Metro Exodus - dojmy z Gamescomu
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Metro Exodus - dojmy z Gamescomu

Metro Exodus - dojmy z Gamescomu

Pavel Makal

Pavel Makal

23. 8. 2018 15:30 5
Reklama

Metro Exodus vzbudilo na loňské E3 nadšené ovace. Aby také ne, z prvního traileru totiž hra působila skvěle a člověk by skoro zapomenul, že název série by ji měl předurčovat k uzavření do temných podzemních tunelů, kdežto nyní před sebou máme překrásnou, byť apokalypsou stiženou krajinu. Na Gamescomu jsem si mohl zahrát poměrně krátkou, zhruba 20minutovou ukázku, která ale o hratelnosti a atmosféře napověděla mnohé. Jaké tedy nové Metro bude?

BUDEME UPGRADOVAT?

No, především bude zjevně hardwarově náročné. Samozřejmě do vydání mají vývojáři ještě spoustu času na doladění, aktuální termín startu prodejů je stanoven na 22. února příštího roku. Prezentovaná verze běžela na grafické kartě Nvidia Titan XP a o nějakém hladkém a plynulém chodu se nedá moc hovořit. Navíc mě zamrzel v některých situacích až brutální screen tearing, kterému by se patrně dalo V-Syncem nebo G-Syncem pomoci. Tohle všechno je daň za skutečně krásné vizuální zpracování, nad kterým mnohdy až srdce usedá. Vývojáři po prvních dvou hrách konečně dostali větší prostor pro svou seberealizaci a je vidět, že šanci drží pevně za pačesy. Už předchozí díly se pyšní statutem benchmarků výkonu a nejinak tomu pravděpodobně bude i tentokrát. Nezbývá než doufat, že si v pohodě zahrajeme i na základních konzolích. Teď ale ke hře samotné.

Jednoznačnou devizou nového Metra bude atmosféra, to je patrné již z prvních kroků, které ve hře podnikneme. A je úplně jedno, že plesnivé tunely podzemní dráhy vystřídaly oranžově zbarvené lesy pod září podzimního slunce. Vývojáři navíc s novým zasazením dostali mnohem více prostoru pro to, aby do hry implementovali co nejvíce ruských reálií. Nemělo by vás tedy překvapit, že v opuštěné osadě narazíte na sochu Lenina a že celkový ráz připomíná o něco barevnějšího a světlejšího Stalkera. Nemějte ale obavy, žádné rozjuchané a optimistické radovánky se nekonají.

VENKU JE HEZKY

V dostupném demu se hlavní hrdina musí postavit místnímu obyvatelstvu, které poměrně ostře kontrastuje s tím, co jsme mohli vidět v předchozích hrách. Zatímco v moskevském metru civilizace přežívá ve více méně organizovaných skupinách, které svým pojetím navazují na koncepty Rudé armády nebo Třetí říše, na venkově je situace o poznání divočejší a nepřátelé, na které jsem na své výpravě narazil, jsou daleko víc podobní primitivním kmenům, byť poměrně slušně vyzbrojeným. Kromě lidských protivníků se ale krajinou také prohánějí smečky divokých (a řádně zmutovaných) zvířat a takový mírně ohnilý míša Kulička (znáte z pentalogie Josefa Menzela) dokáže místním Vasilům velmi snadno rozhodit galoše.

Umělá inteligence funguje velice slušně, nepřátelé se chovají rozumně, mění úkryty, dobře se maskují v terénu a když vás dostanou do křížové palby, můžete se spolehnout na brzké nahrávání pozice.

Potěšilo mě, že ani Exodus neubírá na jisté úrovni obtížnosti, kterou série v minulosti nastolila, a rozhodně se nejedná o casual střílečku. Větší množství nepřátel znamená problém a některé situace je skutečně mnohem lepší řešit pěkně potichu. Stealth vám, stejně jako v minulosti, komplikují různé nástrahy, takže pokud si to budete jen tak neopatrně šinout podrostem s jistotou, že teď vás teda fakt nevidí, budete nemile překvapeni…třeba plechovkou na provázku, která vaši pozici spolehlivě odhalí. Jakmile dojde na lámání chleba, je čas vyměnit perořízek za flintu a jít na to pěkně zostra. Ani zde Exodus nezaostává, v rámci hraní jsem vyzkoušel jak pro sérii typický samopal s bočním zásobníkem, tak tichou a takticky využitelnou kuši a hlavně naprosto boží a spolehlivou dvouhlavňovou brokovnici. A ta píše, přátelé! Nepřátelé mizí v rudé mlze, křičí, sténají, prostě nádhera. Člověk se ale nesmí nechat příliš unést, jinak se ocitne v obklíčení a je zle. Umělá inteligence funguje velice slušně, nepřátelé se chovají rozumně, mění úkryty, dobře se maskují v terénu a když vás dostanou do křížové palby, můžete se spolehnout na brzké nahrávání pozice. A to se mi líbí.

CO JE DOMA, TO SE POČÍTÁ

Jedním z prvků, které jsem v demu zaregistroval, je sbírání všelikého harampádí, které jednoznačně ukazuje na přítomnost craftingu. Nedokážu vám v tuto chvíli říct, jak podstatnou roli bude ve hře hrát, je ale nad slunce jasné, že si minimálně budeme moci vyrábět různá ochranná mazání a podobně. Ono v nukleární postapokalypse přijde krém s nadprůměrným faktorem jistě vhod.

Metro Exodus - dojmy z Gamescomu
i Zdroj: Hrej.cz

Metro Exodus je na první pohled velmi krásná a také lákavá hra, která ale za grafickým pozlátkem navíc skrývá léty prověřenou hratelnost, na níž nic nezměnil ani přesun do otevřeného venkovního prostředí. 22. únor příštího roku bude podle všeho opravdu nabité datum.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama