Rage Článek Rage

Rage

pavel.dobrovsky

pavel.dobrovsky

9. 6. 2011 22:26 2
Reklama

Je vzteklá a krvavá. To proto, že se jí každý snaží najít nějaké přirovnání. Nejčastěji se ozývá, že je jako Borderlands. Jindy, že si bere inspiraci z groteskního over-the-top masakru Bulletstorm. A pak, že jde o akční Fallout. Přitom je Rage projektem, který jsme viděli již před čtyřmi lety a není nutné jí popisovat jako derivát něčeho jiného. Stojí na zemi pevnýma nohama enginu id Tech 5 a atmosféry, která v sobě kombinuje osidlování Divokého západu a brutální akci ve velmi neradostné budoucnosti.

S buginou do pouště

V sérii krátkých prezentačních úrovní jsem řídil buginu po rozpálené poušti, čistil brokovnicí hnízda banditů, vyhazoval do vzduchu překážky s pomocí autíčka na ovládání a dynamitu, utíkal z vězení, plížil se ulicemi mrtvého města, bojoval o život v aréně a závodil na superbuginách osazených raketomety. Prezentace Rage tak vysílala jednu výraznou zprávu: ať už k tradičním střílečkám přistupujete jakkoliv, tady se nudit nebudete.

Obsahová pestrost v kabátku skvělého enginu také potvrzuje, že nikdo z autorského týmu se nenechal opít možnostmi technologie a naopak silně přemýšleli, jak udělat zajímavou hru. Jak se zdá, jejich ambicí není udělat hru s hlubokou myšlenkou nebo neobvyklou hratelností. To přenechávají jiným, třeba Prey 2. Jde jim o to vzít řadu tradičních prvků, dobře je obrousit a zasadit do sebe tak hladce, aby digitální stroj nikde neskřípal.

Čistota především

Id Soft přistoupil k Rage jako Apple ke svým produktům: musí být designově čisté a uživatelsky příjemné. Výsledek je vidět na každém kroku, a to nejen v oblasti vizuálů a zvuků. Umělá inteligence protivníků překvapuje nezvyklou ostrostí a rychlým rozhodováním – často až příliš rychlým. Po zahájení střelby okamžitě skáčou do krytů nebo se rychle a takticky přesunují po bojišti, a to tak koordinovaně, že bezhlavý průchod se rovná jasné sebevraždě. Řeč je jak o banditech a dalších humanoidech, tak o zvířatech – každý z nich má odlišný vzorec chování a podle něj je nutné volit dobrou strategii a zbraně.

V oblasti koltů pověšených proklatě nízko a speciální munice si Rage žádné vysoké cíle neklade. Mezi čtyřmi standardními zbraněmi z demo úrovní (v plné hře jich bude více) vynikala speciální střela z kuše, která umožní na pár sekund ovládat protivníka – který pak vybuchne. Jde o svého druhu chodící časovanou bombu a vynikající zbraň proti dobře ukryté přesile, stejně tak dálkově řízené autíčko obalené dynamitem. To už ale spadá do kategorie gadgetů, k nimž patří i mobilní rychlopalná věž. Hra neustále tlačí na rychle přepínání mezi vhodnými zbraněmi a tím odvádí pozornost od toho, že jsou vlastně velmi konvenční. I když by si člověk přál něco víc, nemůže se ubránit pocitu, že jí vlastně křivdí, protože je skvěle akčně vybalancovaná.

Romantická atmosféra apokalypsy

Po krajině jsou rozeseté jednotlivé usedlosti a malá města s celkem jasným účelem: jde o centra pro zadávání misí a obchodování. Právě tyto izolované osady dodávají hře nezaměnitelnou romantickou atmosféru, protože v nich lidé žijí v domech poskládaných ze zbytků a okolní poušť je pro ně jasným nepřítelem. Konverzace, které tu probíhají, mají čistě informační charakter: potřebuji udělat tohle nebo tamto, uděláš to? Ale to víte, že ano...

Dojem do puntíku zvládnutého úkolu se vrátil i v případě řízení bugin po poušti. Nenáročný arkádový model fungoval po všech stránkách a při střelbě raketami po protivnících se dělo přesně to, co by se mělo dít – výbuchy, řev a zběsilé unikání před střelami. Buginy jsou využívány jak pro překonání velkých vzdáleností, tak pro závodění na speciálních okruzích. Tím způsobem si můžete vydělat peníze pro nákup dalších dílů anebo schémat pro gadgety (ty můžete sestrojit přímo v poli, není nutné chodit do dílny).

Za celou dobu hraní Rage jsem nepocítil, že by se hra odkopávala překombinovaností nebo nedotažeností. Byla perfektní po všech stránkách – perfektní ve všem, co si předsevzala a ani o milimetr víc. Což není míněno jako urážka, ale jako kompliment.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama