Little Nightmares Článek Little Nightmares - dojmy z hraní

Little Nightmares - dojmy z hraní

Pavel Makal

Pavel Makal

7. 4. 2017 13:00 6
Reklama

Vývojářské studio Tarsier Games ze švédského Malmö až dosud figurovalo spíše na pozici pomocníků, kteří se podíleli na celé řadě projektů pod hlavičkou Sony Interactive Entertainment. Tým, který byl založen již v roce 2004, měl tedy prsty například v rozšířeních pro první dva díly LittleBigPlanet, pracoval i na tom třetím a ve svém portfoliu má například i převod původně handheldové hry Tearaway na domácí konzoli PlayStation 4.

HLAD JE MALÁ NOČNÍ MŮRA

V roce 2014 vývojáři oznámili svůj první vlastní titul jménem Hunger, který měl vzniknout taktéž exkluzivně na aktuální herní vlajkovou loď společnosti Sony. Po nemalých peripetiích však hra znovu vyplavala na povrch až loni v srpnu, kdy ji vývojáři představili pod novým jménem – Little Nightmares. Přejmenování však nebylo jedinou změnou; vydání hry se nově zhostila společnost Bandai Namco a Little Nightmares si budete moci zahrát i na PC a Xboxu One. Hra nás hned od počátku zaujala, a tak jsme s radostí přijali pozvání a vydali se do Varšavy, kde jsme si ji v polské pobočce společnosti Cenega mohli vyzkoušet na vlastní kůži.

Pokud byste si Little Nightmares mermomocí chtěli nějak zaškatulkovat, vězte, že se hra velice podobá vynikajícímu loňskému Unravelu, tedy pokud by tento namísto roztomilé a nostalgické stylizace vsadil spíše na hororové prvky. Hlavní hrdinka, malá holčička s neobvyklým jménem Six, která nedá ani ránu bez své žluté pláštěnky, byla unesena ze svého domova a nyní je nucena posluhovat v bizarním podvodním komplexu s poetickým názvem The Maw, tedy „Chřtán“. Hra ale není simulátorem služtičky, dívence se naskytne možnost ze svého zajetí uniknout a při svém útěku spatří odvrácenou stranu luxusu, který resort pro podivné návštěvníky nabízí.

V HLAVNÍ ROLI MOZEK

Build, který jsme si mohli sami zahrát, se však na počátku příběhu neodehrával. Namísto toho nás vývojáři hodili pěkně rovnou do vody a výuku plavání obstaral jen strohý papírek s vytištěným ovládacím schématem. Malá Six toho umí tak akorát, aby se dokázala vypořádat s místními nástrahami. Plížení, běhání, šplhání na překážky, přesouvání předmětů, na něž stačí její dětská síla, a pak už jen věrný zapalovač v kapse, který osvětlí příliš temná zákoutí. Zbraně byste v jejím repertoáru hledali marně, Six se musí spolehnout jen na svůj důvtip a mrštnost. Během několika prvních krůčků si osaháte příjemně jednoduché ovládání a pak už nic nebrání tomu vydat se na cestu. Ze strany prezentujících ještě přichází férové upozornění, že preview verze trpí extrémními nahrávacími časy a menšími chybkami v umělé inteligenci nepřátel. Oboje ale prý opraví patch, který vyjde v den vydání hry.

Little Nightmares umí velmi dobře pracovat s atmosférou a šátrající ruce odpudivého stvoření vám přivodí husí kůži.

Little Nightmares jsou ve svém jádru klasickou plošinovkou, jejíž děj sledujete z boku, prostředí má ale hloubku, a tak se Six může přesouvat i do popředí a pozadí. Základním prvkem hratelnosti jsou logické hádanky, jejich řešením se můžete posunout zas o místnost dál. Během hodinového hraní jsme nenarazili na žádný vyloženě tuhý oříšek, občas ale hra vystrčila růžky a ukázala, že v plné verzi dokáže potrápit. Když zrovna nebudete řešit, kde nechal tesař díru, proloží vývojáři hratelnost například stealth pasáží, v níž se budete muset proplížit kolem nepřítele, který možná nevidí, ale slyší přímo výborně. Little Nightmares umí velmi dobře pracovat s atmosférou a šátrající ruce odpudivého stvoření vám přivodí husí kůži. I tak bych se ale zdráhal hru označit za kdovíjak strašidelnou. Právě první absolvovaná stealth pasáž naplno potvrdila varování, že nahrávací časy jsou úmorné a umělá inteligence zatím nefunguje zcela podle očekávání. Doufejme, že právě tohle vývojáři skutečně ještě stačí napravit.

INSPIRACE TĚMI NEJLEPŠÍMI

Co se týče celkové stylizace, je třeba práci pánů z Tarsier Studios jednoznačně pochválit. Obří industriální haly a podivuhodně dlouhá schodiště střídají překvapivě domácké pokoje, v nichž byste se nejraději natáhli na kanapíčko, kdybyste ovšem z vedlejší místnosti neslyšeli zlověstné šouravé kroky místních obyvatel. Narazíte i na místnosti s horami bot a kufrů, které vám nevyhnutelně připomenou záběry z nacistických koncentračních táborů. Při hraní jsem si vzpomněl nejen na zmiňovaný Unravel, atmosféra mi často připomněla i dílo dánského studia Playdead, které má za sebou fenomenální Limbo a v loňském roce se blýsklo špičkovým Inside. I v Little Nightmares narazíte na situace, které si budete muset dobře promyslet, pečlivě naplánovat a hlavně bezchybně načasovat, protože o vašem úspěchu budou často rozhodovat pouhé setinky sekundy. Nejvíce jsem tuto skutečnost pocítil v okamžiku, kdy bylo třeba jednu z místních pokroucených stvůr odlákat od její zvrácené záliby a následně se kolem ní šikovně prosmýknout při útěku do bezpečí. Zde mě ale hned několikrát nemile vypeklo ovládání, které, byť je skutečně jednoduché a intuitivní, nereagovalo dle mého názoru dostatečně pružně. Kromě zmíněných nahrávacích časů je právě tento aspekt důvodem ke kritice.

Grafika vypadá poměrně slušně, na zem si z ní nesednete a postrádá půvab již zmíněného Unravelu, na druhou stranu jí ale nelze upřít skvělý výtvarný styl a nápady. Prostředí i nepřátelé skvělým způsobem přispívají k tomu, že se o svou malou hrdinku budete bát. Už v té jediné zkušební hodině nám vývojáři ukázali několik situací, při nichž budete s hrůzou v očích a se sevřeným ovladačem i srdcem sledovat, jak se chudinka krčí v rohu, zatímco kolem ní šátrají odpudivé dlouhé prsty. Pokud lze z ukázky usuzovat, má hra dobré tempo a chytře střídá adrenalinové pasáže s těmi, kdy se vám sice zklidní dech, ale zato musíte zapojit šedou kůru mozkovou. A propos, s ohledem na původní název hry mě zaujal okamžik, kdy hlavní hrdinka najednou dostala hlad, začala se jen tak potácet a následně spořádala nalezený a nepříliš vábný kus syrového masa. Tento čin ji ale následně dostal do nemalých potíží. Jsem velice zvědavý, zda se podobná situace ve hře ještě zopakuje a zda má mechanismus hladu nějaký hlubší význam.

BRZY SE UVIDÍME

Buď jak buď, z prezentace jsem odcházel spokojený, a to nejen díky vidině krówek, které si zakoupím v nejbližší Biedronce. Little Nightmares vypadají jako velice slibný titul, který zřejmě nemá ambice atakovat nejvyšší příčky AAA produkce, oplývá však silnou atmosférou, hezkou stylizací a dobrými nápady. Pokud se vývojářům podaří vychytat těch několik much, máme se na co těšit. A čekání nebude tak dlouhé, Little Nightmares dorazí už 28. dubna.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama