Horizon Zero Dawn Článek Horizon Zero Dawn - dojmy z E3

Horizon Zero Dawn - dojmy z E3

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

16. 6. 2016 14:20 3
Reklama

Trvalo to rok, než jsme se dozvěděli něco víc o nejnovější hře od tvůrců stříleček Killzone, holandských Guerrilla Games. Překvapení z loňské E3 se na té letošní pochlubilo dalšími záběry, na kterých hra vypadala opět naprosto úchvatně, a proto jsem si nemohl nechat ujít možnost se na ní při novinářské prezentaci podívat. Vývojáři nám ukázali stejnou oblast jako byla v ukázce z prezentace Sony, jen tentokrát toto akční RPG před námi někdo skutečně hrál a zaměřoval se na trochu jiné věci.

ZEMĚ UŽ NÁM NEPATŘÍ

Třeba jsme se dozvěděli něco více o příběhovém pozadí hry. Horizon Zero Dawn se odehrává mnoho let v budoucnosti, kdy se po nejasné události staly dominantním živočišným druhem na Zemi stroje a lidstvo se vrátilo do kmenových uskupení a více či méně prehistorické úrovně technologie. Tito lidé žijí se stroji v rovnováze - stroje nejsou vyloženě zlé, v krajině plní své programy, zatímco lidé je loví a využívají součástky pokročilých technologií ke tvorbě zbraní, ale i živobytí. V tomto světě vyrůstá Aloy, dívka s tajemnou minulostí, která není úplně stejná jako ostatní členové jejího kmene. Nevěří ve stejná dogmata, její osud ji táhne do světa a její povaha se vymyká tradičním zvyklostem. Katalyzátorem její cesty do světa je náhlý výskyt podivné nákazy, která stroje přivádí k zuřivosti a ty tak začínají ohrožovat vesnice v okolí.

Nebylo by to RPG bez různých druhů zbraní, které si můžeme pořídit za kovové destičky, drátky a jiné věci, které padají z ulovených strojů.

Zatímco stařešinové věří, že se o nákazu postará jejich bohyně, Aloy si tím není tak jistá a vydá se po stopách původu nebezpečného úkazu. A to by v tom byl čert, aby na své cestě také neodhalila více o své minulosti i historii post-historického světa. Ten by měl být hráčům otevřený k průzkumu a vývojáři slíbili, že ruiny mrakodrapů, která se tu a tam tyčí nad horizontem, budeme moci během svých výprav navštívit. Plynulý pohyb k oblastem v dáli by měla zajistit slušná rozloha herního světa. Pamatujete si, jak byla při ukázce na prezentaci zobrazená mapa hry? Při naší ukázce hráči trochu ujela ruka při odzoomování a my mohli vidět oblast zhruba tak pětkrát větší, než bylo ukázáno při konferenci. Na otázku, jestli nám právě omylem ukázali celou mapu hry se vývojáři ušklíbli, že i tak jsme viděli jen malou část herního světa.

KDO PLÁNUJE, MÁ ZA TŘI

Po světě se nacházejí obydlí lidí, kde si Aloy může na chvíli odpočinout, koupit nové zbraně a případně nabrat nové questy. Nebylo by to RPG bez různých druhů zbraní, které si můžeme pořídit za kovové destičky, drátky a jiné věci, které padají z ulovených strojů. Nové zbraně pak mají určitě vlastnosti, třeba elementální útoky, a občas nabízejí i sloty na modifikace, které můžeme při lovu strhnout z těl strojů. Můžeme si také koupit nové oblečení, které se na Aloy projeví nejen vzhledově, ale především jí může zvýšit různé odolnosti třeba vůči mrazu, ohni, nákaze nebo třeba pomoci při stealthovém pohybu. Bude tak na hráčích, jakou výbavou si pořídí a jaký herní styl budou preferovat.

Konflikty se stroji totiž nejsou zrovna jednoduché a je třeba k nich přistupovat s opatrností. Může se stát, že se ze zdánlivě snadné situace vyklube nerovný souboj, ve kterém mají stroje navrch. Stroje jsou rozděleny do několika tříd podle svých funkcí, čemuž odpovídá i jejich chování - sběrači chodí po krajině a sbírají zdroje, které pak odnášejí neznámo kam; hlídají je přitom mrštní hlídači ne nepodobní velociraptorům; některé stroje zaútočí bez vyprovokování a jiné jsou mírumilovné a Aloy si nevšímají. Někdy je lepší jejich programování využít, nastražit pasti do jejich cest a ve správný moment zasadit pár ran, sebrat odpadlé kusy materiálů, nebezpečné stroje paralyzovat elektrickým výbojem a z bojiště utéct dřív, než se hlídači zorientují.

TROCHU LARY, TROCHU MONSTER HUNTERA

V posouzení situace Aloy pomáhá unikátní kus pokročilé technologie, který naše hrdinka našla jako malá a nyní jej nosí jako headset za uchem. Říká mu Focus a s ním lze ve hře zapnout zdejší verze survival instinktu, která zobrazí plánovanou cestu nepřátel, jejich slabiny a speciální součástky, které lze z jejich těla strhnout a využít třeba jako modifikaci svých zbraní. Samozřejmě není nutné při hře Focus používat, ale informace o tom, zda na nepřítele platí spíše bleskové nebo ohnivé šípy, vám určitě přijde vhod. S Focusem lze dokonce stroje nahackovat a využít je jako dopravní prostředek, jak jsme měli možnost vidět v ukázce. Dle autorů bude ve hře víc druhů takových ochočitelných strojů a stejně tak bude více i strojů, které budeme moci osedlat.

Nákaza se přenáší mezi všemi stroji, a tak při hře narazíme třeba i na nakaženého Thunderjawa, hvězdu prvního traileru.

Co ochočit nepůjde, s tím se budeme muset vypořádat pomocí hrubé síly a i my nakonec viděli souboj s “démonem”, nakaženým strojem, který vyvraždil malou vesnici. Nákaza působí jako jed na stroje i na lidi, ale její podstata není zpočátku hry známa. Nakažené stroje jsou agresivní a mohou Aloy při zásahu otrávit, ale na moji otázku vývojáři odpověděli, že nakažení nepřátelé nebudou disponovat novými nestandardními útoky. Prý by mělo stačit, že se jedná o agresivnější nepřátele, jejichž útoky jsou potenciálně nebezpečnější než ty u normálních příšer. Nákaza se přenáší mezi všemi stroji, a tak při hře narazíme třeba i na nakaženého Thunderjawa, hvězdu prvního traileru a ne jen na prastaré stroje, jako byl ten ze zničené vesnice.

PROTI PROUDU

Nakonec mě zajímalo, do jaké míry je zdejší svět živý. Co by se stalo, kdybychom nevyrazili “démona” zneškodnit? Co kdybychom vyvraždily všechny pavoučí sběrače na mýtině? Změnila by se rovnováha zdrojů ve světě? Odpověď lidí z Guerrilla Games zněla trochu vyhýbavě, jakoby si uvědomovali, že trend je mít herní svět co “nejdynamičtější”, zatímco oni dělali do jisté míry lineární příběhovou hru. Ignorace aktuní hrozby nic nezpůsobí, “démon” by zkrátka čekal tak dlouho, dokud bychom se ve vesnici neobjevili. I masakr sběračů by nic neznamenal - časem se na svém místě respawnují, ačkoliv údajně existují výjimky, které mi vývojáři nechtěli specifikovat. Podobný přístup mají vývojáři i k rozhovorům, jež můžeme vést s NPC. Pomocí dialogového kruhu můžeme pokládat otázky, vést rozhovor nějakým směrem, ale na děj a stav hry bude mít vliv jen pár voleb ve hře.

Horizon Zero Dawn - dojmy z E3
i Zdroj: Hrej.cz

Linearní pojetí mi zprvu do takovéto hry nesedělo, ale čím více nad tím přemýšlím, tím se mi to líbí vlastně víc. Lineární hry lépe vyprávějí připravený příběh a budu rád, když mě fascinujícím světem Horizon Zero Dawn povede kvalitně napsaný scénář a připravené události. Všechno, co jsem ze hry viděl, včetně krátkých prostřihů na obří stroje připomínající krokodýly a orly v traileru, mě neskutečně zajímá a osobně se nemohu dočkat 28. února 2017, kdy hra vyjde exkluzivně na PlayStation 4.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama