Prey Článek Prey

Prey

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

1. 2. 2006 23:58 1
Reklama

Je tomu rovných deset let, co začalo studio 3D Realms pracovat na tehdy nové sci-fi akci s názvem Prey. Po velice úspěšném Duke Nukem 3D měli tvůrci volné ruce a rozhodování. Projekt Prey se stal jedním z nejzajímavějších, už jen kvůli tomu, že ke svému hraní vyžadoval 3D akcelerátor, což měla v té době jen hrst vyvolených. Kvůli problémům se složením týmu a neustálému odkládání hry byla nakonec zrušena pouze oficiální tiskovou zprávou. Ovšem nápady se zachovaly a tento rok se budeme moci na vlastní oči přesvědčit, zda hoši z Human Head Studios a 3D Realms dokáží zaujmout svojí hrou, postavenou na kvalitním enginu Doom 3.

Poutavý příběh především

V hlavní roli se představí mladý indián z kmene Cherokee, Tommy. Ten v poklidu žije se svojí rodinou v rezervaci (a ne, nemá kasíno), ale stěžejním bodem v jeho životě je jak se odsud dostat co nejdříve a zapomenout tak na svůj původ. To se ale nelíbí jeho přítelkyni Jenny a tak vše probíhá sterotypně a nezáživně. Vše se jednoho dne změní, když si rezervaci jako místo útoku vyberou mimozemšťané. Atmosféra houstne, emzáci z vesmíru ničí vše, dokonce i rodinný bar, ve kterém pracuje Tommyho přítelkyně. Netrvá dlouho, konstrukce baru plachtí vzduchem a Jenny je vtažena na nepřátelskou loď.

Ano, i vy se posléze dostanete na onen vesmírný koráb. Tommyho cíle jsou jasné – probít se svépomocí nepřátelským prostředím, vykuchat co nejvíc mimozemských potvor a na konci snad zachránit svoji milou Jenny. Dohrání hry by mělo údajně zabrat v průměru 20 hodit, což je velice příjemná doba. Vše zavisí samozřejmě na zvolené obtížnosti.

Všemožná prostředí

Celá hra se tedy odehrává na mimozemské lodi, která svým rozměrem vyráží dech. Platí klasická designérská poučka, že do domu s půdorysem pár desítek metrů lze vměstnat desítky kilometrů chodeb. Nebojte se však sterotypu, tvůrci pracovali na různých prostředích, které během své poutě vystřídáte. Narazit tak můžete na prostory s technickými vymoženostmi, tajemné až hororové chodby, připomající UAC z Doomu. Ovšem, nalézt můžete i obrovské dopravní letadlo, které si naši ufounští kamarádíčkové vcucli i s posádkou. Herní koncept se však nebude omezovat pouze na styl jdi – zabij – zmáčkni – zabij. Dočkáme se i dopravních prostředků, díky nimž se dostaneme mezi obrovské krátery na rozličných planetách. Velice zajímavě vypadají hrátky s gravitací, při nichž se drsná jatka mohou obrátit ve váš prospěch během několika málo vteřin. Stačí, aby se gravitace obrátila a hned začne vše poletovat, včetně vašich nepřátel. Ti budou dezorientovaní a trefovat se do nich nebude jistě problém, pokud sami svedete udržet si přehled.

Indiánský původ se nezapře

Indiáni jsou známí svojí tajuplnou kulturou a bohatovou mytologií. Od toho se také odvíjejí nadlidské schopnosti hlavního hrdiny. Kromě klasického kosení nepřátel všeho druhu pomocí početného arzenálu zbraní se dočkáme i nadpřirozených možností. Během procházení po obrovském mimozemském korábu občas potkáte ducha svého dědečka, který vám sdělí pomocné rady pro zdolání nebezpečných částí. Mimo to se vaším přítelem na cestách stane i jestřáb Talon, který byl za vašich mladých let oblíbeným kamarádem. Tímto však výčet mystična nekončí. Právě duch zesnulého dědečka vás naučí mnohým schopnostem, jako je opuštění vlastního těla. Tvůrci tomu říkají Spirit walking a díky této schopnosti budete moci kdykoliv opustit své tělo a dostat se tak na jinak nepřístupná místa. Kromě této vychytávky dostanete i solidní zbraň v podobě luku. Tím, že opustíte své tělo, stanete se neviditelným a to přináší mnohé výhody ale i nevýhody. Budete si totiž muset dát pozor, na jakém místě své bezvládné tělo zanecháte. Jestliže jej opustíte v nějaké nebezpečné situaci, buďte si jisti, že se nepřátelé postarají, aby se rozprášilo do poslední molekuly.

Další zajímavou možností bude tzv. Death walking. Pokud se dostanou vaše životy během boje na nulovou hranici, neskončí hra a nebudete muset použít save/load. Ocitnete ve světě mrtvých, ve kterém budete muset v krátkém herním čase skolit co nejvíce divoké zvěře. Díky ní tak dosáhnete požadované energie a vrátíte se na místo vaší smrti. Zajímavá funkce, kterou v podobném podání naposledy předvedl Princ a jeho písky času.

Osvědčený engine

id Soft zkrátka umí, alespoň co se týče výroby enginu, což dokázali jak výtečným Quake 3 enginem, tak i jejich posledním Doomem. Quake 4 předvedl povedené grafické zpracování a Prey na tom nebude jinak. Engine má být značně vylepšen a modifikován, díky čemuž bychom se mohli dočkat opravdu kvalitní vizuální podíváné. Detailní textury a perfektní souhra světel a stínů by nás měla ohromovat na každém kroku. Již po shlédnutí obrázků je jasné, že veškeré prostory budou o něco světlejšího rázu, než tomu bylo u Doom 3. O fyzice se moc neví, je sice jasné, že fyzikální model bude implentován do hry, ale do jak velké míry je zatím záhadou. O realistické ztvárnění bezvládných těl se stará rag-doll engine, který se objevuje již v každé lepší hře. Nic proti, je to efektní a působí to dobře.

Obludná modní přehlídka

Těšit se můžete na solidní porci ohyzdných monster, které vám budou dělat problémy při vaší cestě za svou milou. Objeví se i takové exempláře jako monstra podobní Hell-knightům z Dooma, malé mrtvé děti, různé pavoučí stvůry, mechaničtí protivnící a další a další. Jelikož je engine poměrně náročný, nesetkáte se s více než čtyřmi monstry na obrazovce. Takže masové útoky nepřátel ve stylu Serious Sam nebo Starship Troopers můžete s klidem vypustit z hlavy. Nepřátelé však nejsou neinteligentní tvorové a občas zapojí i svůj mimozemský mozeček, aby se kryli a využívali prostředí. Těšit se můžete i na pořádné bossáky, které znepříjemní vaše dobrodružství.

Od nepřátel se dostáváme k tomu, co k pořádné FPS patří: na řadě jsou tedy zbraně. A těch opravdu nebude málo. Na začátku hry budete v ruce držet šroubovák, ovšem v pozdějších fázích hry se dočkáte pistole, samopalu, brokovnice, kulometu a dalších „lidských“ zbraní, které se ocitly na mateřské lodi. Jako bonus zde pak bude arzenál nepřátel, který bude jistě velice zajímavý. Přislíbeny jsou i sekundární módy střelby, což teoreticky zdvojnásobuje počet zbraní.

Prej v květnu

Květen má být měsícem, kdy budeme moci zkusit plnou verzi hry. Doufejme, že hratelné demo se objeví ještě před vydáním. Kromě singleplayerové složky se dočkáme i multiplayeru, který bude asi nejvíce přípomínat svým provedením již několikrát zmiňovaného Dooma.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama