Master of Orion (2016) Článek Master of Orion – dojmy ze hry

Master of Orion – dojmy ze hry

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

22. 3. 2016 16:00 5
Reklama

Master of Orion býval v první polovině 90. let jasnou hvězdou na herním nebi. Jenže skoro čtvrt století, to jsou ve videoherní branži stamiliony, ne-li miliardy let. Hvězda postupně vyhasínala, a když spálila všechno palivo a nezbyl ani vodík, ani helium, z červeného obra se stal bílý trpaslík. Pozůstatek zhroucené hvězdy, postupně vychládající jádro kdysi jasně zářícího slunce. Amatérští astronomové mezi vámi už jistě tuší, o co se teď hraje – je Master of Orion hvězda dostatečně silná a hmotná, která se ještě působením gravitačních sil dokáže proměnit v supernovu a prozářit celý vesmír, nebo ji čeká definitivní proměna v černého trpaslíka ztraceného v temnotě?

Okamžikem, kdy Master of Orion odhodil své vnější vrstvy a zůstalo jen žhavé jádro uvnitř krásné mlhoviny, se stal bankrot společnosti Atari. V červnu 2013 se majitelem značky stal Wargaming, který se rozhodl chladnoucí masu znovu zažehnout. Je přitom rozhodně o co stát. Původní titul patří mezi nejlepší hry všech dob, alespoň podle žebříčku redaktorů GameSpotu. GameSpy jej zařadil do své síně slávy, podle IGN jde o jednu ze sta nejslavnějších her a podobných poct se už v 90. letech dočkal třeba od Computer Gaming Worldu.

CIVILIZACE V MAKRO REŽIMU

Nyní jsme dostali příležitost vyzkoušet první hratelnou verzi chystaného remaku. Nemá jít o žádné volné pokračování, spíš o věrnou reinkarnaci původního konceptu v moderní podobě. Zadání je tedy poměrně jednoduché – hráč se ujme jedné z mnoha volitelných ras, v jejímž jménu se vydá dobít galaxii dobře řízenou kombinací válek a diplomacie. Při tom vyvíjí pokročilé technologie, prozkoumává galaxii, kolonizuje nové systémy a střetává se s různými bytostmi a událostmi. Kde už jsme jenom tenhle recept slyšeli, říkáte si možná?

Master of Orion – dojmy ze hry
i Zdroj: Hrej.cz

Odpověď je nasnadě. Civilization: Beyond Earth měla být právě taková. Alespoň v naší hlavě. Když bylo před nějakými třemi lety oznámeno, že příští hra pana Sida Meiera bude v budoucnosti a ve vesmíru, mnozí si hned představili dobývání a kolonizaci planet, putování mezihvězdným prostorem a kosmické souboje. Nestalo se tak. Sci-fi prostředí nakonec posloužilo jen jako prvek pro zpestření a hra se vždy odehrává na povrchu konkrétní planety. Základní mechanismy tak zůstaly v podstatě stejné jako v předchozích dílech, jen stromy jsou teď fialové a barbaři mají místo seker chapadla. Master of Orion však přináší právě ten nadhled, který poslední Civilizaci chybí.

Hřištěm je celá galaxie složená ze spousty jednotlivých systémů. Zatímco některé tvoří jediná hvězda s jedinou planetou, jiné jsou plné surovin, asteroidů, obyvatelných planet, plynných obrů a ještě přihodí pár měsíců k tomu. Každá planeta nabízí trochu jiný mix vlastností. Některá má příznivé podnebí, takže umožňuje rychlý růst populace, jiná zase nabízí nerostné bohatství nebo cenné artefakty. Ty nejcennější, které nabízejí všechno dohromady, pak zpravidla hlídají mocní vesmírní červi, k jejich osvobození a kolonizaci proto nejdřív potřebujete silnou flotilu.

STRATEGIE, JAK JI ZNÁTE

Pokud s některou Civilizací máte zkušenost, zorientujete se velice rychle. Každou planetu je třeba nejprve kolonizovat, a pak stavět různé budovy, které pomáhají růstu populace, vědeckému výzkumu, obraně nebo produkci budov a lodí. Větší populace znamená větší výkonnost a čím víc planet, tím víc populace, surovin a bodů výzkumu. Silným faktorem je i znečištění, které způsobuje veškerá průmyslová produkce. Dusivá mračna je třeba průběžně odstraňovat, což je zajímavá komplikace vývoje planet. Speciální budovy nicméně ekologické dopady rozvoje pomáhají postupně snižovat.

Pohyb mezi jednotlivými systémy je omezený červími dírami, do každého tedy vede jen několik cest, které lze bránit. Důležité jsou také velitelské body rozhodující o tom, jak početnou a jak silnou flotilu můžete vlastnit. Jakékoliv překročení limitu pak dramaticky snižuje příjem kreditů. Kromě kolonizačních lodí tu najdete průzkumníky, nejrůznější typy bojových lodí (ty nejbrutálnější umí ničit celé planety!) a také vesmírné pracanty, kteří staví obranné stanice na přístupových uzlech a těžební stanice v pásech asteroidů či na neobyvatelných plynných obrech.

Alfa verze ukázala i řadu dalších možností, které zatím bohužel nemají žádný efekt, nebo jsou nedostupné. Takže například nevíme, k čemu jsou speciální vzácné suroviny na některých planetách, jak fungují špióni nebo k čemu jsou budovy chránící populaci planety před mimozemskou DNA. Do budoucna přibude také více náhodných událostí, které jsou zajímavým kořením hry – občas planetu zdemoluje zemětřesení, na jiné nastane populační exploze, objeví se tajemná anomálie, na některé planety útočí piráti, případně se dokonce některá hvězda může změnit v supernovu a následně pozřít celý systém.

KOSMICKÝ AUTOSALON

Až potud je asi vše jasné. Když ale dojde na vesmírné bitvy, můžete se začít trochu ztrácet. Je to totiž zvláštní mix dvou extrémů, který kombinuje hardcore prvky s absolutní jednoduchosti. Když se potkají dvě nepřátelské flotily, máte dvě možnosti. Tou první je nechat počítač rozhodnout, kdo vyhrál a jaké byly ztráty, podobně jako v posledních dílech Heroes of Might & Magic. Je to rychlé, jednoduché a silnější vyhrává. Nebo můžete bitvu absolvovat v reálném čase, kdy se proti sobě obě flotily rozletí na vymezeném bojišti a vy můžete ovlivňovat pohyb jednotlivých skupin jednotek.

Master of Orion – dojmy ze hry
i Zdroj: Hrej.cz

Tyto souboje až na výjimečné případy nejspíš nevyužijete. Moc příjemně se na ně kouká, ale je těžké v nich reálně něco ovlivnit. O tom, že byste dokázali taktikou zvrátit bitvu proti výraznější přesile, ani nemluvě. Podobně „navíc“ je tu i možnost si ve 3D prohlížet a upravovat vzhled jednotlivých typů lodí a složení jejich bojové výstroje – systém je poněkud nepřehledný a je mnohem jednodušší a s největší pravděpodobností také efektivnější nechat vše na automatice. Smysl této části hry se pak nicméně redukuje jen na efektní „kochačku“.

Dovedeme si představit, že pokud se potkají dva hardcore hráči, možná budou trávit desítky minut optimalizací vybavení svých lodí pro určitý účinek a pak se nahánět v real-time soubojích a snažit se získat výhodu třeba větším dostřelem. Troufáme si ale tvrdit, že 95 procent ostatních lidí to nechá na počítači. Jen v nich bude hlodat pocit, že je tu jakási vrstva hry, která jim uniká, a možná kvůli tomu propadnou i pocitu viny. Snad ale bude v pokročilejších verzích hry chování jednotek v bitvách trochu srozumitelnější a méně těžkopádné a úpravy jejich výstroje přehlednější a s jasnějším účinkem.

V JEDNODUCHOSTI JE NUDA

Co zatím v Master of Orion chybí, je větší komplexita. Každá hra je tu vlastně stejná. Je to ale do značné míry dáno tím, že řada mechanismů ještě není vůbec implementována a chybí některé rasy i možnosti vítězství. V tomto ohledu je tedy brzy na definitivní soudy. Za sebe vývojářům vzkazujeme, že bychom mimo jiné uvítali větší rozdíly mezi rasami, které se sice opticky liší a mají různé výhody i slabé stránky, herní styl se však volbou příslušnosti ke konkrétnímu druhu nijak nemění.

Výzvou bude také posunout hru tak, aby se dalo hrát i jinak než na hrubou sílu. Po prvních hrách v singleplayeru i multiplayeru se zdá, že kdo dřív postaví velkou silnou flotilu, ten vyhrál. Aktuálně prakticky neexistuje možnost, jak se vojensky silnějšímu protivníkovi účinně postavit, nebo ho alespoň zdržovat, sofistikovaně mu škodit a hrát o čas. Ani obranné budovy a stanice proti jakékoliv pokročilejší skupině lodí nemají sebemenší šanci. Ve hře více hráčů se pak musíte připravit na to, že se vždy čeká, dokud všichni hráči neodehrají své kolo, takže u toho zvládnete ještě mastit nějakou herní rychlovku na telefonu.

Strom technologií zprvu působí nepřehledně, po pár hrách se v něm však dá zorientovat. Můžete jít několika různými cestami a často přizpůsobíte volbu technologií třeba tomu, jaké planety máte v okolí k dispozici. I prostředí plné radiace nebo pouští lze totiž postupně proměnit v tropický ráj. Nejdůležitější je ale samozřejmě vývoj nových lodí a jejich neustálé vylepšování, od pohonu a nosnosti, přes nové typy zbraní a bomb, až po vylepšení štítů. A protože nově vyvinutou zbraň musíte do každé ze svých lodí ještě následně koupit a nainstalovat, dobře šlapající ekonomika je základ.

Master of Orion – dojmy ze hry
i Zdroj: Hrej.cz

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama