Metro 2033: The Last Refuge Článek Metro 2033: The Last Refuge

Metro 2033: The Last Refuge

Luke

Luke

23. 8. 2006 22:18 1
Reklama

Ve stejné hale, kde vystavuje Eidos, Electronic Arts a Sony, se podél zdí krčí malé, snadno přehlédnutelné stánky. Ambiciózní evropští vývojáři zde předvádějí pokusy, jak se dostat mezi respektovaná velká vývojářská studia. Amatéři, řeknete si. 4A Games z ukrajinského Kyjeva je skupinou podobných nadšenců, které ale od amatérismu odděluje několikaletá propast zkušeností s vývojem jiné ukrajinské hry – S.T.A.L.K.E.R. Problematický projekt, který je očekáván víceméně ze setrvačnosti, než kvůli naději, že někdy skutečně vyjde, znechutil skupinku vývojářů natolik, že se osamostatnili a pustili do výroby vlastního pohledu na budoucnost. Zkušenosti s vývojem tu jsou, stejně jako cit pro postapokalyptické prostředí a napínavou hratelnost. Narozdíl od komplexního S.T.A.L.K.E.R.a zjednodušili obsah na čistou FPS. Soudě podle prezentovaného dema nás čeká skutečně atmosférický zážitek, pakliže se podaří hru vydat do konce roku 2008, na který je plánována pro PC nové generace a PlayStation 3.

V roce 2033 žije na světě pouze 40 000 lidí a nespočet mutantů. Po zničujících válkách je povrch planety zamořen chemikáliemi a radioaktivitou. Lidé přežívají hluboko pod zemí, obvykle v spletitých tunelech bývalých podzemních drah. Moskevské metro je místem, kde se vedou prudké boje. Bývalé stanice byly kolonizovány a staly se malými státy, jejichž obyvatelé spolu válčí o další území. Všechny tábory napadají mutanti a občas je zapotřebí dojít až k poklopu na povrch a rychle se přemístit do jinak nedosažitelné lokace. Jde o svět řízený zákony přežití, lidé žijí v mizerných podmínkách a jako platidlo používají zásobníky do samopalů a při nočních sedáncích si vyprávějí o podzemních vědeckých laboratořích, kde může být naděje nebo také smrt. Jako hráč se vžíváte do role vojáka – a máte možnost dopomoci k přežití lidské rasy.

Intenzita hratelnosti ve vztahu k brilantní grafice. Tak zapůsobily dvě hratelné lokace prezentované na lipské výstavě. V první lokaci společně s kamarády vojáky odrážíte jednu vlnu mutantů za druhou. Stojíte za pytlovou barikádou, jste evidentně špatně vybaveni, světla mnoho není a z trubek, po stropech a skrz pukliny přichází jedna vlna nepřátel za druhou. Jednoduchá situace generuje neodbytný pocit zoufalosti a osamění, předem prohrané bitvy a úzkosti. Ostatně, Metro 2033 je v první řadě thrillerovou střílečkou – s několika neobvyklými prvky. Jedním z nich je nutnost nasadit antibakteriální masku při výstupu na povrch, jako v druhé prezentované lokaci. S prodlužující se délkou pobytu na povrchu se maska pomalu zamlžuje a omezuje výhled na krajinu a nepřátele. Proto je nutné kontrolovat hodinky, nikoliv přes interface, ale gestem, abyste viděli, jakou dobu jste „nahoře“ strávili.

Herní svět je spjatý se sérií misí s konkrétními úkoly. V rámci vyprávění příběhu ale existuje řada možností pro subjektivní hraní. Jednou z nich je zmíněná závislost virtuální ekonomiky na nábojích – nebudete přece střílet penězi! Opatrný hráč tedy šetří každou kulku, pohybuje se obezřetně a raději dvakrát měří, než jednou řízne. Naopak typ Rambo nedbá na ztrátu nábojů a pohybuje se vpřed razantně a bez pardonu. Nepřátelé podle standardního modelu umělé inteligence reagují na akci přirozeně, využívají překážek ke krytí, používají falšenou palbu na zjištění vaší polohy a tak dále. V cestě za úspěchem čekají překvapení v podobě interakce s herním světem, kterou mohou využívat ve svůj prospěch. Je celkem přirozené, že v rozbořených tunelech metra nalezneme vozíky a drezíny, které fungují nejen jako možnost pro urychlení pohybu, ale také jako obrana před nepřátelskými útoky. Sesbírané praktické věci lze podle zatím blíže nepopsaného způsobu modifikovat do zbraní a – samozřejmě – prostředí je plně zničitelné.

Metro 2033: The Last Refuge působí jako kombinace S.T.A.L.K.E.R., Resistance: Fall of Man a Half-Life 2, což nemusí chutnat špatně – pakliže vývojáři z 4A Games zatnou zuby a udrží úroveň napětí a nebudou za rok přepracovávat engine z důvodů vyšších požadavků na grafické možnosti nových počítačů. Pak by hra mohla mát se S.T.A.L.K.E.R.em více společných věcí, než jen vývojáře a postapokalypičnost.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama