Halo 5: Guardians Článek Halo 5: Guardians - dojmy z bety

Halo 5: Guardians - dojmy z bety

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

26. 12. 2014 11:14 5
Reklama

Halo se nemění. Už od roku 2001 je pořád stejné – ignoruje evoluci v okolních střílečkách, protože Halo zahájilo revoluci. To byla mantra předchozích 13 let. Žádné zaměřování přes „iron sights“ a koridory (střih, vzpomínka na The Library)... Ok, sem tam se koridory v Halo také mihly, ale většinu času působila tato série jako antiteze na klasickou střílečku™. Nikoliv v pátém díle. Už první záběry prozrazovaly, že tentokrát se něco změní. Po několika hodinách, strávených v uzavřené betě, je třeba souhlasit.

A ještě varování na úvod – naše dojmy pochází z trochu jiné bety, než ke které budou mít přístup majitelé Halo: The Master Chief Collection. K dispozici jsme měli dvě úrovně, nešlo nijak upravovat postavu a jediné, co šlo dělat, bylo střílet stále dokola v arénach pro osm lidí. Žádná vozidla, žádné nové zbraně, jenom lehká ochutnávka věcí, které v plné formě uvidíme na konci příštího roku. To ovšem neznamená, že bychom byli ušetřeni spousty novinek, na které budou letití hráči Halo buď prskat, nebo se s nimi smíří a přijmou je za svoje jakožto součást evoluce, kterou si série chtě nechtě musela projít. Neznamená to však, že bychom se dočkali hry ve stylu čehokoliv jiného. Stále jde o Halo. Základy fungují na jedničku. Pořád je zde přítomen nezměrný faktor zábavy, pumpující adrenalin do žil od dob druhého dílu. A v podstatě vše se hraje úplně stejně jako v zatím posledním čtvrtém dílu. Až na několik výjimek.

NA PLNÝ PLYN

Tempo hry je jedním slovem hektické, ale přesto stále velmi přehledné. Všichni Spartané mají schopnost běhu, kombinovanou s tryskami, které umožňují některé nové pohyby. To však není ten pravý důvod. Šedesát snímků za vteřinu, bleskurychlá grafika a hlavně jiný pocit z ovládání zbraní – to jsou ty hlavní rozdíly oproti minulosti, kvůli kterým se budete minimálně prvních několik desítek minut cítit trochu nepatřičně. Předně, konečně jsme se dočkali toho, čeho se pravověrní Master Chiefové báli několik let. Zbraně konečně umí zaměřovat přes levý trigger a platí to bez výjimky o všech. Battle Rifle, DMR, odstřelovačská puška, Magnum, ušetřen nebyl dokonce ani meč, nově pojmenovaný jako Prophet’s Bane. Nevěřili byste, jak jedna taková změna, kterou si všechny ostatní střílečky prošly od doby druhého Call of Duty, dovede změnit rychlost, jako se například pohybujete v úrovni a jak nyní nakládáte s pravou analogovou páčkou. Rychlé nakukování do prostoru skrz hledí pušky dovoluje daleko snadnější identifikaci nepřátel a rovněž velkou měrou přispívá k atmosféře. Zároveň jsou ale všechny zbraně stále stejně účinné i bez nutnosti s nimi mířit, tudíž na zabití jednoho nepřítele s plně nabitými štíty je stále potřeba celý zásobník z Assault Rifle, ať už se díváte skrz zaměřovač nebo prostě pálíte před sebe.

Halo 5: Guardians - dojmy z bety
i Zdroj: Hrej.cz

Letití hráči Halo jistě poznají také změnu v chování odrazu a celkové trajektorii hodu granátů, které se nyní perfektně hodí na „pinknutí“ za roh. Plasmové granáty (stejně jako meč) nyní září daleko více, což z nich jednak dělá mimořádně efektní zbraň, ale také daleko častější cíl pro pohotové střelce, kteří si s nimi umí poradit i za letu. Daleko použitelnější i pro nováčky v sérii je nyní již zmíněná odstřelovačka, která se z kategorie „musím si na jednu přesnou ránu vzít měsíční volno“ posunula do prostoru zábavných zbraní, které je radost používat a trefovat s nimi hlavy přes půl mapy. Přitom jediný rozdíl je v tom, že zaměřovač nyní vyvoláváte o chviličku rychleji, než dříve a hlavně daleko pohodlněji. Žádné quickscopování, oblíbenou taktiku hráčů Call of Duty, zde ale nehledejte, byť nelze vyloučit, že někteří experti se právě na toto v plné verzi nezaměří.

SPARTA NEBO SLAVIE...

Poslední velkou změnou je chování Spartanů jako takových. Zatímco dříve jste během hraní Halo byli v podstatě statický objekt, který sice mohl využívat například jetpacků nebo extra trysek, ale stále v jasných intencích mapy, nyní se situace změnila. A jedním dechem je třeba dodat, že k lepšímu. Je toho hodně, takže začněme tím nejdůležitějším. Při skocích je konečně možné se (po opakovaném stisknutí tlačítka pro skok) zachytit za hranu a vylézt přes ní nahoru. Spousta hráčů tento fakt stále ignoruje a považuje sebe sama za nezranitelné ve chvíli, kdy se dostane na místo, kam šlo dříve vyskočit skutečně pouze z jediné strany. O to více ale budete ve výhodě, když si na tuto „novinku“ co nejrychleji zvyknete, jako se to povedlo nám.

Při skoku stačí zmáčknout tlačítko, zamířit na zem a po dopadu vyšlete velký výboj, který spolehlivě zabije cokoliv, co se bude nacházet kolem vás.

Druhá věc se pojí se sprintem, kdy po určité době běhu začnete využívat trysek na vašem obleku (lehce tím zvýší rychlost běhu) a zároveň s tím spalovat energii, nutnou k obnovení štítů. Je tedy třeba se rozhodovat, kdy si popoběhnete a kdy je lepší vyčkat a dobít štít. Pauzy nejsou nijak strašlivé, od úplného vybití energie k plnému nabití poškozeného štítu uplynou maximálně jednotky vteřin, ale pocit nepřemožitelnosti a zranitelnosti je zde ve vzácné rovnováze. Trysky navíc slouží k další novince, kterou je instantní frag při povalení nepřítele z plného běhu. Nepovede se to vždy a je nutno to chvíli trénovat, ale výsledek stojí za to. Poslední novinkou je z nových pohybů nejobtížněji zvládnutelný ground smash. Při skoku stačí zmáčknout tlačítko, zamířit na zem a po dopadu vyšlete velký výboj, který spolehlivě zabije cokoliv, co se bude nacházet kolem vás. Vtip je v tom, že zatímco si ve vzduchu vyměřujete místo dopadu, zůstanete po dobu přibližně dvou vteřin zcela bezbranní „viset“ ve vzduchu a pochopitelně se tak stáváte snadným terčem pro jakékoliv nebezpečí.

Změny jsme vám tu vyjmenovali všechny, podstatné ale je, zda je všechno zmixováno do líbivého výsledku. Hádáte správně - je a dokonce moc! Jde o ideální symbiózu lety prověřené formule, kterou není třeba žádným závratným způsobem vylepšovat, s novými prvky, které do lehce nepřístupného klání vnášejí něco nového, s čím se všichni budou muset nejprve naučit nakládat. A ať už patříte do kterékoliv skupiny – zastánců původní hratelnosti, nebo vzývače jakýchkoliv novinek – můžeme vám už teď zaručit, že až se rozjedou servery pro všechny těsně před koncem roku, dáte nám za pravdu. Čekání na konec příštího roku, kdy Halo 5: Guardians vyjde v plné verzi, bude dlouhé, sakra dlouhé...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama