Northgard Článek Northgard - dojmy z hraní

Northgard - dojmy z hraní

Adam Zámečník

Adam Zámečník

19. 7. 2017 14:50 1
Reklama

Možná vás to překvapí, ale rozhodně ne každý Viking plenil anglická pobřeží a usrkával medovinu z lebek nevinných jeptišek. Pestrobarevná a plná stylizovaných postaviček, indie RTS Northgard představuje Vikingy jako mořeplavce a osadníky dálných končin hratelností ne nepodobné klasické sérii strategií The Settlers. Už jako Early Access zaujal Northgard mnoho hráčů, je proto však důvod? Přeci jen…Vikingové bez plenění?

VIKING V ROUŠE BERÁNČÍM

Ne, divokých nájezdů se tu hráč opravdu nedočká. Northgard na první dojem klame tělem, pod barevným kabátkem usměvavých ikonek se totiž skrývá poctivá real timeová strategie se vším všudy, včetně občasných bojů s ostatními klany a několika druhy vítězství. Podobně jako ve 4X strategiích se podmínky jednotlivých vítězství výrazně liší, počínaje jednoduchým dobytím ostatních vesnic, ekonomickou hegemonií či dosažení jednoho z unikátních cílů na každé z map. V případě unikátních vítězství Northgard vyniká právě díky využití severské mytologie – tu musí hráč ovládnout strom života Yggdrasil, tamhle zase dobýt chrám valkýr. Náhodně generované mapy překvapí svoji různorodosti, jež dále umocňuje pocit objevování lidmi nespatřené krajiny. Tomuto pocitu ostatně dopomáhá malebné grafické zpracování, které navozuje tuto kouzelnou atmosféru.

Ostrovy, na které se svým klanem připlujete rozhodně nejsou tropickými ráji, nýbrž arktickými pustinami plnými nebezpečných tvorů, a ještě nebezpečnějším počasím.

Tímto herním mechanizmem Northgard určuje celkové tempo hry, které je mnohem pomalejší než v ostatních RTS a opravdu velmi podobné takové obvyklé partii v The Settlers. Přestože je výstavba kolonie a zaměstnávání vesničanů do velké míry podobná The Settlers, Northgard naštěstí tasí svá skrytá esa. Ostrovy, na které se svým klanem připlujete rozhodně nejsou tropickými ráji, nýbrž arktickými pustinami plnými nebezpečných tvorů, a ještě nebezpečnějším počasím. Každých pět minut herní doby je ostrov zavanut sněhem a ze zatím triviálního cyklu sběru surovin a stavby budov se stává hra o přežití. Toto je obzvláště pravda v případě opravdu tuhých mrazů, jež dokáží srazit na kolena i tu zdánlivě nejzabezpečenější vesnici široko daleko. Stačí jedna slabší chvíle, ať už to je nedostatek jídla, dřeva či náhlý útok vlků, a celá osada se sesype jako domeček z karet. Tímto způsobem Shiro Games vymaňují hráče z potenciálního stereotypu, vždy je třeba něco dělat a vždy to dává smysl. Zároveň je před hráče často předkládané dilema riskantní volby, kdy neví, zda-li jeho námořní ambice a výstavba pořádného přístavu náhodou neskončí pláčem. Hned několikrát jsem si už představoval úspěchy svých velkolepých mořeplaveckých tažení a záhy zjistil, že namísto zlata moji vesnici zaplnily hroby zmrzlých Vikingů.

HLAVNÍ JE DOBRÝ POZEMEK

Ruku v ruce s výstavbou osady v Northgard jde pečlivá expanze po ostrově. Každý z ostrovů je rozdělený do mnoha malých oblast. Na každé lze postavit pouze několik budov a ve většině případů nabízí všemožné suroviny a zdroje, ať už se jedná o bujné lesy, stáda jelenů či malá ložiska železa. Nezapomeňte však na to, že každé řemeslo vyžaduje nejenom svoji vlastní budovu, ale také vesničana, který samozřejmě potřebuje náležité obydlí. Podobně jako v případě zdrojů je i postupná expanze po ostrově postavená na sérii rozhodnutí a dilemat, která částečně určují následný vývoj osady. V kostce to probíhá zhruba takto: Po zajištění základního přísunu dřeva a potravy se začnete ohlížet po sousedících oblastech. Zaberete sektor s ornou půdou, což vám zajistí dostatek jídla pro rychlý růst obyvatel nebo si raději podmaníte kopec plný železné rudy? A co takhle se probojovat zakletou kobkou plnou pokladů a vražedných draugrů? Nezapomeňte však na to, že zima se blíží a taková kolonizace dalších oblastí vyžaduje mnoho dřeva a jídla – upřednostníte bezpečí nebo potenciální výhodu nad soky? Každá z voleb hráče dále přibližuje k jednomu z vítězství, což zároveň osadu oslabuje v jiných směrech. Jinými slovy, co budete dělat, když se k vašim překypujícím sýpkám vrhne hladový a dosti zuřivý klan válečníků? Takový farmář příliš dlouho nevydrží v boji s osvaleným berserkerem. 

I když systém specializace vesničanů do různých řemesel není ničím závazný a z vojáka se snadno může stát kovář a naopak, kterákoli změna způsobuje potíže a nátlak v jiných oblastech. Každá ze zhruba hodinových partií je tudíž plná nepřetržitého kontrolování vesnice a přesouvání lidských zdrojů čím dál komplikovanější změtí produkce a konzumace základních zdrojů. Již výše zmíněné střídání ročních období nabaluje na tento osadní mikro-management další prvky, kterým se hráč musí věnovat a zároveň plánovat své kroky k vítězství nad ostatními klany. Přestože jsou ve hře pouhé základy výzkumu a obchodu s ostatními obyvateli ostrova, už teď nabízí Northgard dostatek rozličného obsahu k dosažení různých vítězství. Přihoďte k tomu občasné náhodné události jako třeba výpady krvelačných vlků nebo otevření bran pekel a z Northgard se stává velmi zábavný simulátor přežití.

CO DÁL?

Je celkem zjevné, že Northgard rozhodně není jedním z lživých Early Access titulů, které za poměrně vysoké částky dají hráči téměř nulový obsah a několikaleté čekání na něj. Už teď je ve své alfa verzi Northgard plný kvalitního a zábavného obsahu. Stejně tak tomu je v případě technického zpracování, které je pomalu lepší nežli v mnoha plně mainstreamových titulech velkých studií. Hlavní kritika tudíž náleží hlavně v absenci přislíbených prvků jako singleplayerové kampaně, propracovanějšího multiplayeru a zejména různorodějších klanů. Po úvodním zahlcení údržbou osady zabolí nedostatek větších rozdílů mezi jednotlivými klany, které se krom několika zanedbatelných rozdílů nijak neliší, což ve výsledku činí z multiplayeru prozatím nepříliš zajímavý patvar, kde je hráčovo vítězství postavené spíše na štěstí nežli znalosti rozdílů klanů či umu. Zároveň je do budoucna nutné rozšíření herních režimů jak v multiplayeru, tak singleplayeru, i sebezábavnější náplň se totiž lehce ohraje. Přesto je Northgard zářným příkladem nápaditého Early Access titulu, který tuto službu nezneužívá.Víc takových titulů prosím. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama