Pro Evolution Soccer 14 Článek PES 2014

PES 2014

Josef Murcek

Josef Murcek

6. 8. 2013 22:30
Reklama

Poslední roky si milovníci virtuální kopané dopřávají hodiny a hodiny kvalitní zábavy díky zavedené sérii FIFA. EA Sports v tomto směru nezahálí a snaží se vyčnívat vysoko nad konkurencí, které je bohužel v tomto žánru žalostně málo. I proto se jakýkoliv pokus o ohrožení její pozice musí brát na zřetel, jelikož ve finále z toho vždy těží zejména samotní hráči. Hozenou rukavici zdvihlo před lety Konami, se svým Pro Evolution Soccer řádně pozlobilo a dokonce to chvílemi vypadalo na vítězství. Nakonec se ovšem rovnováha sil vytratila a série FIFA přeskočila japonské vývojáře o několik let vývoje dopředu. Ti se však zarputile nemíní vzdát a letos přichází s pokračováním, kde s novinkami rozhodně nešetří.

Koukej, jak mi to sluší

První jasnou a hlavně dobře viditelnou změnou je kompletní výměna grafického enginu. PES 2014 totiž pohání zbrusu nový Fox engine od Kojima Productions, ve kterém se kutí i velmi očekáváný Metal Gear Solid V. Jak jde z přiložených screenshotů vidět, hra vypadá výborně a na obrazovce se to hemží všemi různými detaily. Stadiony jsou velkolepé a zhotovené podle reálných předloh, přihlížející diváci se spokojeně hýbají, případně bouřlivě skandují. Každý travnatý drn je poctivě renderován a samotné fotbalisty poznáte už od prvního pohledu, včetně jejich emocí nebo množství potu na čele. Co se tedy týče grafického pozlátka, vypadá to, že si opravdu není na co stěžovat. Navíc se jedná snad o první fotbalový simulátor, v němž se závěr sezóny neobejde bez pořádného ceremoniálu s mohutnými a hlavně efektními výbuchy ohňostroje.

Samotná grafika však dobrou hru neudělá, u fotbalu se totiž hledí i na jiné věci, a to třeba na fyzikální model. Tvůrci se rozhodli neponechat nic náhodě a licencovali léty prověřený Havok engine, s nímž získali kvalitní základ, na němž začali ještě dále stavět. Díky využití obou moderních technologií si dovolili oddělit míč a hráče od sebe, takže během hraní nenarazíte na někdy až vysloveně komické animace srážek dvou hráčů jako v případě konkurenční značky. Tento prvek dostal název Motion Animation Stability System a kromě zmiňovaného vychytání kolizí by měl zaručit mnohem živější a autentičtější souboje, kde budou kromě rychlosti rozhodovat i fyzické proporce zúčastněných fotbalistů. Ti se budou při napadání strkat, tahat za dresy či ramena, okopávat se jako brambory, ale vše pochopitelně v rámci pravidel. Zároveň bude záležet i na dobrém směru nebo načasování hlavně při soubojích jeden na jednoho.

Co hráč, to jiná mentalita

Díky zmíněné separaci míče a hráče se dostáváme k další novince nesoucí název TrueBall Tech. Jde v podstatě o průnik možností otáčet se o 360 stupňů a pohybu v rámci aktuální polohy panákova těžiště. Tím daný hráč získává schopnost se k balónu postavit v jakémkoliv úhlu a na základě rychlosti ho pak následně zpracovat. Měl by se tím zaručit pohledný fotbal plný krásných přihrávek, fintiček a dalších oku lahodících momentek. Ovšem taky se může stát, že hlavně ze začátku bude chvíli trvat, než se vám dostane ovládání do krve a budete kazit i jednoduché přihrávky.

Často by však měli k úspěchu pomoci hráči samotní. Stejně jako v předchozím díle, i zde najdete hráče, které poznáte nejen podle vzhledu, ale také jejich vzorce chování. Oproti dřívějšku vzroste jejich počet na dvojnásobek, můžete se tedy těšit na sto reálně se chovajících fotbalistů. Přesto si nemyslete, že tím získáte nějakou markantní výhodu nad protivníkem, vše by mělo být důkladně vybalancované.

"Hodně bude záviset na tom, jestli se daný zápas odehrává venku nebo na domácím hřišti."

Výše vypsané ještě navíc zkomplikuje tzv. Heart system, což není nic jiného, než ukazatel aktuálního rozpoložení mysli právě aktivního hráče. Pokud tým prohrává, jeho úroveň postupně klesne a on tak nedá do hry celé „srdíčko“. Když se ale do dění zapojí fanoušci, mohou hlasitou podporou vrátit vše do normálu. Hodně bude také záviset na tom, jestli se daný zápas odehrává venku nebo na domácím hřišti. Asi nemusíme zdlouhavě vysvětlovat, že domácí tým bude mít proti soupeři výhodu, zatímco hosté se doslova nadřou, aby si urvali nějaký bodík do tabulky.

Čekat snad dlouho nebudeme

Pozornost určitě zaslouží důraz kladený na týmovou spolupráci, v nastavení hry si navíc smíte během zápasu zvolit styl hraní. Pokud tedy budete chtít, aby hráči více riskovali a útočili na bránu, jednoduše přepnete čudlík a dále se o nic se nestaráte. Hardcore hráčům se může pro změnu líbit možnost vytvořit si a naplánovat taktiku až pro 4 spoluhráče, kterou pak během zápasu a ve správný okamžik vyvolají stisknutím jediného tlačítka.

Co zůstane při starém, je ona známá plynulost a hratelnost. FIFA sice nabízí spoustu parádních funkcí, kolikrát však selhává v tom základním prvku, a to v prostém požitku z hraní. Uvidíme tedy, jestli se to opět podaří právě v PES2014. Datum vydání bylo v USA stanoveno na 25. září, a to pro platformy PS3, Xbox 360 a PSP. Hra dorazí i na PC platformu a samozřejmě k nám do Evropy, ale oficiálně ještě nevíme kdy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama