I Am Alive Článek I Am Alive

I Am Alive

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

30. 1. 2012 23:00
Reklama

Když po ambiciózním představovacím traileru hry I Am Alive na E3 roku 2008 nastalo podezřele dlouhé ticho a o průběhu vývoje nebylo vidu ani slechu, nepřestávali jsme v titul věřit snad jen z důvodu toužebně vyvolávaného názvu. A přece. Projekt s postapokalyptickým tématem po čase opět vystrčil růžky, byť se zprávou o kompletním restartu vývoje, ale zanechaným konceptem hry. Proč se tak stalo a v jaké fázi vývoje se I Am Alive nachází dnes?

Znovuzrození

Přestože oznamovací trailer vzbudil u veřejnosti řadu nemalých očekávání, Ubisoft nasadil kyselý výraz a po čase odmítl do vývoje sypat peníze se slovy, že projektu zkrátka nevěří. Zřejmě se zalekli až přespříliš originálního přístupu, u něhož je následná prodejnost nevypočitatelná, a proto odmítli vysoko rozpočtové financování. Než aby studio koncepční vizi kompletně vyzmizíkovalo, došlo na utahování opasků a oznámení distribuce jen a pouze přes digitální sítě pro dvě hlavní konzolové platformy, na počítačích hráči bohužel ostrouhají, tam údajně kvůli míře pirátství, škoda.

Původní myšlenka města postiženého ničivou katastrofickou událostí zůstává neměnná, tedy až na udané místo děje. Z cíleného Chicaga sešlo, protože by prý nikdo nechtěl vidět autentické lokace zavalené pod sutinami budov a pokryté několikacentimetrovou vrstvou prachu, tudíž se kulisy přesunuly do fiktivního městečka zvaného Haventon. Rok po ničivé události zůstávají na živu jen ti s pořádnou porcí štěstí a neutuchající touhou o život neustále bojovat, mezi něž patří i hlavní protagonista děje (jeho jméno nám dosud není známo), kterého pohání vpřed vidina nalezení své manželky a malé dcerky. Svět, v němž se nacházíme, už ale není, co býval, obrátil naruby veškeré priority a pod dusivou atmosférou si budete muset sáhnout až na samotné dno.

Na ostří nože

I Am Alive nebude tím typem hry, která by chrlila akci jako na běžícím pásu, spíše naopak. Představujeme si od ní zdrženlivý průběh, během něhož bude klást důraz na vcítění do ochromujícího stavu hrdiny, kdy zavládne bezmoc prostoupená jiskřičkou naděje a jen vzácně bude docházet k vypjatějším momentům, o to více však budou intenzivnější. Prostředky k přežití budou základním vyhledávaným bodem všech přeživších a to si pište, že když jde o život, mnoho přátel s dobročinnými úmysly nenaleznete. Jste na všechno sami, nikdo vám nedá nic zadarmo a bude zapotřebí hrubé síly, abyste se k pár lokům vody dopracovali. Peníze zde totiž ztrácejí na valnějším významu a nahradí je potřebné tekutiny, jídlo a pár základních zbraní, tedy vše nezbytné k životu. Není třeba zdůrazňovat, že vám autoři chtějí připravit pořádně drsný zážitek, ale pakliže explicitní vyjádření dokážou i po designové stránce rozumně zakomponovat, může základna fanoušků slintat blahem.

Jak už bylo řečeno, nedílnou částí hry je získávání základních prostředků k životu, kterých můžete dosáhnout pečlivým průzkumem jednotlivých lokací nebo zvolit napínavější variantu vykořisťování. Ať se vám to líbí nebo ne, herní situace vás zavedou do takových chvílí, v nichž se příliš rozhodovat nemůžete, a nezbyde vám nic jiného, než přistoupit na dané podmínky. Potyčkám s partou agresivních chlápků se asi nepůjde vždy vyhnout rozumnou domluvou, pak tedy záleží na tom, jestli jste to vy, kdo na vytasené mačety odpoví vytažením střelné zbraně a vy díky tomu vyváznete, nebo zbraň nemáte a vezmete nohy na ramena. Každý takový střet spojuje respekt z nepřítele, opatrnost a rychlé reakce, což když ovládnete, máte veškeré předpoklady k tomu přežít.

Pro dobrotu na žebrotu?

Ne vždy však budete potkávat ty zlé, co vám chtějí za každou cenu vytrhnout orgány z těla pro krajíc chleba, čas od času narazíte i na prosté rodiny s takovým výrazem ve tváři, jako by už na jakoukoliv snahu rezignovali a jen čekají, až jejich svíčka života dohasne. Do těchto momentů autoři začlení morální rozhodování, zda zcela vyčerpaným přeživším odkázaným na smrt pomoci, či zda se raději zaměřit jen a pouze na vlastní problémy. Po celou dobu hraní totiž bude přítomen ukazatel staminy, který bude jinými slovy signalizovat váš zdravotní status ovlivňovaný příjmem potravin, vyčerpáním a jinými prvky. Vzhledem ke grafickému ztvárnění zahalenému do odstínů bledých barev by bylo zajímavé pozorovat, jestli se změna staminy projeví i na prostoupení těchto barev, jimiž by se úzkostná atmosféra ještě více prohloubila. Ale o tom můžeme zatím pouze spekulovat, protože nic takového potvrzeno nebylo.

Tvůrci I Am Alive dávají skrze vypuštěné trailery na vědomí, že vědí, co chtějí. O tuctovém zážitku proto nemůže padnout jediná zmínka, tenhle postapokalyptický svět si jede svou vlastní cestou a zvýrazňuje na rozdíl od většiny her naprosto jiné principy a prvky. Omamná atmosféra vypadá zatím nadmíru slibně, vyjadřuje bezmoc a všudypřítomnou velice skličující situaci. A když se při vypjatějších momentech neutrhne úplně ze řetězu a bude neustále cítit ta neustálá prázdnota - u které bychom se nezlobili, kdyby připomínala třeba filmový snímek Cesta od Johna Hillcoata – máme se opravdu na co těšit. Asi nebudeme daleko od pravdy s tvrzením, že se jedná o nejočekávanější titul distribuovaný skrze digitální sítě. Datum vydání je naplánováno na 7. března, tak doufejme, že tvůrci slovo dodrží.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama