Portal 2 Článek Portal 2

Portal 2

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

16. 6. 2010 22:32 8
Reklama

Na počátku byl experimentální projekt skupiny studentů s názvem Narbacular Drop, pro tuto chvíli vprostřed historie jeden z nejosobitějších herních zážitků vůbec a originální logická hra k tomu – a na konci, v minulosti tak nedávné, že je prakticky ještě současností, pokračování Portal 2 v pozici největšího překvapení a trháku tiskové konference Sony. Portal je zkrátka momentálně výjimečná značka a z informací, které vyšly najevo během E3 2010, se zdá být pravděpodobné, že zůstane i nadále v elitní společnosti těch nejsledovanějších.

Still Alive

Jak anoncovala skladba v závěrečných titulcích prvního dílu, charismatická umělá inteligence GlaDOS není tak docela mrtvá. V úvodní sekvenci Portalu 2 se hlavní hrdinka Chell vrací na místo činu do trosek vědeckého komplexu Aperture, kde můžeme sledovat známou Companion Cube uvězněnou ve skleněné buňce a obklíčenou strážními roboty. Na začátku hry se Chell seznamuje s novým společníkem, který obývá modré senzorové oko. Jmenuje se Wheatley a jeho hlasový projev i charakter se podobají ustrašenému siru Robinovi z filmu Monty Python a Svatý grál. Seznámení s Wheatleym proběhne na zbořeništi, kde se AI raduje z nově nabyté svobody a prosí Chell, aby ji zachytila, až se odpoutá od kolejnicové konstrukce. Pak si to rozmyslí, ale nakonec lituje, když z výšky několika stop dopadne přímo na své skleněné oko.

V dalším průběhu pomůže Wheatly nahackova bezpečnostní dveře a společně s Chell se vydá na povrch. V džungli sledují hráči, jak se GlaDOS postupně znovu sestavuje. Wheatly se nonšalantně pokusí zastavit tento proces, ale záhy se ukáže, že jeho přístupové heslo "AAAA" zřejmě nebude fungovat, a když se GlaDOS zformuje do fyzické podoby, navrhne jako plán B "zůstat stát a nedívat se do očí". Konverzace s arcinepřítelem z prvního dílu je ale neodvratná a charismatická GlaDOS si získá hráče už prvními dvěma větami: "Byla jsem v poslední době dost zaneprázdněná tím, být mrtvá, když jsi mě zabila." a "Obě jsme řekli věci, kterých litujeme."

Tažný paprsek a další novinky

Prvním novým herním mechanismem, který se v E3 prezentacích objevil, byl "tractor beam", tedy tažný paprsek. Ten je možné umístit i do portálu. Kombinace těchto dvou technologií může posloužit k přesunování věcí po úrovni, hráč může nechat táhnout i sám sebe a přesunovat se tak po úrovni i místy, kde zdánlivě není možné projít. V další části prezentace byla předvedena ještě další kreativní aplikace tažného paprsku: vynesení signální kostky vzhůru, takže se otevřely dveře, či využití paprsku k likvidaci nepřátel – opatrné rozmístění portálů nasměrovalo paprsek těsně pod strážní boty, a jeho zacyklení je uvěznilo v nekonečné smyčce a otevřelo cestu dál.

Další novinka nese název Aerial Faith Plate, a nejvíc asi připomíná skokánky z Quake 3: Arena. Odrazové plošinky umožňují rychlý skokový pohyb po úrovni, a to jak hráče, tak jednotlivých objektů. Konkrétní předvedenou aplikací bylo otevření portálu pod strážním robotem, které ho donutilo hopsat sem a tam mezi plošinkami. Další portál Chell umístila do zdi, kam pohyb robota směřoval, a nechala ho vyústit do blízkého srázu. O jednoho Sentry Bota méně...

Thermal Discouragement Beam je permanentní laserový paprsek se smrtícími parametry. Hráč s ním může v úrovních operovat prostřednictvím odrazových krychliček. Samozřejmě k likvidaci nepřátel opět poslouží kombinace portálů a správných odrazů paprsku – E3 prezentace ukázala postupné rozstřelení tří Sentry Botů.

Dalším novým objektem byl Pneumatic Diversity Vent – spíš roztomilá kulisa, mnohdy možná užitečná zbraň: obří verze kancelářské potrubní pošty, která může vcucnout libovolný objekt, který se dostane pod její vstup. Vyústění portálu umístěné pod její nasávací zařízení posloužilo v ukázce jako účinná zbraň – pak už stačilo jen přes Portal Gun střílet po robotech a ti byli jeden po druhém vysáti.

Posledním bodem prezentace byly dva gely - Repulsion Gel a Propulsion Gel. První z nich má modrou barvu a povrchy, které potřísní, se stanou více odpuzujícími. V praxi to znamená, že v daném prostoru Chell vyskočí výše a může se tak dostat na zdánlivě nedostupná místa. Druhý pak nese barvu oranžovou a učiní povrch nesmírně kluzkým. To má praktickou aplikaci například při unikání pastem, které se v pravidelných intervalech svírají a rozevírají.

Pestřejší, ale ne obtížnější

Už práce se samotnými portály byla často extrémně náročná na představivost. Nové herní prvky vypadají jeden jako druhý velmi zajímavě, ale obava, že udělají z Portalu 2 nehratelně obtížný titul, je jistě oprávněná. Právě proto autoři zdůrazňují dlouhé testování a fakt, že by neměla vzrůst obtížnost, ale jen variabilita logických hádanek. Singleplayerová kampaň přitom bude podle slov Valve "podstatně delší" než u prvního Portalu a hra také nabídne kooperativní multiplayer. V současné době jsou prý hotovy již prakticky všechny úrovně a probíhá pouze intenzivní testování, aby byly odhaleny ty puzzly, které budou příliš snadné či – asi častěji – zbytečně obtížné.

Na pestřejší a trvanlivější pokračování originální logické hry Portal 2 s výraznými hlavními hrdiny, náročnými puzzly a hudbou od Jonathana Coultona se mohou v příštím roce těšit majitelé PC, Maců, Xboxů 360 a také PlayStation 3.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama