežití tak snadno glosovatelné. Skoro se zdá, jako by lidé z Volition použili  příběhový generátor, jakýsi SpeedStory, se kterým se trefili do toho nejomšelejšího tématu, jaké ve sci-fi existuje. Scénář k Armageddonu by se mohl zdarma přikládat k toaletnímu papíru.

Autoři ve snaze odlišit novinku od předchozího dílu zvolili stokrát viděnou jistotu, nicméně není to děj, čím má být nový Red Faction opravdu jiný. Tím bude herní prostor. Až na výjimky neopustíte útroby podzemních kolonií a s Dariem se budete v podstatě neustále propadat do nižších pater planetárního nitra včetně lávových i ledových oblastí. Ačkoliv hala, ve které se část ukázkového E3 dema odehrávala, nepůsobila klaustrofobicky a stísněnější chodby by se měly docela často střídat s velkými prostory, bude to od minulého dílu přece jen velká změna. Místo sandboxové kampaně v otevřeném světě zůstanete téměř po celou dobu uvězněni v podzemí. Vlastně v koridoru. Armageddon se tak má soustředit spíše na boj ve stylu prvního dílu, než si znovu hrát na válečné Grand Theft Auto.

Postav třeba zeď

Stísněné prostory by každopádně neměly omezit tradiční prvek hratelnosti série. Ba naopak. Z velké nabídky zbraní budete využívat inovovaný Nano Forge a ten má ve spolupráci s Geo-Mod 2.0 vykouzlit dosud neviděné fyzikální možnosti při libovolné destrukci architektury, ale také při její stavbě. Nano Forge dokáže během pár vteřin rozmlátit i zkonstruovat třeba obrovský rám šachty, který se vtipně zhroutí, jakmile po něm začnou alieni šplhat. S Nano Forge rovněž zvládnete zapečetit otvor v tunelu, abyste si od nepřátel díky neprostupné hrázi na chvíli odpočinuli, a jinde si naopak prorazíte náhodnou zkratku, abyste nepřátele překvapili ze zálohy.

Zbraně obecně budou o dvě generace modernější než ty z Guerilly. Za výkřik techniky je považován Magnet gun. Pracuje na jednoduchém principu. Vystřelíte dva projektily do dvou od sebe vzdálených objektů, střely mezi sebou vytvoří magnetické pole a oba předměty k sobě přitáhnou. Magnet gun bude využíván k dílčům puzzlům, například k přitahování plošin pro překonávání roklí, ovšem nejen to. V ukázce jsme viděli, jak magnety dokázaly zničit jakýsi prosklený velín šachty, když hráč na stavbu schválně přitáhl obrovský kusanec skály. Když nic jiného, tak se jednalo o velmi efektní zpestření akce, na které Red Faction vždy spoléhá.

Magnet a Nano se asi budou zajímavě doplňovat. Lze třeba postavit betonové kvádry, které pak s třeskutým břinknutím „odsunete“ do libovolné stavby, ale také je můžete poslat do většího klubka vetřelců. Smrt bude v takové chvíli nejen masová, ale i okamžitá. Je to vlastně zajímavá alternativa k hromadnému ničení ve chvílích, kdy nebude možné vlézt do robotického exoskeletonu a pálit z raketometů.

Ze tmy se vynořilo cosi s pařáty

Demo celkem jasně naznačilo, jak se bude Armageddon hrát a jak bude vypadat. V první řadě nečekejte first person pohled, dnes je v módě civět hlavnímu charakteru přes rameno. Celkově scéna působila hodně tmavě, světlem jste sytili okolí v podstatě jen díky efektům střel a výbuchy. Pod rouškou tmy se mělo možná schovat ne zrovna dechberoucí grafické zpracování. Armageddon nevypadá špatně, ale ani nijak úžasně. Zvlášť některé detaily zamrzí. Motorizovaný transport z cutscény jako by vypadl z pět let staré hry. Snad jen postava Daria je vymodelována adekvátně současným nárokům.

Kromě tmy a vizuálního zpracování to byly hlavně již zmíněné mimozemské formy života, čím Armageddon hodně přípomíná desítky starších akčních her. Boj s několika druhy vetřelců neukázal designově nic originálního. Modely potvor v podstatě kopírovaly to, co strašilo v Dead Space či Aliens vs. Predator. Mrštné menší druhy připomínaly notoricky známé vetřelce a nohaté macatější příšery zas daly vzpomenout na dobrodružství Isaaca Clacka. Snad finální hra nabídne zajímavější skladbu protivníků včetně již dopředu avizovaných bossů, o kterých ale zatím nemáme určitější informace.

Singleplayer Armageddonu by měl nabídnout takzvaný Extermination mód pro čtyři kooperující hráče. Detaily o online hraní ale také zatím nejsou známy. Narozdíl alespoň od termínu vydání. Disky s novým Red Faction pro konzole a PC by měly společně vypadnout z lisovny v březnu 2011. Není důvod tomu nevěřit, hra vypadá vcelku hotově, a tak si autoři mohou dovolit i souběžnou práci na malém prequelu. Půjde o arkádu, která by měla být ke stažení zhruba čtvrt roku před vydáním hlavní hry. Jestli tedy vyjde na Vánoce, příští jaro bude ve znamení Červené frakce.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama