Mafia III Článek Mafia III

Mafia III

David Plecháček

David Plecháček

20. 4. 2016 12:50 35
Reklama

Mafia. Pokud někoho ve světě poprosíte, ať vám řekne název jakékoliv hry vyrobené v Česku, devět z deseti lidí vám řekne právě jí. Ačkoliv od jejího vydání letos uplyne čtrnáct let, dodnes se k ní hlásíme jako k nejvýznamnějšímu klenotu českého videoherního průmyslu a její tvůrce Daniel Vávra je označován za ikonu herní tvorby. Je to naše středoevropská nátura a pohnuté dějiny, které nám do vínků dávají onu hrdost a pocit bezmezného vlastenectví, a tak když jsme se v roce 2007 dozvěděli, že druhý díl nebude plně v režii našinců, dosti to otřáslo početnou základnou fanoušků. Nu což, naše dědictví vycházelo ze starých známých kořenů, v ledasčem navazovalo na díl první, a jediné, co se změnilo, byla majetková struktura, tudíž jsme pokračování, které na pulty obchodů dorazilo před šesti lety, přijali za naše vlastní. Jenže to nikdo nevěděl, že o několik let přijde rána další. Výměnou vlastníků práv to totiž zdaleka neskončilo - píše se rok 2016, a vychází najevo, že Mafia tak jak jí známe, definitivně zůstane zašedlou vzpomínkou. Král je mrtev, ať žije král!

TENHLE KABÁT NENÍ MŮJ

Máme před sebou půl roku dohadů o tom, co se z výstavního kousku herní historie stane. Na soudy je pochopitelně brzy, ty by bez samotné hry měly pramalou váhu, nicméně počet informací přesáhl určitou hranici, a my si tak můžeme začít skládat ohromné puzzle a začít luštit ty nejzákladnější kontury výsledného obrazu. Připomeňme si, jak by se daly popsat první dva díly - open-world hry s vyzrálou zápletkou, charismatickými hrdiny a mnoha vypálenými náboji mezi znepřátelenými klany mafiánských rodin. V těch několika málo následujících řádcích bychom stejně nemohli vyplodit kvalitní popis, tudíž si vypomůžeme přívlastky - obě Mafie byly realistické, jedinečné, do období kolem druhé světové války zasazené, zapamatovatelné hry. Ostatně realističností a zasazením se série oproti konkurenci vyhraňovala, a proto jsme jí také měli rádi.

Mafia III
i Zdroj: Hrej.cz

Ale co zůstalo. Open-world? Ano. Z Lost Heaven jsme se přes Empire Bay dostali až do New Bordeaux, tedy na jihovýchod Spojených států. Co se týče vyzrále zápletky s charismatickými hrdiny, na to si budeme muset počkat, ale příběh o muži, jenž bude chtít pomstít svou rodinu, může být kasovní trhák nebo také tuctové béčko. Osobně se více obavám druhé varianty. Ne snad, že by válkou zkroušený Lincoln Clay ve městě nedokázal rozdmýchat ty správné emoce a ten správný koloběh událostí, ale základní premisa, totiž „vyvraždili mi rodinu, cestou se spojím s těmi ostatními a natrhneme nepřátelům zádel“ mi zní až příliš naivně. Se slzou v oku vzpomínám na nebohého taxikáře, který stál ve špatný okamžik na špatném místě, díky čemuž se dostal do takového sledu událostí, ze kterého nebylo úniků… Jenže přesně tohle scénáristé nechtěli. „Nechceme znovu vyprávět příběh, ve kterém začíná hlavní hrdina ve spod hierarchie a drápe se nahoru. Snažíme se najít jiný příběhový twist, a proto bude i samotný Lincoln jiný než předešlí hrdinové,“ zaznělo ze studia Hangar 13.

SKUTEČNÝ SVĚT VS. NEW BORDEAUX

Jenže hned zkraje jsme se dotkli toho, co bude v očích fanoušků rozhodovat. Pokud zklame příběh, může být ten zbytek sebelepší, a přesto po hře - minimálně u nás v srdci Evropy - neštěkne ani pes. Ale budiž, pro naše účely připusťme, že vyprávění splní ta nejpřísnější měřítka, co dál? Inu, v našem seznamu tu není nic dalšího a menšího, než je realističnost. Třetí Mafie se o ní sice v některých momentech otírá, v jiných přímo exceluje, ale v dalších jí nechává daleko za sebou. Kde začít - Lincoln Clay se do Ameriky vrací z války ve Vietnamu. V té době se píše rok 1968, v Americe je rasismus denním chlebem, předsudky každý považuje za bernou minci, a černoši to zejména na jihu nemají jednoduché. I s tím se samotný Lincoln bude muset vypořádat, a samotná interakce s okolním světem by v tomto ohledu mohla věrohodným zpracováním doslova oplývat. Podobných témat nebylo zpracováno věru mnoho, a pokud si vývojáři ze studia Hangar 13 dají záležet, věřím, že právě v pocitu útlaku ze strany veřejnosti může Mafia překvapit a může z ní těžit. Přiznejme si, že právě provázanost hlavního hrdiny s okolním světem ve hře chyběla. Celý ten pocit křivdy, útlaku či strachu ze strany veřejnosti může hlavnímu protagonistovi dodat ten správný mix emocí, díky kterým bude působit zase o něco přirozeněji a celému zážitku ze hry to dodá pocitu skutečného příběhu.

Jízda automobily dokládá, kam se série posunula - chce se stát úspěšnější značkou, tím, že svou přístupností napodobí tu zcela nejúspěšnější.

To by bylo na poli realističnosti významným krokem kupředu. Jenže co ty pasáže, v níž jí nechává hluboko za sebou? Ano, ano, od prvních odhalených záběrů jsme si všimli, že se několikatunové automobily pohybují tak nějak zvláštně. Mé vzpomínky mne opět vedou do Lost Heaven, v němž jsem jezdil v těch pomalých kraksnách - jak jsem na ně nadával, jak se tak mizerně ovládaly… nelze zapomenout na to, jak jsem ten pocit z jízdy miloval. Rychlost není vše, my jsme to tady v Čechii zkrátka věděli. Třetí díl ale sází na něco jiného. Nejsme schopní posoudit, nakolik došlo k úpravám jízdního modelu, ale nějak se nám nezdá, že by byl takřka identický s tím, co nám vývojáři nabídli v díle druhém (jejich slova, pozn.). A to je bohužel škoda. Jízda automobily totiž dokládá, kam se série posunula - chce se stát úspěšnější značkou, tím, že svou přístupností napodobí tu zcela nejúspěšnější. Ale místo toho, aby se snažila odlišit a zůstala svá, tak od svých poznávacích prvků upouští. Aby něco sérií zůstalo, musí se zachovat i styčné prvky, a obávám se, že právě v tom třetí díl pohoří. Ostatně není to jen jízda. Co ten rentgenový pohled?! I když se bude jednat o berličku, kterou si můžete zpřístupnit pouze odposloucháváním telefonů a následnou minihrou, nevidím v tom nějaké smysluplnější opodstatnění a v realisticky vyhlížející hře to své místo mít nemá.

VŠECHNO ZLÉ PRO NĚCO DOBRÉ

Co se třetí Mafii nedá upřít, jsou snahy o nějaký posun. Něco jsem už nakousl výše - jako hráčské konzervě se mi posun povětšinou nelíbil, ale byla by chyba všechno šmahem odsoudit. Možná je na čase ještě jednou vytáhnout onu dobu, ve které se Mafie odehrává. Ačkoliv bych si přál čtyřicátá, nanejvýš padesátá léta, pravdou je, že jsme je už viděli ve dvou předešlých dílech, v herně zpracovaném Kmotrovi a třeba v L.A. Noire, nicméně šedesátky a sedmdesátky jsou na herní scéně trestuhodně opovrženou dobou. Já vím, že už se nemůže jednat o tu tradiční Mafii a jsme zkrátka někde jinde, ale doba, v níž je právě ta tradiční mafie v té největší krizi a v totálním úpadku, může mít své kouzlo. Uvědomme si také to, jak na „rodiny“ reagovalo prostředí - do té doby se jednalo o tajné organizace, lidé si často ani neuvědomovali, že něco jako italská rodina existuje, a když, tak si mysleli, že se jedná o nějaká společenství, v němž se pouze schází a sdružují menšiny. Jenže právě na konci šedesátých let se veřejnost začala dozvídat, kam až sahají všemožné nitky, z čehož pramenil tlak na jejich odhalování. V tom všem se bude muset Lincoln naučit chodit, vy se v tom budete muset naučit chodit, což bude něco zcela nového.

Vývojáři nám slibují desítky a desítky hodin zábavy, přičemž ve hře budeme činit rozličná rozhodnutí, která by měla mít vliv na samotný příběh.

Další novinkou, kterou si můžeme napsat na seznam těch dobrých, je samotná koncepce nelinearity. Rozumějte, v předešlých Mafiích byl příběh pevně dán, nešlo z něj ukročit ani vpravo ani vlevo, a my jsme byli aktivními diváky skvěle odvyprávěných filmů. To by se mělo změnit - můžeme očekávat, že si sami budeme volit, zda chceme dát přednost misi, na níž budeme spolupracovat s Vitem Scalettou, nebo zda dáme přednost Haiťance Kasandře či Irovi Burkovi. Právě Vito, Kasandra a Burke budou tvořit ústřední trojlístek, s jejichž pomocí se Lincoln vydá naplnit svojí pomstu. Vývojáři nám slibují desítky a desítky hodin zábavy, přičemž ve hře budeme činit rozličná rozhodnutí, která by měla mít vliv na samotný příběh. Linearita jde v tomto ohledu stranou, a byť nevíme, zda (a jak) to bude u Mafie fungovat, údajně by to mělo vybízet ke znovuhratelnosti. Nečekáme revoluci, ta se ani konat nebude, ale pokud si to všechno sedne, nemusí se jednat o změnu k špatnému. Právě naopak. A pokud si to nesedne? Budeme na těchto místech za půl roku lamentovat, jak si podobné řeči měli nechat v PR oddělení pro sebe.

NĚKDY NAHOŘE A NĚKDY DOLE

Shrňme si to. Třetí díl stojí na prahu něčeho nového. Vývojáři se rozhodli nestagnovat na jednom místě a místo toho se rozkročili do stran. Na jedné straně stojí změny k lepšímu. Pro mě je nejvýznamnějším prvkem prostředí. Láká mě, fascinuje mě, jsem na něj zvědavý. A nejde tu o dobu, o níž se hovoří nejčastěji, ale jde o to, že prostředí s vámi bude interagovat. Vy s ním, ono s vámi. Jak Lost Heaven, tak Empire Bay byly v tomto ohledu mrtvé kulisy, které sice dodávaly tu správnou atmosféru tolik potřebnou k navození pocitu, že právě vy jste členem Italské mafie v americkém velkoměstě, ale zcela objektivně jim chyběl nějaký vlastní život. New Bordeaux? To by mělo být jiné kafe. Hovořil jsem o smýšlení druhých lidí jednak o černošském protagonistovi, druhak o celé mafii, ale ten vlastní život bude patrný i jinde. Různé potyčky, do kterých se můžete zapojit. Vidíte, že se někde schyluje k vraždě - zasáhnete? A když ano, co se stane dál? Vyslechnete dotyčného? Necháte ho žít? Naverbujete ho do svých řad? Zabijete ho sami? To vše je na hráčovi. I zde je patrná inspirace náhodnými událostmi ze série GTA, jenže ono to tomu městu opravdu dodává takovou tu šťávu, ten pocit, že si žije vlastním životem nezávisle na vás…

Přiznávám, že se nejvíce bojím příběhu. Nad ním visí největší otazník ze všech. 

U kladů ještě chvilinku zůstanu, neboť kapitolou samou pro sebe je soundtrack. V obou dvou předešlých případech hra excelovala, a sic bych opět vyzdvihl jedničku, ani pokračování v Empire Bay v tomto ohledu o mnoho nezaostalo. Třetí díl se musí zatraceně snažit, aby nastavenou laťku ustál - a já bych řekl, že se to povede. Z rádia se budou linout nám dobře známé melodie z té doby: The Rolling Stones a jejich Paint It Black, The Animals a skladba House of the Rising Sun jsou první dvě potvrzené písničky, na které se můžeme těšit, a pokud si chcete naposlouchat melodie let předešlých a už teď se dostat do nálady, zaposlouchejte se také do Arethy Franklin, Creedence Clearwater Revival, Lonnie Youngblood a Sama Cooka, neboť se dostane i na ně.

No a když jsem mluvil o kladech, shrnu si i tu druhou stranu mince. Přiznávám, že se nejvíce bojím příběhu. Nad ním visí největší otazník ze všech. S příběhem pochopitelně souvisí i samotný Lincoln, který se mi prozatím jeví jako neohrožený macho, kterému se nemůže nic stát. Přičítám to na vrub jeho minulosti v armádě, koneckonců i Vito měl takovou historii za sebou, jenže paradoxně do Lincolna vkládám mnohem větší naděje na nějaký charakterový posun v důsledku toho, co sám dělá, ale hlavně jak na něj reaguje okolí. Pokud se to na něm bude podepisovat jen vztekem a zvýšenou agresí (což tak dopadnout opravdu může), opět by se jednalo o nevyužitý potenciál ze strany vývojářů. O realističnosti jsem už mluvil, a tak se přesunu k poslední postesknutí: byť se studio Hangar 13 dušuje, jak na hře spolupracují i čeští zaměstnanci a jak je pro ně ten český odkaz důležitý, dabing, na nějž jsme byli zvyklí, bude chybět. No, upřímně, všichni jsme to čekali, tak aspoň zaplať pánbůh za ty titulky…

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama