Horizon Zero Dawn Článek Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

24. 6. 2015 06:51 13
Reklama

Rudé vlasy zazáří proti slunci a na krátkou chvíli to vypadá, že si Aloy jen tak hraje na louce. Nesměla by však ve výskoku otáčet svůj luk na obrovského robotického dinosaura, který za mohutného řevu rozráží několikametrové kameny. Ještě před chvílí z nich mohl být bezpečný úkryt, síla oplechovaného protivníka ale dává jasně najevo, že jakékoliv zdržení na místě znamená smrt. Nerovný souboj je odrazem lidského zmaru tak, jak jej v příštím roce vykreslí RPG Horizon: Zero Dawn, samotná hlavní hrdinka je však i světélkem naděje. Co se stalo s předchozími obyvateli země? Mají divokou přírodou zarostlé stavby nějaký posvátný význam? A kterého z bohů museli lidé rozzlobit, aby na ně seslal tak silné protivníky, kterými jsou již zmiňovaní technosauři? Otázek je mnoho a drtivou většinu z nich odhalíme až s vydáním hry, na některé už ale v předstihu odpovídal art director Jan-Bart van Beek ze studia Guerrilla Games během uzavřené prezentace na E3.

APOKALYPSA UŽ SKONČILA

Pokud jste s uspokojivým pohledem sledovali první video, prostřednictvím kterého byl Horizon odhalen, pak jste viděli to samé, co jsem sledoval v malé budce za černým závěsem uvnitř stánku Sony. Ten hlavní rozdíl však tkvěl v tom, že již známou pasáž vývojáři přímo hráli a mohli tak čas od času zvolnit a odpovědět alespoň na část otázek, které se mi rozsvěcovaly v hlavě s kadencí stroboskopu. Kdo je Aloy? Hlavní hrdinka. Proč připomíná pravěkého člověka? Protože jím ve skutečnosti je. Tedy... v té naší skutečnosti. Příliš nerozumím! Lidstvo učinilo několik nešťastných kroků a přišlo jiné... lidstvo. Také tu jsou robotičtí nepřátelé, jako Thundermaul, kterého jste mohli vidět během ukázky. A Aloy tu samozřejmě není sama. Má tu celý kmen? Má! A kmenů je tu víc, některé jsou myšlením a technologiemi o značný kus dál. Přijde s nimi Aloy do styku? Určitě ano, je to nakonec i žádoucí, protože jinak by přeci nedostala odpovědi na všechny tyhle otázky...

Půjde o RPG s otevřeným světem, ve kterém si budete moci dělat, co chcete, ale jen do té míry, aby nedostával příběh na frak.

Ne, van Beek rozhodně nepůsobil tak, že by na moje otázky (a bylo jich mnohem víc) odpovídal s nelibostí, po celou dobu se usmíval a s výrazem mudrce, který , odhaloval jen malinko z toho, čím Horizon: Zero Dawn doopravdy bude. Můj obrázek je však po necelé půlhodince vcelku jasný a mohu vás ubezpečit, že vývojáři - jinak známí výhradně díky sérii Killozne - doslova překypují nápady a radostí, že mohou konečně pracovat na něčem jiném, než je technicistní sci-fi střílečka.

SVOBODMYSLNÉ RPG

Abyste z uzavřené E3 prezentace měli něco i vy, je nutné poskládat jednotlivé poznámky do srozumitelného celku a zřejmě by se slušelo začít tím, že Horizon bude RPG. Mohu také přidat, že půjde o RPG s otevřeným světem, ve kterém si budete moci dělat, co chcete, ale jen do té míry, aby nedostával příběh na frak. Právě vyprávění a posun děje je to, na co se v Guerrilla Games zaměřili a dokazují to nejen slovy, ale také činy. Do týmu se jim totiž podařilo dostat Johna Gonzaleze, který pracoval na vedoucí designérské pozici Fallout: New Vegas a byl jedním z těch, kdo vytvářeli příběh v nedávno vydaném Zaklínači 3. Hodlají tím zaručit dostatečně přitažlivý příběh, jehož postupné odvíjení podpoří i chytrou hratelností.

Možná je to trochu zvláštní, ale teď není řeč o tom, co všechno budete moci ve hře dělat. Van Beek během hraní několikrát zdůraznil, že síla Horizon tkví zejména v tom, že nepovede hráče za ručičku. Zapomeňte na generické rozhovory s ostatními postavami, prostřednictvím kterých byste v jiných hrách získávali povědomí o tom, co se vlastně stalo. Ani chvíli neuvažujte nad tím, že vám hra vysvětlí, jak porazit nového nepřítele. Tady máte zbraň - ať už luk, nebo cokoliv na blízko - a běžte si to s Aloy zjistit sami. Z mého pohledu je to do určité míry risk, i vy ale určitě cítíte, že předvídatelnost a nízká obtížnost moderních her by mohla být důvodem, proč se Horizon hráčům zalíbí. Pokud vývojáři dostojí svým slibům, pak byste měli křižovat svět, zjišťovat okolnosti již časem zaváté apokalypsy a přijít na to, jak v tomhle krásném, leč velmi nehostinném světě přežít.

JSEM ALOY, KDO JE VÍC?

Vedle příběhu je zajímavým elementem samotná hlavní hrdinka, která patří do kmene lovců a do hry přijde s již rozvětveným příběhem svého vlastního života. Postupně z něj budete odhalovat jednotlivé části, abyste si mohli dotvořit obrázek a pochopit její jednání v momentech, kdy do něj nebudete moci sami zasahovat. Zní to možná trochu komplikovaně, ale vývojáři mě ujistili, že vědí, co dělají. Zpracování ženské hrdinky se totiž neobešlo bez mnoha debat a testů a současná Aloy je údajně již několikátou, stále vylepšovanou verzí. Emoce, pud sebezáchovy či zvědavost jsou jen některými z rysů, které budou určovat její osobnost, vše ostatní už bude záležet na hráčích.

Horizon: Zero Dawn
i Zdroj: Hrej.cz

Vývojáři samozřejmě neexperimentují v základních věcech a činí pro hráče vývoj Aloy srozumitelným. K dispozici budou v podstatě dvě základní cesty - odemykání perků za získané zkušenosti a crafting. V prvním případě nečekejte žádnou velkou revoluci: dostatečný počet XP odemkne v rámci postupně se rozvíjejícího stromu danou schopnost, jakou je například v demu viděné přesné zaměřování, bez kterého dle van Beeka údajně netrefíte ani stodolu. Druhá část vylepšování schopností hlavní hrdinky je už o poznání zajímavější a zahrnuje jak sběr materiálu z poražených robo protivníků (Thundermaul je údajně složen z bezmála stovky součástek), tak samozřejmě i vlastní tvorbu. Složité předměty budete muset vyrábět v klidu, přímo v boji ale zvládne Aloy například doplnit speciální střelivo, aby nemusela nikam odbíhat a tím pádem i rušit hráče od akce. Dohromady bude schopná nést čtveřici zbraní, každou se třemi sloty pro speciální náboje, což koneckonců podtrhuje způsob, jakým se bude Horizon hrát.

TAKTIKA JE TVOJE MÁMA

Vývojáři nás už mnohokrát připravovali na to, že jejich hra bude opravdu, ale opravdu o taktice, a kdo se jí nepodřídí, prohraje. Lidé z Guerrilla Games to zkouší taky a samozřejmě zde nemohu přijít s žádným definitivním soudem, jak si jejich sliby stojí v porovnání s realitou. Hru jsem bohužel zatím neměl šanci hrát a E3 demo je zkrátka jen... E3 demo. Fakt je ale ten, že celý souboj s několika menšími a jedním přerostlým robosaurem vyžadoval mnohé střídání munice i vlastního postupu. Na rozdíl od toho, co bylo k vidění na konferenci Sony, jsem v akci viděl také pasti, takže určitá variabilita v soubojích by tu být měla, navíc umocněná tím, co už padlo výše. Hra vás nic nenaučí a způsob, jakým sejmout Thundermaula, si budete muset osvojit sami. Ve skutečnosti pak můžete tuhle potvoru (a doufám, že i všechny ostatní) dostat k zemi několika možnými způsoby, jinakost výsledku se následně odrazí v tom, co všechno z ní budete moci použít k výrobě dalších věcí.

Sledovat tuhle nádheru z metru a půl na obrazovce s úhlopříčkou větší, než kolik vlastně měřím, je zkrátka slast.

Pokud jste dočetli až sem a Horizon se vám takhle na papíře líbí, tak jedině fajn. Nejste-li úplně přesvědčení, musím speciálně pro vás ještě vyzdvihnout grafiku. Nechával jsem si ji až na konec, jakožto ultimativní důvod, proč se o Horizon zajímat. V záplavě opakujících se akcí působí nejen stylizace, ale i vlastní provedení jednoduše skvěle, což se nakonec odráží i ve vašich komentářích a dojmech z letošní E3. Sledovat tuhle nádheru z metru a půl na obrazovce s úhlopříčkou větší, než kolik vlastně měřím, je zkrátka slast a pranic mi nevadí lehké zaoblení a zakulacení jinak realistických rysů postav. Guerrilla Games používá stejný engine, na kterém běžel dosud poslední díl série Killzone a podobně jako v případě Uncharted 4 vymáčkne z PS4 maximum. Ne proto, aby stvořili nejlepší hru všech dob, ale aby dali brblajícím hráčům najevo, že hry si ještě nezapomněli hrát.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama