Mutant Year Zero: Road to Eden Článek Mutant Year Zero: Road to Eden - dojmy z hraní

Mutant Year Zero: Road to Eden - dojmy z hraní

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

7. 11. 2018 12:09 13
Reklama

(Upozornění: preview obsahuje nekriticky nadšené odstavce) Za posledních šest měsíců jsem měl možnost vyzkoušet pokročilé buildy hned dvou nadějných tahových strategií. Mýtem cthulhu prosáklé Phoenix Point Juliana Gollopa, otce prapůvodní série X-COM a Mutant Year Zero: Road to Eden (dále bez přízviska) od malého švédského studia s mírně znepokojivým názvem The Bearded Ladies. Zatímco Phoenix Point má před sebou ještě velký kus cesty, Mutant Year Zero vychází za necelý měsíc a vývojáři z Trollhättanu ladí formu a zabrušují hrany. Jakmile přišel do redakce klíč na steamovou verzi, skočil jsem po ní jako náležitě vyhladovělý rosomák (popravdě řečeno mi Jakub Kříž klíč kolegiálně přenechal, vida mé husté slinotoky). Patříte-li mezi vyznavače tahových soubojových systémů, s čistým svědomím následující řádky můžete přeskočit a tlustým fixem si v kalendáři zakroužkovat 4. prosinec, kdy hra vychází. Ale protože nás máte rádi, jistě si nenecháte ujít vyčerpávající historky jednoho ukecaného kačera a dobráckého pašíka.

KDYŽ PRASE KACHNU POTKALO

Otravného kachního mutanta Duxe, který téměř nikdy nezavře zobák a dobráckého siláka Bormina, v kůži dobře živeného, osvaleného prasete, si vývojáři připravili do bety, ve které jsem strávil neuvěřitelnou porci času. A přátelé, chci víc! Během první hodinky, ve které jsem se seznamoval s ovládáním a světem uvrženým do post-nukleární deprese, jsem neměl problém nacvakat téměř 100 screenshotů. Mutant Year Zero se odehrává poté, co lidstvo nečinně přihlíželo masivnímu tání ledovců, obyvatelstvo zdecimovaly morové pandemie a civilizaci smetly atomové bomby o síle tisíců sluncí. Z prachu a hrůz kataklyzmatu povstaly skupiny zbídačených přeživších, psanců, nočních můr v podobě ghůlů a samozřejmě… mutantů. Však to znáte. Nenechte se však ukolébat další pohádkou o Zemi, pocukrované radioaktivními částicemi. 

Hledání jídla, cenných zdrojů, artefaktů z dávno zapomenutých dob, ústřižků a deníků, značným způsobem vybočuje z klasické šablony X-COM.

Oproti Falloutu a X-COM jsou mutanti v Mutant Year Zero sympatičtí stalkeři (ano, příběh se významně inspiruje ve S.T.A.L.K.E.R.ovi) , jejichž primárním účelem je pro Archu (útočiště prastarých, hospoda, bazar a kyberpunková oáza v jednom) nasazovat život v nebezpečné zóně, která leží za jejími zdmi. Hledání jídla, cenných zdrojů, artefaktů z dávno zapomenutých dob, útržků a deníků, značným způsobem vybočuje z klasické šablony X-COMu, a posunuje hru směrem k adventuře s RPG prvky, v kombinaci s tahovými souboji. To vše s důrazem na obezřetný postup, kdy vyhnutí se přesílenému nepříteli není hanba, ale racionální přístup. Tam kde X-COM vrhne hráče do předem připravené arény (a následně jej, více či méně zbídačeného, dopraví zpátky na základnu), Mutant Year Zero postupně otevírá celou mapu, po níž se můžete svobodně pohybovat, a vybízí k důkladnému prozkoumání jednotlivých lokací. Sběr všelijakých součástek, harampádí a artefaktů není samoúčelný. Za každou surovinu a poklad si v Arše můžete přilepšit například rozšířením inventáře, součástky investovat do upgradů zbraní či si v Iridině obchůdku koupit puškohled nebo si poklábosit v Prippliho putyce. Na osamělé benzínce můžete nalézt řadu důležitých cenností. Od různých součástek, hodnotných zbraňových modulů, přes nepostradatelné (a vzácné) lékárničky, až po vzkazy od ostatních stalkerů, které skvěle vykreslují pozadí hry.

Jindy však k nezbytným zdrojům tak snadno nepřijdete. V lesích kolem trosek letadla, jež si zdivočelá příroda bere zpět do svého lůna, se pohybují nebezpeční zlobivci, na které je třeba uplatnit hrubou sílu. Ovšem to je strategie hodná generála X, který zná jen jediný taktický manévr, jak bylo řečeno v jedné populární české pohádce. Přístup mnohem zábavnější, ke kterému Mutant Year Zero přímo vybízí, spočívá v postupném nahlodávání a eliminaci nepřítele. To vezmete kač… totiž Duxe a pěkně rozvážně, po thiefovsku, likvidujete tichou kuší jednoho nepřítele po druhém. Pochopitelně nesmíte zapomínat na svítilnu, jejíž světlo nebezpečně láká (!) a citelně zvyšuje dohled nepřátel. S tichým a vtipným "pšššt" nechybí klasické polo/plné krytí za stromy, kameny a jinými objekty. Potyčky si tak můžete výrazně zjednodušit stealthovým přístupem a v momentě, kdy usoudíte, že je čas vytáhnout ze zálohy pašíka, rozpoutáte přepad, následovaný živelným peklem čísílek, procentuálních výpočtů a bodů pohybu, inu jak se na dobrou tahovku sluší. S postupně se rozvíjejícími schopnostmi, zbraňovým arsenálem a výbavou, geometrickou řadou stoupají taktické možnosti a zábava. Představte si kačera s obřími křídli můry, jež se vznáší nad bojištěm s odstřelovací puškou naládovanou moduly zvyšující kritický zásah a prase s výkonem tanku, upilovanou brokovnicí a 50% šancí na zapálení nepřítele. To vše prokládané výbornými hláškami. Srdce každého stratéga plesá radostí!

DESKOVKY JSOU ZÁKLAD!

Celek na mě působí mnohem kompaktněji (a zábavněji) než "výsadkářský" X-COM, ačkoliv se jedná bezesporu o vynikající tahovou strategii. Síla Mutant Year Zero je v komplexnosti světa, který před hráče předestírá, ale tkví i v detailech, které dobarvují celé universum (a které podle mého názoru v X-COM chybí). Obrovskou roli hrají unikátní mutanti, kteří se vám svou jedinečností prakticky okamžitě vryjí pod kůži. Jejich charaktery, vynikající dabing, humor, průpovídky a strom vskutku netradičních schopností, zastíní desítky a desítky vojáků, které v X-COM proženete emzáckým masomlejnkem. Ano, i ve strategii od Firaxis je profilujete k obrazu svému, ale věřte mi, TUHLE partička mutantů budete opouštět jen s těžkým srdcem. Ona celistvost a unikátnost tkví ve velké míře v deskových základech. Mutant Year Zero totiž vychází ze švédského stolního RPG Mutant, které pravděpodobně bude znát jen hrstka fajnšmekrů, ale vězte, že tato desková hra oslavila již 30 let své existence (první díl vyšel už v roce 1984). Nynější podobu, s lehce upraveným názvem Mutant: Year Zero, vydává britská společnost Modiphius.

Dabing, jak již bylo řečeno výše, je opravdu povedený, stejně jako ambientní zvuky a zlotřilé průpovídky nepřátel.

O současnou formu a digitální transformaci se starají lidé, kteří se podíleli například na Hitmanovi, Payday či Overkill’s The Walking Dead. V útrobách Mutant Year Zero tepe srdce Unreal Enginu čtvrté generace, který dává vyniknout pohádkově zpracovaným lokacím. Jen se podívejte na ty krásné muchomůrky a přírodu vůkol! Mnohokrát jsem zavzpomínal na pohádkově detailní Nox od legendárních Westwood Studios. Dabing, jak již bylo řečeno výše, je opravdu povedený, stejně jako ambientní zvuky a zlotřilé průpovídky nepřátel. Z každého zákoutí hry je vidno a lze cítit, že na ní pracují skuteční srdcaři. Mutant Year Zero jsem vyzkoušel jak na klasickém PC kombu - klávesnice a myš, tak na XONE ovladači. Zatímco na gamepadu funguje vše bez sebemenších problémů, ke klávesnici bych měl několik drobných výhrad: v současné chvíli není do hry implementován zoom a otáčení kamery (ve fázi souboje) se aktivuje přes dvě klávesy, což není uživatelsky příjemné. Věřím, že jde o jediné pihy na kráse.    

SHUT THE DUCK UP, DUX!

Již 4. prosince se přesvědčíme jak The Bearded Ladies naložili s licencí stolního RPG, oblíbeného především ve Švédsku a Anglii. Za sebe mohu prohlásit, že si dobrodružství Duxe, Bormina, Selmy - dívky s kamennou kůží a dalších, nenechám ujít. V postapokalyptickém světě čekají opuštěné ulice, města proměněná ve hřbitovy, rozpadající se zóna za zdmi Archy a prastaré artefakty, vyčkávající na nenechavé ruce odvážných stalkerů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama