Krásné, barevné, fantaskní světy lákají hráče úplně stejně jako ty prohnilé, zničené, zamořené zkázou a nebezpečím. Možná to je kvůli extrémům, které si nedokážeme nebo ani nechceme představit. Netroufáme si ani odhadovat, která z těchto dvou početných skupin je ta početnější. Kdyby nám někdo mířil na hlavu Fat Boyem, asi bychom řekli, že tak půl na půl. Málokteré žánrově zasazené hry ale nabízí možnost interakce s ostatními živými hráči. Po Tamrielu ale už několik měsíců, vlastně i let můžete provádět pěší túry nebo mixovat jogging a focení všeho, co vás po cestě napadne, a protože jsme se jistě všichni shodli na poměru fifty-fifty, stejné šance se od Bethesdy dočkají i fanoušci Falloutu. Jen místo mírumilovných radovánek po sobě budou házet atomovky…
ALMOST HEAVEN, WEST VIRGINIA
Fallout 76 byl vlastně odhalen dvakrát. Ne, vlastně třikrát! Jednalo se totiž o jednu z her, o níž jsme začali debatovat už před samotnou konferencí E3. Není potřeba rozebírat, oč se vlastně jedná, neboť to za nás vypátrali naši kolegové a přátelé z Kotaku. I tak jsme byli zvědaví, čím se nás Todd Howard pokusí uchlácholit přímo na pódiu. Upřímně, tím, že má Bethesda 16 let zkušeností s Xboxem se mu to moc nepodařilo. Tak totiž Howard začal své vystoupení u Microsoftu. Pomalu se ale skrz historii dostal až k novince, která by měla být největší ze všech dosavadních her. Velikostí mapy až čtyřikrát větší, mluvíme-li konkrétně. Ale na zbytek informací jsme si museli počkat až k Bethesdě, která novému Falloutu věnovala valnou část své tiskové konference.
Hned od začátku jsou Falloutu 76 vlastní přívlastky jako reskin, protože zkrátka tak se nový díl jeví. Úkolem Bethesdy tak na konferenci nebylo přesvědčit o kvalitách hry, jako spíše vyvrátit negativní předobraz, který hra v předstihu získala.
U toho se na moment zastavme. Samo o sobě to totiž bylo znamení, že Bethesda na novinku dost sází a že jí věří. Víme, kolik prostoru dostává The Elder Scrolls: Online, v našich očích možná až moc, ale vedle největších her stojí vždy v ústraní. Fallout 76 byl hlavním králem večera. Pravdou je, že mu ani Howard nevymetl se slovy „vznikl původně jako multiplayer k Falloutu 4“ žádnou krásnou cestičku, po které by dokráčel až do peněženek hráčů. Právě naopak. Hned od začátku mu jsou vlastní přívlastky jako reskin, protože zkrátka tak se nový Fallout jeví. Úkolem Bethesdy tak na konferenci nebylo přesvědčit o kvalitách hry, jako spíše vyvrátit negativní předobraz, který hra v předstihu získala. A tak se muselo vysvětlovat. Muselo se mluvit. A konference logicky neměla spád.
TAKE ME HOME
Vault 76 byl jedním z nejdříve otevřených Vaultů, o němž víme. Právě to nás posouvá před všechny hry, které se odehrávají v pustině. Hráči jsou totiž jeho obyvateli a po otevření bran jdou prozkoumat, co po atomových útocích zůstalo. Vejdou ale do přírody, která je – přesně matematicky řečeno a vypočítáno – šestnáctkrát hezčí než posledně. Může za to nový systém tvorby krajiny, který používá jiná nasvícení, stíny a podobně. Díky tomu je v každém záběru šestnáctkrát více detailů než ve Falloutu 4. Argument číslo jedna je tudíž jasný a nezvratitelný. Fallout 76 není jen Fallout 4 v jiné podobě ve stejném balení. Argument dva? Zasazení! Západní Virginie je výrazně odlišná od Bostonu, alespoň na papíře. Pravdou nicméně je, že na to, že obě hry dělí 185 let, nevypadají Spojené státy tak zdevastovaně, jak bychom si mohli myslet. A nové kreatury a mutanti na tom nic nesvedou.
Třetí argument, proč nový Fallout 76 není Falloutem 4 v přestrojení, tak trochu pokulhává. Ale měl by především ubezpečit všechny, kteří mají obavy, že nová hra nebude hrou pro ně, i když mají pro sérii speciální místo ve svých srdcích. I Fallout 76 půjde hrát solo, plnit questy, sbírat zkušenosti a prozkoumávat pustinu v rámci plnění kampaně. Na odpověď, jak výrazná složka hry to bude, je samozřejmě ještě příliš brzy, ale novinka by neměla nechávat hráče netečné. Má i přes always online omezení co nabídnout, ačkoliv ani další argumenty nebudou o moc pádnější. Co se týče herních mechanismů, bude „76“ vycházet z toho, co lze dělat v posledním díle z roku 2015. I tak Pete Hines říká, že novinku nelze připodobnit k žádné hře. Tak unikátní má totiž být.
Největší problém budou vždy hráči, kteří budou ve světě s vámi. Především ve chvíli, kdy jim dáte do rukou zbraně hromadného ničení.
Ostatně právě šéf marketingu se pokoušel vysvětlit, proč není Fallout 76 Falloutem 4 s multiplayerem. Ale než aby hledal, co je, řešil, co novinka není. Není Fortnite, tedy ani její méně známá a probádaná část Save the World. Není ani MMO. Není Destiny, není jako žádná taková hra. A není jako Rust, není to čisté PvP, kde každý zabíjí každého. Je to pořád RPG v pravém slova smyslu. To je dost argumentů, které by vás měly přesvědčit. Na druhou stranu se také dá říct, že to je větší Fallout, z nějž zmizí všechna NPC a nahradí je roboti, ghoulové, kreatury… a pár živých, skutečných, myslících bytostí, které dorovnají vzniklou disbalanci.
YOUNG BOYS ON A JUNKYARD
To už opět Fallout, tak jak jej známe, připomíná. Hines ve vysvětlování došel až k tomu, jak se hráči mohou chovat. To si ale dokážeme představit. Pokud se bojíte herních mechanismů, zapomeňte na ně, protože ty vás nijak svazovat, limitovat nebo nedej bože iritovat nebudou. Největší problém budou vždy hráči, kteří budou ve světě s vámi. Především ve chvíli, kdy jim dáte do rukou zbraně hromadného ničení. Samozřejmě je super mít možnost navštívit nukleární silo a vystřelit si vlastní atomovku a pak v dáli sledovat její hřib vznášející na obzoru, pokud jste si ale dosud žili mírumilovně (alespoň vůči lidem), asi nebudete mít radost, že vám vaše stavby zbortila jedna dobře (ale možná i špatně) mířená rána.
Je sice hezké, že další argument spočívá v přirovnání k Dračímu doupěti, kde se jen navrhne scénář nějaké situace a je na lidech, jak ji vyřeší, ale aby je nevyřešili tak, že znechuceně odejdou a přestanou hru hrát. Na druhou stranu se můžete kdykoliv sebrat, vzít si vše, co jste dosud stvořili, počínaje postavou, konče vybavením a stavbami, a přesunout se například do světa vašeho kamaráda či kamarádky. Bethesda myslí i na to, jak vyřešit situaci, když mají dva lidé věci na stejném místě a jeden chce přejít do světa druhého. Je evidentní, že Howard a všichni zainteresovaní lidé nad konceptem přemýšleli.
Jenže všechno mohou promyslet do každičkého posledního detailu, ale chování a jednání lidí se zkrátka naplánovat nedá. Možná i proto nás zanedlouho čeká beta. Aby vývojáři zjistili, jak blbuvzdornou hru vlastně mají.
Wumitai napsal 26. 6. 2018 v 11.34
spoock: ty ve čtyřce, nemusíš nic stavět, jo sou s tím sice spjaté nějaké úkoly, ale neni to nutnost, ta hra nestojí jenom na stavění. Které, ale neni špatné.