Just Cause 3 Článek Just Cause 3

Just Cause 3

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

17. 8. 2015 14:30 4
Reklama

"Vidím tenhle trailer dneska už asi po osmé a pořád se musím usmívat," řekl šéf vývoje Just Cause 3 Roland Lesterlin, který ve značně stylizované buňce uvnitř stánku Square Enix prezentoval svoji hru. Uvolněná atmosféra, omezený počet novinářů a písek povalující se na zemi (fakt!) už dopředu určil, že tady nebudou příručky od šéfů PR oddělení s jasně definovanými odpověďmi potřeba. "Klidně mi skákejte do řeči, támhle si vezměte zmrzku a já vám mezi tím povím něco o příběhu, protože to jsme zatím s mnoha lidmi mimo studio neřešili," pokračoval usměvavý chlapík ze svého plážového lehátka. A skutečně, v následujících dvaceti minutách (což je hodně!) mluvil o tom, proč se hlavní hrdina vrací zpět na svůj rodný ostrov Medici, proti komu bude stát a kdo mu v boji pomůže.

ZA RODNOU HROUDU!

První věc, kterou si musíte uvědomit ihned poté, co padnou ta dvě slova - Just Cause - je fakt, že se tady bavíme o značně přestřelené střílečce (haha), která svoji šílenost otevřeně přiznává. Díky tomu je možné nahlížet na hru jako na komedii a necítit pohoršení, že všechno vybuchuje, vrtulníky padají z nebe jako vedrem zchvácené mouchy a za tím vším chaosem stojí jen jedna jediná osoba. "Rico Rodriguez se vrací domů, aby mohl konečně zúčtovat s tím, kdo mu zavraždil rodiče - generálem Di Ravellem. Po předchozích dílech, kdy honil stejně nevypočitatelné diktátory si osvojil celou řadu schopností a už mu nestojí nic v cestě," vysvětloval Lesterlin. Na vážné notě ale nezůstal dlouho, když poznamenal, že jednou z těch vlastností je třeba možnost nést celý arzenál zbraní a pálit z něj hlava nehlava kdykoliv to bude hráči po chuti.

Just Cause 3
i Zdroj: Hrej.cz

I přes to, že námět cesty za pomstou může vyznít dost vážně, Just Cause 3 zůstává po vzoru předchozích dílů opravdovou komedií, byť je to věc, která nevzniká úplně snadno. "Vytvořit komedii je asi to nejtěžší, o co se můžete pokusit. I tak bych chtěl, aby si hra zachovala filmový střih, pobavila vás a měli jste pocit, že plně rozumíte všem pohnutkám postav, které se ve hře objeví," říká Lesterlin. Hned v zápětí pak promlouvá o elementu, pomocí kterého chce odlehčovat atmosféru a zároveň brnkat na nostalgickou strunu. Nebudu vás napínat - jsou to kamarádi, ale ne tak ledajací. Rico s návratem domů narazí na opravdu staré známé, kterým je úplně jedno, že je Rico mašina na zabíjení a pořád jsou schopní vytahovat staré vtípky a brát celou válku jako prázdninové povyražení.

MILUJU VÝBUCHY!

Další věcí, která by vás mohla na Just Cause 3 upoutat, je maximální snaha o to, aby si hráč mohl prožít každý okamžik hry naplno. Týká se to v mnoha případech i příběhových animací, kterých by ve hře mělo být jen minimum. "Nechceme hráče připravit o to nejlepší a to nejlepší se zpravidla děje ve chvílích, kdy danou hru nemůžete ovládat," vysvětluje šéf vývoje. I tak nám ale ukazuje krátkou animaci, v níž se hlavní záporák dozví o nepokojích ve městě na vzdálenější části ostrova a bez dlouhého přemýšlení se jej rozhodne vypálit. Včetně otravného hmyzu v podobě Rica Rodrigueze, který na sebe teprve musí upoutat pozornost a zvýšit svůj vliv, aby Di Ravella vůbec zajímal. To bude probíhat vcelku standardní cestou prostřednictvím postupného obsazování měst, kde může Just Cause sklouzávat svým konceptem například k Far Cry. Můžete z toho mít vrásky, ale jak jsem si později mohl sám (znovu) potvrdit, tahle hra přistupuje k souboji zcela výjimečným způsobem.

Až vám dojde munice, nebo bude vrtulník poškozený, prostě ho ještě nasměrujete do skupinky nepřátel a v posledním možném okamžiku z něj vyskočíte.

"Když se v nějaké hře objeví vrtulník, většinou se běžíte někam schovat," začíná s pomrkáváním Lesterlin. Hned v zápětí ale s chlapeckým úsměvem na tváři dodává, že tady je vrtulník jako dortík, jako když otevíráte bonboniéru, na kterou se těšíte celou dobu! "Můžete do něj střílet ze země, můžete se k němu rychle dostat pomocí vystřelovacího háku, rozbít ho a plachtit dolů, nebo se ho zmocnit, zabít pilota a začít z vrtulníku střílet. Až vám dojde munice, nebo bude vrtulník poškozený, prostě ho ještě nasměrujete do skupinky nepřátel a v posledním možném okamžiku z něj vyskočíte, abyste mohli dál z padáku střílet po ostatních," líčí Lesterlin. Jeho slova pak doplňuje ukázka, kterou sám režíruje a do putníku odpovídá tomu, co před krátkou chvílí popsal.

ČELENDŽ PRO VŠECHNY

Jakékoliv povídání, byť sebezajímavější, je však pouze povídání, prezentace Just Cause 3 na Gamescomu ale byla doplněna i o hands-on část, abychom si mohli sami vyzkoušet základní pohyb po mapě a samozřejmě souboj. Pro tyto účely vybrali vývojáři mód výzev, které budou v plné verzi zahrnovat celou škálu disciplín od závodů v autech, přes leteckou akrobacii, až po klasickou střelbu nebo třeba sky diving. Vzpomněl jsem si na Grand Theft Auto V a musím uznat, že oba módy - zmiňovaný výskok z letadla a weapon frenzy - působily snad ještě o chloupek lépe, nežli ve zmiňovaném GTA. Během volného pádu musíte samozřejmě prolétávat imaginárními obručemi, které se navíc mohou větvit podle toho, jestli aktivujete průletem modrou obručí předem připravené kombo. V tomto ohledu šlo o standard, díky vystřelovacímu háku a upravené fyzice hry však ta pravá zábava začíná pár metrů nad zemí. Tam, kde byste už v GTA museli vytahovat padák, aby se celý skok neanuloval, stačí v Just Cause 3 vystřelit hák, přitáhnout se, získat rychlost, ve správný moment se pustit a nabrat několik metrů k dobru. Právě proto se i těsně nad zemí objevují další a další obruče a skóre naskakuje jako zuřivé. Samozřejmě za doprovodu výsledkových žebříčků budete moci soupeřit s ostatními hráči a hlavně - odemykat si překonáním konkrétního skóre důležité perky.

Ještě než se vrhnu do popisu dojmů z přemrštěně akčního weapon frenzy módu, sluší se dodat, že perky můžete libovolně vrstvit a kombinovat, podle toho, jak vám jsou Ricovy schopnosti po chuti. Hra vás přitom nebude v ničem omezovat a vývojáři dokonce zkoušeli zapnout všechny perky najednou: "Jo, to určitě můžete, ale dělo se hodně divných věcí, když jsme to v kanclu zkoušeli. Jste prostě mašina na zabíjení a při zvýšené rychlosti, kadenci, účinnosti zbraní a dalších věcech, je hodně složité vůbec něco trefit," směje se Lesterlin. A dávám mu za pravdu o chvilku později, když se vrhám do útoku na vojenskou základnu. Sám, ale zato s raketometem, který má nekonečně nábojů...

Těžko popisovat šílenství, které jsem během několika vteřin rozpoutal, určitě ale musím poukázat na to, že střelba bez zvládnutého pohybu po mapě v Just Cause 3 nic neznamená. Pro úspěch v časově orámované misi je nutné umět vhodně kombinovat všechny Ricovy schopnosti se všudypřítomným hákem a padákem. Možnost doslova se katapultovat během vteřiny do vzduchu, shlížet na celou scenérii z padáku a dál nerušeně ostřelovat nepřátele a všechno, co zaručeně vybouchne, je zkrátka nutnost. Za mě ale říkám, že zatraceně zábavná. Just Cause 3 navíc skvěle vypadá, i přes to, že nemá ambice konkurovat realisticky zpracovaným hrám a sází spíše na pestrou paletu barev a drobnou karikaturu postav. Bez dlouhého přemýšlení ale mohu prohlásit, že ryzí sandbox, kombinující příslovečnou volnost a zábavu ve všech směrech, ponese jméno Just Cause!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama