HearthStone: Heroes of Warcraft Článek Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Dan Kremser

Dan Kremser

5. 10. 2013 22:00 1
Reklama

Blizzard je již od svého založení vnímán jako velký a skutečně tradiční vydavatel, který se stále ještě drží klasických datadisků a již několik let úspěšně odolává nástupu free to play modelu v odvětví MMORPG. Nyní se však i nad věčně slunnou Kalifornií zatahují mračna a ruku v ruce s ubývajícím počtem hráčů World of Warcraft hledá Blizzard nové cesty k úspěchu. Tou hlavní jsou zdarma hratelné kartičky, které momentálně paralyzovaly celý internet.

Hearthstone: Heroes of Warcraft zkrátka najdete všude a na Twitchi se beta pravidelně umisťuje mezi třemi nejsledovanějšími hrami. A to ani nemluvíme o prakticky nekonečném počtu nešťastníků, kteří na brány bety neúspěšně buší. Rozhodně to není náhoda, Blizzard zkrátka umí a stejně jako u minulých počinů se i v Hearthstone snoubí parádní zpracování, promyšlené herní principy a především pořádná díra na trhu.

HEZKY PO HLAVĚ

Jen uznejte sami, kdy jste naposledy jen tak zapnuli karetní hru, dali si tři hry a za deset minut zase pracovali. Nic vás asi nenapadá! A pokud jste si snad na něco vzpomněli, určitě to nebyly karty Magic nebo česká Coraabia. Ačkoliv jsou obě hry kvalitní, rozhodně se nejedná o zábavu pro každého. Zvládnutí složitých herních mechanismů a spoustu vynaloženého času - to jsou klíče k úspěchu většiny karetních her současnosti. Právě v tom je však Hearthstone zcela jiný, nepotřebujete totiž žádné složité manuály a ani stovkami zápasů zocelený balíček. Stačí mít bystřejší mysl a trošku toho štěstíčka. Pak už to jde u kartiček od Blizzardu úplně samo.

Vstup do světa Hearthstonu je hračka, na nějakou teoretickou přípravu se tady nehraje a zhruba půlhodinový tutoriál, jenž vás naučí úplně, ale úplně všechno, o tom jasně vypovídá. Ještě aby ne, když principy jsou vyloženě směšné. Máte manu, za kterou vynášíte jednotlivé karty. Každá karta pak stojí určitý počet mana bodů a sama má dvě statistiky - útok a životy. K tomu navíc sem tam narazíte na speciální karty se schopnostmi jako je charge nebo taunt. Ano, i z takového mála se podařilo Blizzardu ukuchtit parádní a neskutečně návykovou záležitost.

NÁVYKOVÁ RYCHLOVKA

Za všechno může magický princip "jednoduché k naučení, obtížné k ovládnutí". Tedy přesně opačná filozofie než u konkurence. Jednoduše sednete před monitor a hrajete. Nějaké starosti se složitými pravidly můžete hodit za hlavu, a když začnete v šest, od monitoru se odlepíte o půlnoci. Klasická hratelnost „ještě jeden zápas a jdu spát" slaví úspěch a Hearthstone je neuvěřitelně návykovou záležitostí. Možná bych si troufnul říci, že ještě více nežli samotný World of Warcraft. Ale čemu se vlastně divit? Vždyť Hearthstone ani nemá žádné vyloženě svébytné universum a momentálně těží právě z věhlasné onlinovky. Pokud navíc časem zmizí přídomek Heroes of Warcraft, třeba přijdou i kartičky s motivy StarCraftu nebo Diabla.

"Každá mince má ale dvě strany, a ani na první pohled dokonalý Hearthstone není výjimkou."

Tak hodně dopředu ale nemá cenu předjímat. Daleko plodnější bude soustředit se na současnou podobu hry, která je po formální stránce samozřejmě naprosto v pořádku a audiovizuálnímu zpracování není co vytknout. Dokonce mi nevadilo ani pro tablety uzpůsobené rozhraní (později se Hearthstone stane první hrou od Blizzardu na mobilní platformy), přehledné a tuze jednoduché menu jsem si naopak vyloženě užíval. Poklonu ale jistě zaslouží i nádherné kresby a jak už bývá poslední dobou u Blizzardu zvykem, také úžasná práce s barvami a vkusnými efekty. V tomhle ohledu vám Blizzard otevírá dveře do úžasné cukrárny, kde ani nevíte co si dát dříve.

ŠTĚSTÍ JE K NEZAPLACENÍ

Každá mince má ale dvě strany. A ani na první pohled dokonalý Hearthstone není výjimkou. Když se například ještě jednou vrátíme k hernímu systému, musíme zmínit nepříjemný prvek náhody. Ten je pochopitelně cenou za úžasnou přístupnost a jednoduché herní principy, u kterých toho můžete ovlivnit mnohem méně, než se zdá. Výhra tak závisí minimálně z poloviny na náhodě a rozmaru hry. Když vám zkrátka budou neustále do ruky chodit v ten konkrétní moment zcela nepoužitelné karty, můžete pouze koukat na monitor a vztekat se. Nepomohou vám dokonce ani reálné peníze. Sice se díky nim k některým kartám dostanete rychleji, ale zadnici vám pak stejně nakope poctivec, který si všechno vydřel jen vlastním hraním aneb, žádné pay to win se naštěstí nekoná.

Velkým problémem je však balanc jednotlivých hrdinů (k výběru je jich momentálně 9) a karet obecně. V současné fázi vývoje mají autoři problém dobře namixovat sílu karet a nejednou se vám stane, že nemáte vůbec žádnou šanci. Na vině ale nejsou vždycky jen sami vývojáři. Schopnost adaptovat se na překotně se vyvíjející situaci a neustálé přelévání sil tady totiž zachraňuje životy. Určitě si ale nenamlouvejte, že Blizzard vytváří ultimátního žrouta času, který nikdy nenarazí na své mantinely. Opak je totiž pravdou a už po pár dnech cítíme, že hra už nenabízí nic nového. Jednotlivé strategie, rozmanitost balíku a tak dále. To všechno je v porovnání třeba se zmiňovaným Magic: The Gathering plytké.

NADĚJNÁ DROGA

Jinak vás ale Hearthstone uvítá s otevřenou náručí, přinejmenším mě osobně objal skutečně zeširoka a už nyní jej považuji za nejlepší karetní hru pod sluncem. Nabízí totiž zábavu na deset minut i na celý večer a oproti konkurenci nevyžaduje prakticky žádné úsilí. Kdo chce, může samozřejmě nacházet složitější taktiky, skládat si propracovaný balík a posouvat mantinely meta game. O tom ale v prvním plánu Hearthstone určitě není a konkurence podobné libůstky zpracovává mnohem lépe. Blizzard v tomto případě sází na jednoduchou, rychle odbytou zábavu a to hře opravdu svědčí!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama