Tales of Monkey Island Článek Monkey Island se vrací

Monkey Island se vrací

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

1. 6. 2009 22:55 8
Reklama

Z obrázku naivního mladíka nazvaného prostě "guy" (příponu .brush dodal kreslicí program) vzešla jedna z nejznámějších postav herní historie. Guybrush Threepwood vkročil na scénu interaktivní zábavy, představil se a řekl: "Chci se stát pirátem." Nic víc nebylo třeba dodávat. V tu chvíli hráče přestalo zajímat, odkud je, kdo byli jeho rodiče, zda měl těžké nebo bezstarostné dětství, a jak se vůbec v Karibiku vzal. Kluk s legračním jménem říká, že bude nejstrašlivějším pirátem, co kdy byl, a to by bylo, aby to s naší pomocí nedokázal.

The Secret of Monkey Island byla výjimečná adventura v mnoha směrech. Díky SCUMM systému nabídla na svou dobu nebývale komfortní ovládací rozhraní. Jeji pixel artová grafika v rozlišení 320x200 nabízela nádherně detailní a s láskou kreslené scény i vtipné animace. Především ale: její příběh nebyl zasazen do pohádkové země, fantasy království či daleké budoucnosti. Byl to dosud málo využívaný, zato neuvěřitelně atraktivní svět pirátů, prosluněných pláží, džunglí, sopek a samozřejmě také barů, a navíc přeplněný odlehčeným humorem. Bez nadsázky, dodnes zůstává Tajemství opičího ostrova jednou z nejvtipnějších her historie. Ach ano, nebojte se, v příštím odstavci už opustíme pořad pro pamětníky. Ale než k němu přeskočíte, kontrolní pohled. Opravdu za vámi není tříhlavá opice?

Zpátky na Melee Island

První návštěva SCUMM baru, tři úkoly zadané třemi krvežíznivými piráty (ve skutečnosti mají spíše apetit na grog, ale nikomu to neříkejte), setkání s guvernérkou Elaine Marley a postrachem všech slušných pirátů Le Chuckem i prohru v nadávkovém souboji s mistryní šermu – všechna tahle epická poprvé si bude moci prožít úplně nová generace hráčů. Lucas Arts ve spolupráci s Telltale Games (což jsou pro změnu bývalí zaměstnanci téže firmy, mimochodem zodpovědní právě za sérii MI) ještě během léta vydají na PC a Xbox Live Arcade The Secret of Monkey Island Special Edition, předělávku klasiky, která přinese moderní grafiku, ale starou dobrou hratelnost, se stále neosmátými vtipy, logickými hlavolamy i bezchybnými dialogy. Nový výlet na Opičí ostrov se bude odehrávat v moderní audiovizuální podobě. Původní melodie byly znovu nahrány, aby vyhověly moderním kriteriím zvukové kvality. Ti, kdo mají ještě Monkey Island v paměti, je ale podle charakteristických sekvencí tónů spolehlivě poznají. Ještě mnohem více k poznání jsou však jednotlivé lokace, postavy, a dokonce i animované sekvence, kterými se vypráví příběh. Došlo doslova a do písmene k přemalování 256barevných předloh do širší barevné palety a vyššího rozlišení. Každý kamínek, cihla, papoušek i gumová slepice jsou ale na svém místě.

Tohle plagiátorství má dobrý důvod, a není jím to, že by jiný přístup přiměl skalní monkeyislandisty, aby zlikvidovali světové zásoby grogu. Remake totiž umožní plynulé přepínání mezi původní verzí a moderní předělávkou. Všichni tak budou moci ochutnat z plecháčku výjimečnosti, přečíst si repliky, prohlédnout kreslená pozadí a pokochat se titěrnými animacemi v originále – ale i rozplynout se štěstím nad důvěrně známými místy a hrdiny v aktualizované podobě. HD grafika v rozlišení 1080i si zachovává podle screenshotů i traileru ducha předlohy a málokoho pestrobarevné, teplé prostředí ostrovů Karibiku s kouzlem exotiky a kořením voodoo magie nenadchne. K tomu se přidává remasterovaná hudba a také dabing, na němž se podíleli titíž lidé, kteří dali Guybrushovi, Le Chuckovi, anebo Stanovi – prodavači použitých lodí, rakví a posléze pojišťovacímu agentovi svůj hlas v The Curse of Monkey Island (třetí díl série).

A pokud jste dosud nezarostli mechem a pro váš boj s klasickými point'n click adventurami se hodí přirovnání ke klasické replice z insult fightingu "You fight like a dairy farmer," nezoufejte a nerabujte regály s polepkou Madeta v oblíbeném hypermarketu: autoři remaku přichystali také zjednodušené ovládání a ve hře dostupný systém nápověd, který poradí, jak se za deset minut (doba, po kterou Guybrush vydrží nedýchat) odpoutat od závaží a dostat ze dna oceánu. Jen nevím, jestli vám poradí, co s tříhlavou opicí, kterou máte za zády. No vážně, jen se otočte.

Zrodí se pirátský bůh

Telltale Games mají rádi tříhlavé opice a pětidílné hry, když dojde na Karibik, Guybrushe a mýtické leviathany. Lidé, kteří se dříve živili jako zaměstnanci Lucasfilm Games, a nyní dokazují hernímu světu, že systém epizodického hraní může bezproblémově fungovat, rozjedou v prvním červencovém týdnu zbrusu novou sérii. Epizodický Monkey Island bude mít pět dílů, v nichž hráči prožijí spuštění Řvoucího narvala (asi název lodi), dobývání pevnosti Spinner Cay, podívají se do doupěte leviathana, zažijí na vlastní kůži proces a popravu Guybrushe Threepwooda (COŽE???!!!???) a v závěrečném díle budou svědky zrození Pirátského boha.

Za projekt vlastní hlavou (jednou ze tří, a tou nejméně kontaminovanou grogem) ručí Dave Grossman, který spolu s Ronem Gilbertem a Timem Schaferem patřil k těm, kdo dali Guybrushi Threepwoodovi tvář a hlavně vložili stovky naivně humorných replik do šestipixelových úst. I další členové tvůrčího týmu seriálu The Tales of Monkey Island jsou bývalými zaměstnanci Lucasfilmu a mají za sebou práci na některém z dílů původní trilogie (čtvrtý Escape from Monkey Island cudně pomineme, ano?). Po zkušenosti s vydařenými dvěma sériemi Sam & Max lze očekávat, že se i pirátského tématu zhostí zdatně a bránice všech adventurně-pozitivních hráčů se ocitnou v bezprostředním ohrožení, jen o něco menším, než kdyby je přisedla tříhlavá opice. Mimochodem, už jste se ujistili, že za vámi nečíhá?

Tříhlavá opice po opici

Závěrem by se patřil drobet skepticismu, jenže ono se zdá, že Lucas Arts konečně doopravdy pochopili, co mají ve svém portfoliu. Že lze těžit z historie, že lze dnes reinkarnovat výjimečné adventury, kultovní díla herního průmyslu, a uspět s prostou, jenže neopakovatelně charismatickou a kouzelnou point and click adventurou i v době technologické konjuktury a 3D stříleček, jejichž kód pro krytí umělé inteligence za zpola rozstřílenou palmou je delší, než všechny dialogy Tajemství opičího ostrova. A protože scény typu vystřelení z děla v cirkusovém stanu, prodej "ojeté" lodi, romantiky na molu, zadávání "tří úkolů" a mnohé další jsou nadčasové, nezbývá, než se tetelit blahem, že se u Monkey Islandu pobaví další generace hráčů. Jsou hvězdy, které nehasnou, jsou hry, které nestárnou, a jsou urážky, které neztrácejí na štiplavosti.

A tak si dejte bacha, až namíříte na tříhlavou opici svou dvouhlavňovou brokovnici. Vzhledem k poměru sil doporučuji střílet na komoru.

Sledujte náš E3 2009 speciál: původní videa z LA, dojmy Martina Bacha a Pavla Dobrovského, komentované fotografie, Twitter feed a záplavu novinek, trailerů a screenshotů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama