Ratchet & Clank: Nexus Článek Ratchet & Clank: Nexus

Ratchet & Clank: Nexus

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

21. 10. 2013 22:00 1
Reklama

Hry ze série Ratchet & Clank patřily a stále patří mezi jedny z nejlepších exkluzivních titulů, které si mohl hráč na PlayStation 2 pořídit. Vývojářům z Insomniac Games se během let vedlo zručně kombinovat 3D plošinovku s akčními přestřelkami založenými na rozhlehlém arzenálu vtipných zbraní, které hráči postupně dostali k dispozici. Málokdo zapomene na pušku, která promění nepřátele v explodující ovce nebo rukavici, která vysílá včelí nanoboty přímo na nepřátele... Pokud jste se zasnili, určitě se připravte na chystané pokračování s podtitulem Nexus, které slibuje navázání na tradiční hratelnost a novým i starým hráčům nabídne spoustu zábavy.

Inovace versus tradice

S digitální distribucí přichází i kratší herní doba, kterou Insomniac Games přiznávají hned z počátku, ale slibují, že i tak bude delší než u R&C: Quest for Booty a Full Frontal Assault. Pokud však můžeme soudit z ukázky, jež jsme mohli v redakci zahrát, můžeme tvrdit, že se ani chvíli nudit nebudete - vypadá to, že hra bude naplněna kvalitním obsahem až po okraj. Akční přestřelky střídají jedna druhou, nové zbraně se postupně odemykají zhruba každou půlhodinu, stejně tak i nové gadgety, které Ratchetovi s Clankem dodávají nové možnosti, jak překonat překážky. Všechno pěkně odsýpá, prostředí se mění dříve než omrzí a sem tam autoři přidají vtípek, který hráče udrží v dobré náladě.

Avšak celková atmosféra hry se trochu změnila. Není divu, série má dekádu za sebou a těm, kteří hráli první díly, bude dnes kolem pětadvaceti. Rozhodnutí, zda by měla hra “zestárnout” společně s publikem, bylo zřejmě schváleno, a tak máme tentokrát co do činění s o poznání vážnějšími postavami. Ztráta blízkých přátel s motivy viny a osamělosti dodávají příběhu určitou naléhavost a Ratcheta (společně s hráčem) motivují k dalšímu postupu. Nicméně se není třeba obávat, že by Nexus byl nějaké emotivní melancholické drama. Posun atmosféry je mírný, ale citelný, což ostaně bylo možno zaznamenat i v předešlém dílu Future série, A Crack in Time. Nicméně, stále se v první řadě jedná o zábavnou akční plošinovku, tak jak ji známe.

Záchrana vesmíru... opět

Příběh nachází Ratcheta na vesmírné lodi, která převáží nebezpečnou čarodějnici Vendru Prog. Probuzení Vendry z kryospánku způsobí na lodi kolaps systému a umělá gravitace vypoví službu. Přichází na scénu plošinkové hopsání ve stavu beztíže, kdy Ratchet skáče pomocí svých elektromagnetických bot z jedné železné plochy na další, různě roztroušené v prostoru. Naštěstí kamera změny směrů zvládá a není tak problém přeskakovat mezi plošinkami pohybujícími se vesmírem v různých směrech. Ano, Ratchet zavítá i mimo těsné chodby vesmírného plavidla a například na křídlech lodi bude uhýbat letícím asteroidům během snahy dostat se zpět dovnitř. Když pak na loď zaútočí Vendřin bratr Neftin s úmyslem svoji sestru vysvobodit, objeví se první pořádní nepřátelé a Ratchetovi nezbývá nic jiného, než se s padouchy vypořádat. Žádné schovávání za stěny či zídky nečekejte, i tady zůstává Nexus věrný klasickému stylu 3D plošinovek. Přestřelky se odehrávají v prostoru s více nepřáteli najednou, snadné přepínání zbraní z výběrového kola dovoluje přizpůsobit arzenál momentální situaci a mírná pomoc při zaměřování nepřátel zajišťuje, aby akce mohla zůstat rychlá a dynamická.

"Jedna z prvních vychytávek umožní propojit dva body pásmem pohyblivé energie, čímž se dají bez problému překonat propasti či prohlubně"

Hrátky s nulovou gravitací prozatím končí, když Vendra s Neftinem uprchnou na opuštěnou planetu Yerek a Ratchet s Clankem se vydávají za nimi. Tam se začíná pomalu odhalovat příběh hry, který se točí okolo Nether realmu, jiné dimenze, ze které do té Ratchetovy proudí příšery. Vendra se snaží otevřít portály do Netheru a pokud ji nikdo nezastaví, tak se skrz protáhne i jistá zlovolná entita, která jistě nemá v úmyslu nic dobrého. Samozřejmě jediní, kdo ji můžou zastavit, jsou Ratchet a jeho roboparťák Clank.

Zbraně a jak na ně

Pomáhat jim v tom bude opět široká nabídka ulítlých zbraní, mezi nimiž najdeme například Nightmare Box, krabičku, ze které vyskočí strašák, jenž nepřátele na chvíli zabaví, nebo Winterizer, který za melodie Rolničky, rolničky mění nepřátele ve sněhuláky. Ani technické gadgety, které cestou posbíráte, nezůstanou u nízkého počtu. Rovnou jedna z prvních vychytávek umožní propojit dva body pásmem pohyblivé energie, čímž se dají bez problému překonat propasti či prohlubně a brzy se kombinování několika pásem najednou stane klíčem k mnoha puzzlům v herním prostředí. Brzy také dostane Clank možnost na určitých místech cestovat do Nether realmu a v dvourozměrném světě, ve kterém hráči převrací gravitaci dle potřeb, řeší fyzikální hádanky, zatímco ho honí nebezpeční obyvatelé dimenze. Radikální změna herního stylu Clankovy minihry hru osvěží a puzzly ve spojení s utíkáním příšerám tak oživí akcí i průzkumem plnou základní rovinu hry.

Postupem hrou bude samozřejmě stoupat obtížnost puzzlů i střetů s nepřáteli. To bude vyváženo možností rozšířit svůj arzenál skrze klasický systém utrácení šroubků/měny z padlých nepřátel za nové zbraně a ty pak vylepšit pomocí sesbíraných modrých krystalů raritária, vzácného minerálu, který se většinou schovává v hůře dostupných lokacích. Vylepšování zbraní probíhá na šestiúhelníkových polích, kde každý dokoupitelný hexagon mírně zlepšuje vlastnosti dané zbraně. Takhle budou mít hráči kontrolu nad směrem, kterým chtějí jednotlivé zbraně upgradovat a specializovat. Nebudou ani chybět souboje s bossy, na které je třeba vyzrát, odhalit vzorec chování a ve vhodných chvílích rozstřílet na cucky.

Vývojáři dále slibují otevření světa a možnost cestování mezi planetami nechat na hráčích. Několikrát se podíváme do vesmíru, což slibuje více hopsáni mezi plošinkami v beztížném stavu a nakonec se můžeme těšit i na návrat známých tváří jako Captain Qwark, Zephyr nebo zlého Cronka. Nexus by měl být finálním titulem ve Future řadě (do které patří Tools of Destruction, Quest for Booty a The Crack in Time) a završit tak odhalování Ratchetovy minulosti. Datum vydání v Evropě je určeno na 21. listopadu a to jak na PSN, tak i v tradiční diskové edici, při které by měl být přibalen kód na stažení dílu Quest for Booty zdarma.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama