Mount & Blade: Bannerlord - dojmy z hraní
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Mount & Blade: Bannerlord - dojmy z hraní

Mount & Blade: Bannerlord - dojmy z hraní

Adam Zámečník

Adam Zámečník

13. 5. 2020 15:09 2
Reklama

I když od vydání prvního dílu turecké série Mount & Blade uběhlo už 12 let, z jeho zkostnatělého enginu dokázali oddaní fanoušci vydolovat maximum. Středověké reálie fiktivních království Calradie se daly vyměnit za velké množství rozsáhlých modifikací -  vpády Vikingů do Británie nebo čínskou občanskou válku. Přestože se objevovaly nejrůznější verze, jako třeba detailně zpracovaný Westeros, univerzum Star Wars nebo dokonce simulátor gangů v Glasgow, i na sebelepší modifikaci bylo stáří herního enginu znát. Právě to měl původně změnit druhý díl Bannerlord, zahrnující s novým enginem i výrazně propracovanější původní kampaň. I přes očekávání je ale Bannerlord v Early Accessu a podle toho také celé herní prostředí vypadá.

12 LET SE VYPLATILO

Původní verze Mount & Blade se zaměřovala na simulaci středověkého světa. Zahrnovala tak třeba skvěle zpracovaný boj na koních a v průběhu hry postupně i bitvy mezi stovkami jednotek. Díky rozlehlému světu a různorodosti království měl hráč dostatek volnosti realizovat vlastní cíle. Nikdy ale nešlo o komplexnější simulaci středověku - tu poskytly až detailní modifikace, které kromě nových světů do hry přidávaly i mnoho doplňujících prvků. Dalo se ale čekat, že oznámené změny, které měl přinést Bannerlord, fanoušky série nadchnou. Sandboxovou kampaň a otevřené bitvy měl doplnit propracovanější systém obléhání měst, detailně zpracovaná politika království v čele se šlechtickými rody a obecně sofistikovanější vzezření. Tak tomu ale v den vydání rozhodně nebylo. Řada hráčů (včetně redakce Hrej.cz) narazila na mnoho technických chyb, ať už šlo o časté zamrzávání nebo nedodělané dialogy. Jako titul v Early Accessu na to však měl Bannerlord bezesporu právo, původní Mount & Blade totiž také nebyl při vydání zcela hotový. Od vydání však uběhl téměř měsíc a za tu dobu se turecké studio Taleworlds nezastavilo. Bannerlord sice zatím nelze hodnotit jako plnohodnotný titul, ale už teď jde o důstojného nástupce původního dílu.

Spolu s novým enginem se objevilo i mnoho dříve nepředstavitelných detailů, třeba skvěle zpracované oblečení nebo výrazné navýšení maximálního počtu vojáků v jednotlivých bitvách.

Grafické zpracování celé hry předčilo všechna očekávání. Bannerlord se nemůže srovnávat s AAA tituly a herními blockbustery, ale pořád jde o (na rok 2020) více než graficky obstojnou hru, což se o Mount & Blade při vydání říct nedalo. Spolu s novým enginem se objevilo i mnoho dříve nepředstavitelných detailů, třeba skvěle zpracované oblečení nebo výrazné navýšení maximálního počtu vojáků v jednotlivých bitvách. Zatímco ani výrazně modifikovaný Warband nebyl na stovky vojáků stavěný, Bannerlord je na vše připraven. Už teď je jasné, že engine dá hráčům volnost při tvorbě budoucích modifikací. Kvalitní grafické zpracování poskytuje mnohem více možností při úvodní tvorbě postavy. Editor je skutečně propracovaný a oproti prvnímu dílu si konečně hráč může vytvořit postavu, která nevypadá jako nesourodý shluk polygonů. To samé platí i u map, na kterých se hráč setká s protivníky - jsou obecně rozlehlejší a přirozenější. Nešvarem originálu byl často nelogický terén plný ostrých kopců a řek, což ale pro Bannerlord neplatí.

LEGIE

Ne vše je jen o grafice a i samotná hratelnost prošla velkým počtem změn. Bannerlord je o poznání pomalejší hrou než třeba Warband, což na první pohled není znát, hráč má možnost přeskočit příběhový tutoriál a vrhnout se rovnou do světa, ale klíčovou roli v tomto zpomalení hraje nový systém levelování. Přesto, že se i tady hráčova postava aktivně zlepšuje bojem a jednotlivými činnostmi, ať už jde o střelbu z luku nebo uzdravování raněných, klíčovou roli hrají nově přidané „focus points“, tedy jednotky, které určují maximální úroveň a rychlost zlepšování jednotlivých dovedností. Focus points ale hráč dostává pouze po dosažení nové úrovně a ve výsledku trvá proměna hráčovy postavy v schopného válečníka mnohem déle. Tento systém nebyl při vydání zcela funkční, boje v arénách hráčům nedávali žádné zkušenostní body, což je zrovna v sérii Mount & Blade jeden z klíčových způsobů, jak postavu na začátku hry zlepšit. Tak tomu bylo i v případě zlepšování hrdinů a vojáků, které si hráč postupně najímá do své družiny. V obou případech je i po opravení základních nedostatků systém levelování hráče a jeho jednotek o poznání pomalejší než v původním díle, ale v žádném případě už není nefunkční.

Přestože i ve Warband se bez dalších jednotek a společníků hráč neobešel, v Bannerlord hrají o to důležitější roli. Boj je o poznání těžší než v originále, což je způsobené zejména obtížnějším systémem blokování. Hráč už nemůže spoléhat na automatizovanou detekci směru, ze kterého na něj přišel útok. Ve výsledku je proto nucen být nejen mnohem pozornější v boji, ale zároveň musí více spoléhat právě na své společníky. Ti jsou v Bannerlord znatelně důležitější a první vydělané peníze padnou převážně na jejich nábor.

Přidání těchto jednotek do Calradie zároveň přidává do hry další nepředvídatelné prvky, které zamezují pasivnější hře – hráč už proto nebojuje pouze s jednotlivými královstvími a bandity, ale také s potulnými skupinami, kterých je mapa plná

S přehledem nejvíce peněz ale hráč vynaloží na nábor vojáků ve zdejších vesnicích a městech. Důležitá je také různorodost jednotlivých druhů vojáků, kterých je nejenom více v jednotlivých frakcích, ale zároveň je doplňují i dodatečné typy jednotek potulných nájezdníků a žoldáků. Přidání těchto jednotek do Calradie zároveň přidává do hry další nepředvídatelné prvky, které zamezují pasivnější hře – hráč už proto nebojuje pouze s jednotlivými královstvími a bandity, ale také s potulnými skupinami, kterých je mapa plná.

PÁD Calradie

Povedlo se také zpracování Calradie. Oproti původnímu dílu totiž už nevypadá jako postapokalyptická pustina, ale jako kontinent plný historie a odlišných kultur. Tomu pomáhá i zasazení děje do minulosti, tedy několik set let před originálem. Hráči nahlížejí do období rozpadu zdejší obdoby římské říše pod náporem nových království a turkických nájezdníků. Přestože jsou jednotlivá království podobná těm ve Warbandu, ať už jde o kočovné Khuzaity nebo těžce ozbrojené Vlandy, větší počet jednotek v každé frakci zamezuje stejnosti. K rozmanitosti hry přispívá i přítomnost roztříštěného císařství a Battanie, keltského království ukrytého v severních lesích, které dále obměňují základ originálu a utvářejí historii celého kontinentu napříč touto sérií.

K jednomu z království se hráčova družina v jedné chvíli přidá, čímž začíná velkolepější část Bannerlord. Pokud se něco této hře povedlo, tak to jsou právě velkolepé střety velkých vojsk během obléhání jednotlivých hradů a měst. Ne vše je ale o dobývání hradů, diplomacie mezi šlechtickými rody a klany je tentokrát o dost důležitější než v originále, což dále rozvíjí také  nově přidaná možnost vytvořit si vlastní rod, zahrnující i potomky a dědice. Je očividné, že Taleworlds chtějí natáhnout průchod takto průměrnou kampaní a dát hráči možnost vytvořit si vlastní epický příběh. K tomu je ale zatím celkem těžké se dostat kvůli častým problémům s vyvážeností mezi jednotlivými frakcemi. Chvíli totiž trvá, než se z hráčovy postavy stane silný a schopný vojevůdce či vojevůdkyně. Často se ale stane, že v té chvíli je už Calradie podmaněná jedním z království a hráč může pouze doufat ve smrt jednoho z mocnářů.

Objevuje se tu také pokus o jakýsi hlavní quest, který má pravděpodobně sloužit jako pomyslný rámec postupného vývoje hráčovy postavy.

Velkým problémem originálu byla nepochybně absence unikátnějšího obsahu a neustálé opakování několika questů. V tomto směru je bohužel nejvíce znát, že hra je ještě v raném stadiu. Questy v jednotlivých vesnicích a městech se sice tolik neopakují, částečně díky přítomnosti více důležitých postav v každé lokaci, nelze však zatím říci, že by byl Mount & Blade plný unikátních questů. Objevuje se tu také  pokus o jakýsi hlavní quest, který má pravděpodobně sloužit jako pomyslný rámec postupného vývoje hráčovy postavy. Zatím to ale příliš nefunguje a hráči by si spíše měli tvořit příběhy a zábavu sami, tak jak tomu bylo i v originále. Podobně nehotový je i nový systém craftingu -  kostrbatý a nezáživný.

CO BUDE ZA ROK?

Ve výsledku je Mount & Blade už teď dobrým a pravověrným pokračováním tolik milovaného originálu. Péče, kterou hře dávají vývojáři, zároveň naznačuje, že časté technické neduhy budou brzy minulostí, a pravděpodobně se dočkáme i nového obsahu. Zatím je proto Mount & Blade: Bannerlord jakousi modernizací originálu, zkrášlením, které zároveň slibuje nové a zajímavé vylepšení základu hratelnosti. Něco z toho už ve hře je, avšak nedá se říct, že by šlo o hotový produkt - doufejme ale, že tomu tak bude už brzy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama