Race Driver: GRID Článek Race Driver: GRID

Race Driver: GRID

Martin Klekner

Martin Klekner

14. 3. 2008 23:00 33
Reklama

Zdá se, že nával skvělých závodních titulů, které bombardovaly herní svět minulý rok, s číslovkou 2008 nekončí. Relativní herní sucho přelomu zimy a jara bude brzy vystřídáno přívalem nových her, jež fanouškům rychlých kol dozajista nedají spát. Již v březnu si na nás například brousí zuby předvoj k pátému dílu série Gran Turismo, nazvaný jednoduše Prologue. My se však dnes budeme bavit o jiném netrpělivě vyhlíženém černém koni – je jím Race Driver One od Codemasters, nedávno přejmenovaný na GRID. A čím že hodlá překonat svého největšího soupeře Project Gotham Racing? Množstvím originálních nápadů a zase o něco lepší grafickou stránkou.

Věrna svému názvu, zakládala si vždy série Race Driver na relativně realistickém ztvárnění závodění a jízdního systému. S tím je ovšem v GRID konec. „Obecně se dá říct, že naše hry byly vždy velmi dobře přijaty u kritiků a jen obstojně u hráčů,“ vysvětluje nečekaný tah Raplh Fulton, hlavní designer GRID. Autoři se odklánějí od simulace, přinášejí nové prvky a navrch přihazují moderní závodní směry.

Vzhůru do světa!

„Chtěli jsme se soustředit především na to, co dělá jízdu jízdou, na to, co se děje mezi startovací vlajkou a finišem,“ říká Fulton, „vzít to, co umíme – umělou inteligenci, fyziku a systém demolice vozů – a posunout to na novou úroveň. Jak? Třeba cestováním.“ To v zásadě znamená, že zatímco v jiných závodních hrách prostě jdete a volíte dostupné tratě na různých místech planety, zde budete vtaženi do děje skutečným cestováním vašeho závodního týmu z místa na místo. Jak to bude přesně probíhat by mohl napovědět uvolněný teaser.

Mnohem důležitější je fakt, že nevybíráte typ závodů a pak teprve prostředí. Zde se od prostředí odvíjí styl, jakým budete žhavit pneumatiky, vše v duchu zmíněné kosmopolitní idey. Existují tři oblasti: Japonsko, kde se závodníci ze všeho nejraději baví adrenalinovými drifty, Touge (driftový sjezd horských serpentin) a dalšími pololegálními disciplínami. Amerika zase bude zaměřená na prohánění se známými metropolemi (Las Vegas, Detroit...) v „cool“ duchu nočního závodění, plného neonů, lehce oděných děv a drsných hlášek. A starosvětská Evropa se drží oficiálních GT tříd a klasického závodění na licencovaných tratích - Midlands' own Donington, Spa Francorhamps, dokonce i Circuit de la Sarthe se svou slavnou Le Mans 24 hodinovkou, kterou budete moci vyzkoušet jak ve zhuštěné 20minutové verzi, tak v plném čase.

Adrenalinový nášup

Codemasters nám již mnohokrát dokázali, že excelují především ve chvíli, kdy dojde na samotnou jízdu, a dle prvních dojmů z hratelné verze, která byla poskytnuta redaktorům IGN, tomu je nejinak i v GRID. Objevují se prý sice některé problémy s váhou auta a jeho kontaktem s vozovkou, to vše ale přebíjí nepřekonatelná dravost. A co teprve když přijde na řadu propracovaná umělá inteligence, která v počtu dvaceti závodníků na trati dokáže předvádět hotové divy.

„UI je asi nejdůležitějším prvkem naší nové hry,“ tvrdí Fulton, „vážně jsme si dali záležet na tom, aby se každý počítačový protivník choval jako skutečný člověk, vždy jinak, nevypočitatelně, každý sám za sebe a osobitě. To koneckonců také přispívá k intenzivnímu pocitu z ježdění, který se tu snažíme budovat.“ Komplikace nicméně přichází ve chvíli, kdy se na trati objeví větší počet aut. Autoři právě pro takové případy vypracovali nový systém UI, která do svých výpočtů nezahrnuje jen „tady je start a tam cíl“, ale i desítky jiných drobností („jak blízko si můžu dovolit jít k tomu mantinelu, abych neskončil v hromadě šrotu“), včetně vlastní omylnosti.

Naleštěné sporťáky a hromady šrotu

Hra přinese 45 vozů, autoři hodlají představit jen ty nejlepší z nejlepších. Množství vozů BMW a Ford, Mazdu 787B, Aston Martin DBR9, Dodge Viper SRT-10, dokonce i Formula 1000 a automobily třídy Formula 3 – ty všechny řeknou svoje slovo a ty všechny budou i tentokrát kompletně zničitelné. Jelikož je městské prostředí o něco náchylnější na zatraceně vážné kolize, přinášejí Codemasters kompenzaci újmy, jež hrozí vašemu dvousetkilometrovou rychlostí řítícímu se vozu od naleštěné pouliční lampy.

Někdo zkrátka musel okukovat od konkurence – pokud se dá série Prince of Persia nazvat v souvislosti s Race Driverem „konkurencí“. Jedna z Princových unikátních časomanipulačních sil bude totiž přítomna i v GRID. Je jí Rewind, v překladu „vrácení času“. Ano, čtete správně. Můžete zkrátka dupnout na pedál, vyrazit vstříc rozostřenému horizontu v podobě nejbližší zatáčky, naprat to v plné rychlosti do zdi, a pak jen zmáčknout tlačítko, vrátit se o několik cenných vteřin zpátky a předejít celému neštěstí. Autoři zatím neprozradili, bude-li možnost nějakým způsobem omezená, rozhodně ji však hodlají pořádně vybalancovat, aby příliš nezjednodušila hratelnost. Konzervativci brblají, ostatní jistě s netrpělivostí očekávají, jak tento neotřelý prvek ve výsledku dopadne.

Černý kůň na vizuálním poli

Co se týče grafické stránky, pějí redaktoři IGN jen samou chválu. Cíl pokořit největšího konkurenta, Project Gotham Racing 4, se podle všeho splnit povedlo, hra navíc obsahuje desítky detailů, které vám doslova vyrazí dech. Předně je to prostředí. Nikdy jste neměli možnost vidět předměty stojící okolo trati reagovat na projíždějící auta tak realisticky jako v GRID. Neřítíte-li se zrovna v závratné rychlosti okolo mantinelů, oceníte i fakt, že davy fanoušků jsou detailně propracovány a dynamicky reagují na dění na trati. EGO engine se činí u detailů vozů, kouře škvařících se pneumatik, ztvárnění známých lokalit (např. tokijská Shibuya je k nerozeznání od skutečnosti).

S povděkem se dá kvitovat i odhalení, že Codemasters si chtěji napravit reputaci a přinést v novém Race Driveru plnou podporu online hraní a všechny populární prvky současných online her. Rychlou přístupnost, jednoduchost, pohodlnou komunikaci mezi zakládajícím hráčem a závodníky, kteří se připojí, minimální čas strávený při hledání vhodného serveru atd. Fulton rovněž slíbil, že se fanoušci mohou těšit i na stažitelný obsah.

Červen kyne závodníkům

Možná by se mohlo zdát, že Race Driver: GRID je jen dalším přírůstkem do početné rodiny podobných her a že upouštěním od dráhy simulátoru si kope vlastní hrob. Nedá se ale popřít, že obsahuje velké množství zajímavých prvků, které vypadají, že budou stát minimálně za vyzkoušení. Uvidíme, jak dopadne systém cestování, alespoň možnost vrátit čas se ovšem zdá být nesmírně lákavá. Hra je plánována na červen tohoto roku a má vyjít souběžně na PC i konzole Xbox 360 a PS3.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama