Parkitect Článek Parkitect

Parkitect

David Plecháček

David Plecháček

23. 6. 2016 11:20 1
Reklama

Současné hry bych rozdělil do dvou kategorií - na ty, které nám stejným (ideálně každoročně viděným) tématem lezou krkem, a na ty, se kterými se znovu (a především rádi) po několika letech shledáváme. Narovinu se přiznám, že i když je Parkitect novou značkou od neznámého studia Texel Raptor, bez jakýchkoliv skrupulí jej řadím do kategorie druhé, protože kdyby mi někdo titul představil jako evoluci tradiční série RollerCoaster Tycoon, spolknu mu vnadičku i s celým navijákem.

MINULI JSME SE O DESET LET

Parkitect vzniká jako nezávislá hra, za níž stojí pouhopouhá trojice vývojářů. Jejich práce byla podpořena a z určité části i zafinancována skrze crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru. Vývoj stále není u konce, v současné době se hra nachází v předběžném přístupu na Steamu, přičemž autoři jí neustále plní novými vychytávkami, nejrůznějšími úpravami, a vlastně vším možným, na co si zrovna vzpomenou nebo na co je upozorní komunita. Kvalitní správa zábavního parku si žádá kvalitní mechanismy a efektivní nástroje, které se ve hře sice vyskytují, ale zároveň stále nejsou komplexní tak, jak by si většina hráčů přála.

Jsou hry, u kterých by všichni spílali a autory by lynčovali jako kacíře, kteří vykradli nějaký svatostánek, ale toto je přístup, se kterým lze slavit úspěch.

A tak si Texel Raptor čas od času odskočí k duchovní předloze, aby načerpali inspiraci a následně nápady takřka jedna ku jedné převedli i do svého dílka. Ačkoli se nejedná o něco, za co bychom vývojáře mohli poplácat po ramenou, ke cti jim slouží fakt, že co se základních pilířů týče, původní RollerCoaster Tycoon fungoval na výbornou a v mnoha ohledech ani jeho systém vylepšit nejde. Proč tedy měnit něco, co funguje? Jsou hry, u kterých by všichni spílali a autory by lynčovali jako kacíře, kteří vykradli nějaký svatostánek. Po blamáži, kterou Atari uvedlo jako RollerCoaster Tycoon 3, a po ukázkách z RollerCoaster Tycoon World, se ale zdá, že toto je přístup, se kterým lze slavit úspěch. Dost možná jediný možný přístup, který bude funkční a kterým se autoři zavděčí naprosto všem.

ZRCADLO, ZRCADLO, KDO JE NA SVĚTĚ NEJSTEJNĚJŠÍ?

Kdyby vás někdo před Parkitect posadil,za největší odlišnost od předlohy byste pokládali jinou grafickou stylizaci. Předně, hra je kompletně ve 3D. Až zase někomu budu nutit, že podobným hrám nejvíce sluší původní dvojrozměrná grafika a bez ní to zkrátka není ono, odkažte mne na výtvor studia Texel Raptor. Lunapark neztratil pranic ze své přehlednosti a mohl by sloužit jako učebnicový příklad toho, jak převést starý 2D koncept do moderní podoby. Kde jsou všechny Commandosy, Heroesy, Stongholdy, klaňte se, tohle je vaše modla!

Parkitectu k tomu lehce dopomáhá odklon od realistického ztvárnění. Těžko jej nějak definovat, pro svou jednoduchost a téměř až strohost by mohl kdekoho odrazovat, pravdou ale je, že všude možně narazíte na desítky detailů, které budete odhalovat až s postupem času a záhy tak zjistíte, že nic není takové, jak se na první pohled zdá. I barevná paleta a sytost jednotlivých barev se trochu změnily, ale celková stylizace má něco do sebe. V pozici, v jaké se hra nachází, a za jakých finančních podmínek vzniká, se jedná asi o nejlepší možné řešení. Pokud na realističnosti nelpíte, budou tohle jediné viditelné změny oproti fenomenálním předchůdcům - navíc vám příliš variant nezbývá. Z toho, co v současné době víme, se i Frontier Developments od tradiční stylizace ve svém Planet Coasteru odchýlili, a RollerCoaster Tycoon World se pro změnu odchýlil od svých kořenů a celkové kvality hry, takže… holt smůla.

BÝT STÁLE MLÁD

Early Access verze toho nabízí poměrně dost, přesto by se měl obsah nadále nafukovat. Jedinou možností, která se ve hře nachází, je sandbox. Ředitel parku (tedy vy) dostane na starost širou pláň bez lesů, kopců, vod, či nějaké další překážky a je čistě na něm, jakým směrem park povede. Od začátku jsou všechny atrakce odemčené, přičemž hra nabízí několik stánků, pár desítek klidných atrakcí, tři transportní, a slušnou porci horských drah. Ačkoli měl originál na stavbu čehokoliv jednotnou mantru, v Parkitectu tomu tak není. Stavba obyčejných atrakcí je bezproblémová, podobně jako v originálu si zvolíte, po čem vaše stavitelské srdce prahne, natočíte, umístíte, zpřístupníte cestičkami a je to.

Vývojáři zapracovali na detailech, které hráče starších dílů příjemně potěší.

Ostatně na přístupových cestách se dobře ukazuje podobnost, ale i určitá evoluce oproti původním hrám. Zaprvé, návštěvníci jsou pořád tupí jak mezci. Umělá inteligence stále bloudí do slepých uliček, a když se rozhodnete udělat hlavní cestu dvouproudou, nebožáci najednou nebudou vědět, kde jim hlava stojí. Chraň vás ruka Páně! Zde je všechno při starém a dýchne na vás (ne)pěkný pocit déja vu. Na druhou stranu, vývojáři zapracovali na detailech, které hráče starších předloh příjemně potěší. To tam je složité manévrování a stavění přístupových cest, které mají vést souběžně s normálním chodníkem. To tam je složité vytáčení z přístupových a odchozích budek - stále je sice musíte postavit (byť s východem k tomu nevidím příliš důvodů), ale už se nejedná o samostatné domečky, nýbrž o pouhé turnikety, ze kterých se nemusí odcházet jenom rovně, ale cesta může rovnou zatočit podle směru, kterým stavitel potřebuje.

JEDNOU MĚŘ, DVAKRÁT ŘEŽ

Podobných pomrknutí je tu mnoho. Podle mého gusta nejsou nutně všechna ku prospěchu a zjednodušení věci. Modelovou ukázkou budiž stavba horských drah, která doznala určitých úprav. Nově lze téměř všechny dráhy naklápět dle libosti (a dle omezení podle jejich typu). Některé umožňují průjezd zatáčkou při pětiprocentním náklonu, jiné dovolují udělat z obdobného průjezdu spirálu á la těstoviny fusilli. Chce to trochu cviku, ale také ještě trochu píle ze strany vývojářů. Stavba je díky všemožným modifikacím zdlouhavější, náročnější a méně pohodlnější, a to, co se dělo automaticky, chce nyní trochu času a přemýšlení.

Parkitect
i Zdroj: Hrej.cz

Na druhou stranu, Parkitect chce zkrátka vystoupit ze stínu a předvést něco nového, a za to ho chválím. Stačí vyladit takové drobnosti, jako je nemožnost v průběhu stoupání/klesání ovlivnit prudkost, a následně si užijete i příjemné úpravy v podobě automatického hloubení tunelů i do předem neupraveného terénu nebo neustále kroužící vláček, který i v průběhu stavby ukazuje, zda celou trať projede nebo v právě postavené zatáčce vyletí jako ptáček.

Hra podporuje Steam workshop. A komunita, jak víme, dokáže dělat divy.

Je toho pochopitelně mnohem víc, a i když můžeme očekávat, že se výsledná podoba ještě upraví, tak si pouze namátkou můžeme vyjmenovat ty největší změny: možnost zobrazení inventáře jednotlivých návštěvníků, jejich dosavadní trasy po parku, nechybí jejich myšlenky, názory, statistiky potřeb, libovolná úprava (rozuměj nekonečně mnoho variant) barvy chodníků, atrakcí, stromů, možnost si své oblíbené kombinace následně uložit. Nechybí najímání zaměstnanců, přičemž jednou z novinek je i obsluha, která musí zásobovat stánky novým zbožím. Ale hlavně, hlavně hra podporuje Steam workshop. A komunita, jak víme, dokáže dělat divy.

LEPŠÍ POZDĚ, NEŽLI POZDĚJI

Pokud půjde všechno podle plánu, hra by měla vydržet v předběžném přístupu plus mínus rok. V plné verzi nelze čekat příliš změn, obsah lehce nabobtná, některé věci se vyladí, a všechno to bude vypadat hezky uceleně, tak, jak si všichni přáli. A já věřím tomu, že i když bych mohl napsat stohy papíru o odlišnostech, někdo Parkitect přirovná k prachsprosté kopírce RollerCoaster Tycoon. A víte vy co? I kdyby, je mi to fuk. Jsou hry, kterým by stačila nová náplň, nové mapy, nové úkoly, klidně v rámci starého designu. Jsou hry, u kterých bych to bral všemi deseti. „Pokud bys měl, Parkitecte, udělat jenom tohle, díky ti za to,“ vzkazuji autorům. Ale tahle hra toho dělá víc, dělá to dobře, ale hlavně to dělá s vědomím, že jí budou hrát nostalgici, milovníci staré klasiky, a tak se musí otáčet, aby všechny uspokojila. To se jí prozatím daří. Paradoxně jí nejvíce může uškodit fakt, že s tím nepřišla o pár měsíců - neřku-li let - dříve. Teď reálně hrozí, že někteří vsadí na tvůrce právě tak opěvovaného originálu, na studio Frontier Developments, a jejich Planet Coaster. Nuže, nabízí se rada závěrem: kupte si obojí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama