Mafia II Článek Mafia 2

Mafia 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

21. 7. 2008 22:00 36
Reklama

Letošní E3 nebyla z pohledu české herní stopy už tradičně nijak přelomová událost, vždyť jediný český otisk zanechal na chodbách Convetion Centra Pavel Dobrovský a jeho slídivá biorobotická paže. Kdo čekal, že se snad objeví brněnský pan „Tukáček“ a zaplaví nás prázdninovou tsunami nových informací ze světa druhé Mafie, musel být zákonitě zklamán - a to i přesto, že se už dopředu šuškalo pouze o menší, uzavřené prezentaci pro vybrané novináře. Ani k té však nakonec nedošlo, a tak se nejočekávanější český projekt současnosti představil na E3 pouze několika obrázky v rámci line-upu firmy Take 2 pro následující rok. No a když už jsme se nedozvěděli nic nového, proč si neudělat alespoň menší rekapitulaci dosud známých faktů. Jaká bude druhá Mafie? Multiplatformová, hezká, česká… a jaká ještě?

Městské akci, té je hej, fanoušků má habaděj

Příběh druhé Mafie nás opět zavede do lůna americké Cosa Nostry, tentokrát však v čase řádně nakročené, dožívající poslední roky ničím nerušené kriminální dominance. Válka za oceánem se chýlí ke konci, Ameriku zaplavují vlny válečných uprchlíků, vracejí se vojáci z Evropské fronty, černý trh kvete a zemi čeká ekonomický boom z říše pohádek. V jednom z nekonečných konvojů repatriovaných vojáků vrací se do města jménem Empire City i Vito Scaletta. Před válkou byl tenhle zlodějíček odsouzen za loupež a jak už to tak bylo zvykem, dal před pohostinností vězeňského systému přednost službě v armádě – životní postoj však nezměnil ani pod palbou německých kulometů. Hodlá navázat tam, kde před válkou skončil, sní o kariéře na druhé straně zákona. Vstupenkou do poválečného podsvětí má být jeho kamarád z dětství, podsaditý zlodějíček Joe Barbaro. Zatímco Vito honil Fritze po Hurtgenském lese, Joe si budoval pověst drobného lapky, stejně jako síť méně významných zločineckých kontaktů. A je to právě on, kdo Vita uvede do první placené prácičky pro pokoutného mechanika Mickeyho. Spolu pak shánějí auta, která „pan Bursky“ rozebere na náhradní díly. Na cestu vyššího zločinu však přivede naši povedenou dvojici až Made man Henry Tomasino, jenž v roli zkušeného kantora mafiánské etiky nasměruje Vita k první důležité volbě. Falcony, Clementi a nebo Vinci? Mafiánské famílie servírované al dente.

V Americe, v republice, těšíme se převelice

Nastíněnému ději mělo by odpovídat také rozdělení hry do tří tématických celků. Zatímco první se nese ve znamení cesty za velkým zločinem, druhý, mafiánský, sleduje Vitův strmý výstup rodinnými strukturami… jen aby se v závěrečném bloku zřítil dolů po srážce se syrovou realitou. Mafia 2 by měla být dospělejší, temnější. Příběh mafiána bez romantických příkras, syrová výpověď o životě v poválečném podsvětí. Dočkáme se mnoha zvratů, snad i alternativních konců, to vše aniž bychom byli byť jen na okamžik vysazeni ze sedla hlavní hybné síly. Vždyť už jen interakci se svým okolím bude možné řešit buďto standardně, nebo násilně v závislosti na kontextu a stylu hry.

V krámu, v kufru, doma v bytě, zločinnost je na úbytě

Třebaže jádro hry, pro Mafii charakteristické epizodní pojetí misí a lineární vyprávění, zůstane zachováno, možnosti působení hráče mimo tuto pevnou strukturu se s příchodem next-gen Mafie rozlétnout k výšinám, o jakých jsme dlouhá léta jenom tiše snili. Dočkáme se vedlejších misí, dočkáme se peněz a nad to všechno desítek způsobů jak je ve velkém rozfofrovat. Bude možné navštěvovat obchody (např. s oblečením, jehož změna zbaví Vita pronásledovatelů), restaurace (jídlo a pití doplňuje energii), tělocvičny (kde se Vito učí novým útokům a kombům), luxusní autosalóny, autoopravny (kde si Vito vytuní svého veterána od laku, přes interiér až po poznávací značku), benzínové pumpy (bez jejichž pravidelných služeb dojde autům šťáva), jezdit nadzemkou a taxíkem a v řadě ne zcela poslední i kupovat nemovitosti a všechno to pracně nasyslené pozlátko si v nich ukládat až prasknou v gejzíru mamonu.

Ještě jednou střel ho táto, ještě jednou, to má za to

Také město, třebaže fiktivní, ožije. Atmosféru poválečného New Yorku, podbarvenou několika skutečně existujícími stavbami (Empire State Building nebo Brooklynský most třebas) rozsvítí štěbetající chodci, znudění lidé čekající na autobus, krátíce si čas čtením novin, bezdomovci prohrabující odpadky v zapadlých uličkách i detaily z řádu těžko uvěřitelných: čerstvé noviny informující o nejnovějším vývoji ve městě, rádio s hudbou a zpravodajstvím, fungující vodovodní kohoutky či vypínače světel v pokojích. O různorodý dojem se postarají také městské čtvrti. Navštívíme přístavní okrsek, průmyslovou zónu, oázu milionářských domků i docela malý kousek venkova. Také policie projde modernizací. Už nebude hráče buzerovat za sebemenší překročení rychlosti, stále však bude nutné dodržovat snesitelné jízdní návyky a věnovat jakous takous pozornost barvičkám na semaforech. Však tam taky nejsou pro legraci. K vidění by mělo být několik druhů strážníků, přičemž ti kily štědře obdaření budou v honičkách se zločinem lehce ztrácet dech – ostatně nebudou už nahánět pouze vás. Pozornosti se konečně dočká i zločin páchaný samotnými obyvateli města.

Pažbou, pěstí nebo kyjem, v Empire City póvl bijem‘

Akce byla v Mafii prvkem výstavních kvalit a na svou dobu nabídla přestřelky tak autentické, že i na Čestlické střelnici kroutili místní štamgasti nevěřícně kulovnicemi. Jenže čas plyne jako voda a co bylo dobré kdysi, nemusí stačit dnes. Proto i zde uvidíme hned několik nových prvků. Předně aktuálně velmi používaný systém krytí á la Gears of War, který už s úspěchem přebralo třeba i nové GTA. Kromě střelných zbraní dočkají se svého slova také klasické pěstní souboje, stejně jako mašlovaná s pažbovím a jinými libými pomůckami k obzvláště bolestné defixaci sanice. Zapojí se také aktuálně propíraná hudba fyzikální budoucnosti - engine Ageie, jenž by měl zaručit interaktivní a maximálně zničitelné prostředí. Vždyť i na autech má být vidět každý škrábanec a kulky po přátelských setkáních s policií a zločinnou konkurencí budou hyzdit kapotu až 50 dobových (byť nelicencovaných) přibližovadel až do první nutné údržby. Ostatně… šušká se, že model poškození je vyspělejší, než ten co nabídla destruktivní specialita Burnout Paradise. Milovníky detailu pak jistě potěší možnost používat kufr – ať už jako menší pojízdný army shop, tak jako mobilní pobočku místního undertakera.

GTA se naklání, trhákem to zavání

Závěrem se neubráníme srovnání s aktuálně nejpeckoidnější městskou akcí – GTA. Třebaže se svým přechodem do next-genu také jaksepatří zestárla a zvážněla, udělala paradoxně velký krok zpět co do drobných, vedlejších detailů a doplňkových aktivit.Vždyť Liberty City, ač obrovské a detailní a krásné až hanba, toho vedle kulečníku a kuželek mnoho nenabídlo. Ty tam jsou tuningové možnosti ze San Andreas, pryč je padák, pryč je posilovna. Krom projížděk po rozzářeném Time Square tak zůstala jen hlavní příběhová linie a randění s imigrantkami z východu. Mafia II se vydala přesně opačnou cestou a dříve holou příběhovou kost chystá se obalit flákotou výběrového masa made in Czech Republic. A to, nehledě na fakt, že mnoho z těchto nápadů už vzniklo jinde a dříve, stojí za uznání.

Těšme se na přelom roku, těšme se na PC, Xboxu 360 a PS3.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama