LittleBigPlanet 2 Článek LittleBigPlanet 2

LittleBigPlanet 2

Maggot

Maggot

1. 8. 2010 22:30 5
Reklama

Kdybyste se nás před necelými dvěma lety zeptali, co bychom změnili na budovatelské skákačce LittleBigPlanet, spíše bychom ze sebe vydali něco na způsob černého kašle, než kloudný nápad. LittleBigPlanet dokázal, že na konzolích je možné vytvářet zajímavé tituly, ve kterých se i samotný hráč může zapojit do rozsáhlého kolotoče tvoření a publikování vlastních výtvorů. Tvůrci hry, Media Molecule, se tak co nevidět vrátí do starých vod, které opět zčeří k nepoznání. Vezměte všechny své herní ideály a nacpěte je do jedné jediné hry, která bude v určitých mezích schopna nahradit ostatní žánry. Zdánlivě nemožné se brzy stane realitou.

MaláVelkáPředstavivost

Příběh Sackboye, ikonické ponožky s vyšitým nápisem Sony, začal zhruba před dvěma lety, přičemž se projekt již od počátku vývoje pyšnil pověstí otevřené platformy, kde mohou samotní hráči tvořit úrovně bez téměř jakýchkoliv omezení. Výsledek je takový, že se uživatelská tvorba může směle rovnat s příběhovými úrovněmi a v mnoha případech je dokonce předčit. Přes 2 miliony uživatelských levelů daly Media Molecule důkaz, že jejich značka je stále středem zájmu. LBP2 zajde ještě trošku dále a bude se věnovat tvoření a publikaci celých her, které se rozpínají hned přes několik žánrů! Ano, LittleBigPlanet 2 je hra na vytváření her, které jsou omezeny pouze a jenom představivostí hráčů. Pokud jste tak odmalička toužili vytvořit svoje vlastní RPG nebo třeba real-time strategii, ale neměli jste dostatek peněz, představivosti nebo zkušeností, můžete to zkusit právě s LBP2. Samozřejmě nečekejte kreace ve stylu obřích AAA her, ale solidní dávku zábavy a rafinovanosti.

Ať už všechno výše zmíněné zní sebeprostěji, pravda je taková, že nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Neboli pouze špička ledovce, jak se říká. Repertoár žánrů je takřka nevyčerpatelný a měli jsme možnost vidět takové hříčky, jako je napodobenina Space Invaders, kde Sackboy řídí Sackbota (o těchto robotických stvořeních později) a ničí libovolné obrazce řítící se na něj. Skvělým příkladem je také real-time strategie, ve které přímo neovládáte hlavní postavu, jelikož ta sedí na tankové věži, ale jen peskujete ostatní jednotky pomocí kurzoru. Že už není zachraňování princezen, co bývalo? Navrhněte vlastní RPG hru, kterou můžete okořenit novými filmečky a střihovými sekvencemi. Editor úrovní o něco více nabobtnal a krom spousty nových nástrojů pro tvorbu levelů se můžeme těšit i na možnost pohybovat s kamerou, přidávat dialogy, vytvářet vlastní hudbu (kvůli licenčním patáliím se jedná o nejlepší volbu) a poté vše úhledně stříhat. Navrch přihoďme fakt, že všechny vaše výtvory lze zřetězit do jednoho dlouhého levelu, který je naaranžován tak, aby barevně vyzníval jak v pestrosti, tak nápaditosti. Spojením propracovaného editoru a možnosti doslova vytvářet vlastní světy, je možné dosáhnout opravdu nevídaných efektů.

Udělej si sám

Tím jsme ovšem stále nevyjádřili vše, co chceme. Když jsme napsali, že je možné vytvářet vlastní hry libovolného žánru, tak jsme to také tak mysleli. Základem je nastavení a přizpůsobení kamery, případně aktivních prvků viditelných na obrazovce, jako je ukazatel života při hraní bojovek, nebo počet nábojů u stříleček. Jistě si také pamatujete, že při tvoření některých kreací, jako byla vozidla, či otevírání dveří, se začalo rozpracované kolo plnit nepříjemným počtem spínačů a drátů, což ve výsledku působilo neprakticky a během samotné editace nepřehledně. Řekněme, že si chcete vytvořit závodní hru – dejme jí kódové označení například Sack for Speed. Tak jo, tři hodiny uplynuly a vy máte navrženou a postavenou trať. Teď ještě samotná auta, která se budou samozřejmě pohybovat, přičemž se do tohoto stavu neuvedou samovolně. V prvním LBP byste si zvolili buďto spínač detekující vaši pozornost, nebo manuální páku, případně samolepku, kterou pohyb aktivujete. Uznejte sami, že řídit auto taháním za páku není to pravé ořechové, to byste rovnou mohli veslovat někde na lodi, nebo mačkat tlačítka ve výtahu. Díky utilitce zvané Direct Control Seat (volně přeloženo jako přímé ovládání ze sedla řidiče) si můžete během vteřiny namapovat ovládání na tlačítka ovladače. U našeho Sack for Speed si tak klidně nastavíme plyn a brždění na triggery a nejsme tak odkázáni na předpotopní tahání za páky. DCS tak můžete aplikovat na všechny mechanické věcičky.

Jak asi sami tušíte, LBP 2 je hlavně o tvoření, ale k čemu vám to je, pokud nechcete nebo nemůžete hrát po síti? I na takové z nás vývojáři myslí a tak nám dají k dispozici nástroje pro vytvoření NPC postav, tzv. Sackbotů. Jistě si pamatujete na budování jednoduchých nepřátel, kteří svou inteligencí sice nepředčili ani automatickou pračku (i když byla vypnutá), ale svůj účel splnili. Tentokrát lehce popojedeme. Díky možnosti vdechnout AI vašim výtvorům si možná budete připadat jako doktor Frankenstein, ale zároveň si sami určíte, co má daný stroj provádět. Díky jednoduchému programovacímu jazyku si naprogramujete například odlišné povahy, kdy se jeden Sackbot bojí výšek, zatímco druhý se nepřiblíží k ohni. Pomocí podmínek pak například definujete,  kam až se mohou pohybovat, případně jak reagovat, když potkají hráčem ovládanou postavu. Ano, i na Sackboty lze aplikovat Direct Control Seat, přičemž není problém vytvořit takřka cokoliv. Viděli jsme robotickou vážku, která plive projektily ve hře připomínající klasické 2D akce viděné z boku, nebo chodící imitaci yettiho. Fantazii se tak meze nekladou a není problém vytvořit takřka cokoliv, ať už to má být agresivní, přátelské, či neutrální. Pokud smícháte vše výše zmíněné dohromady, získáte hutnou omáčku, kterou je ale potřeba něčím ředit.

A tím ředidlem může být právě hlavní dějová linka, která obsahuje celkem 30 úrovní vyvedených v mnoha zajímavých tématech. Kampaň The Factory of Better Tommorow vtipně imituje socialistické dělníky, kteří jsou zde vyobrazeni v podobě křečků, zatímco Neon Propaganda vystřeluje na hráče psychedelické obrazce, kterými prolétáváte a jinak s nimi manipulujete. Mohli bychom pokračovat ve výčtu, ale vězte, že takto tématických oblastí bude ve hře zhruba 5 až 6. Mezi nové hratelnostní vychytávky patří například vystřelovací hák, který bude dosti důležitou součástí některých úrovní, v nichž naleznete místa, která jej přímo vyžadují. Stejně tak střelné zbraně, které jsme mohli vidět už v DLC balíčku Metal Gear Solid pro první LittleBigPlanet. Novinky v hratelnosti budou daleko více zásadní, než si člověk mohl zpočátku vůbec představit. Ostatně mix několika žánrů a téměř nekonečný přísun nových a nových her může udělat z LittleBigPlanet 2 další z dlouhotrvajících titulů. Tentokrát však cítíme ještě silnější odkaz na vlastní tvorbu a online možnosti, respektive povinnosti. Hráč si rozhodně užije kampaň pro jednoho, ale pokud nehodlá využívat budovatelské prvky, v tom případě má pro něj hra pouze poloviční hodnotu. Už teď je jasné, že se během několika dní zaplní celý internet mnoha zajímavými výtvory pocházejícími z per, respektive rukou samotných hráčů. Otázkou ale je, do jaké míry bude do tohoto procesu vtažen hráč, jenž přesně tomuto zrovna neholduje.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama