Gran Turismo Sport Článek Gran Turismo Sport

Gran Turismo Sport

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

30. 6. 2016 10:00 15
Reklama

Také jste sledovali květnové odhalení nového Gran Turisma? A také jste byli zklamaní, že nám vývojáři z Polyphony Digital nenaservírovali regulérní sedmý díl? Nebojte, jsme v tom společně. Ukvapené závěry bychom si ale dělat nedovolili, a proto přicházíme s mírnou korekcí nálady i přístupu. Na E3 jsme si totiž mohli nové Gran Turismo Sport vyzkoušet… a po chvíli ještě jednou. Pro jistotu a taky z toho důvodu, že se jen těžko můžete postavit za něco, co vám servíruje rychlý závod na dvě kola, který odkroutíte za pět minut…

TOHLE PS4 NEUTÁHN... COŽE?

Ale dobře, odložme žehrání nad podmínkami, které obvykle na herních veletrzích vládnou – i z toho mála a následného sledování & pokecu s PR chlapíkem z Polyphony lze o GT Sport na úvod říct, že velmi sebevědomě kráčí po stopách hlavní série. Samozřejmě tím v prvním bodě myslím grafické zpracování, a to i přes riziko kritiky, že u závodního simulátoru se přece grafika neřeší, ty bláho, Zdeňku!. Řeší, zvlášť, když při hraní mát regulérní obavy o to, aby se konzole neroztekla pod náporem výkonu, který musí předvádět.

Skvěle zpracovaným autům pak sekunduje prostředí trati, které počítá i s detaily ve větší vzdálenosti od ochranných zón.

Nechci znít příliš teatrálně, ale vzhledem k tomu, že dosud poslední díl série vyšel na PS3, je tenhle skok v mnoha ohledech nečekaný. Všechna auta, která jsem během hraní potkal – a bylo jich přibližně 20 – vypadají bezchybně a o těch, které jsem mohl řídit, to mohu prohlásit i při pohledu zevnitř. Detailně zpracovaný interiér je navíc něco, čeho si na závodních hrách cením, protože lépe už atmosféru navodit nejde. Skvěle zpracovaným autům pak sekunduje prostředí trati, které počítá i s detaily ve větší vzdálenosti od ochranných zón a potěší vás i tetelícím se horizontem, budete-li jezdit na stejné pouštní trati jako já. Na druhou stranu ale neočekávejte, že vás hra zahltí tolika barvičkami a divokým prostředím jako třeba Forza Horizon. Značná sterilita ze hry pořád hledí a je nedílnou součástí odkazu Gran Turisma. Jediné, o co mám reálnou obavu, je zpracování pro PlayStation VR, se kterým vývojáři počítají. Pokud totiž existuje titul, který bych nominoval jako na hru, která prodá PS4 Neo, pak to bude právě GT Sport. Pokud ne, čeká nás obrovský downgrade grafiky a možná za své vezme i aktuálně stabilní frekvence 60snímků za vteřinu.

JÁ ŘÍDÍM!

Teď už k tomu, co fandy závodění bere nejvíc. Ano, auta se skvěle ovládají – hrál jsem s volantem – a po dlouhé době jsem u hry konečně pořádně ucítil brzdy. Pocit z toho, kdy se auto před projetím zatáčky prohne při souboji fyzikálních sil s brzdnými kotouči je hodně uspokojivý a stejně dobře na tom jsou i chvíle, kdy do brzd jen tak kopnete na rovince. Auto poskočí, trochu si hvízdne, malinko vám pohodí volantem a nechá vás rozverně pokračovat dál. Možná je to tím, že jsem nenahrál tolik hodin v Project CARS a o Assetto Corsa jsem se – pardon – pouze otřel, ale jízdní model prohlašuji za špičkový i z toho mála, co jsem si mohl vyzkoušet. Bijte mě, pokud tomu tak ve finále nebude, lidem z Polyphony ale v tomto případě věřím, i přes to, že jsem obvykle spíše jejich kritikem. Pryč je pocit, že šoupete s papírovými krabicemi po zrcadle – auta skutečně reagují na povrch, při těsných soubojích s umělou inteligencí vám může i trochu vystřelit z ruky a všechny ty nedobrzděné či probrzděné zatáčky vyvolávají zpětnou reakci do tlumičů a všech žádoucích pohybů jako ve skutečnosti.

Jistě, nebylo by to Gran Turismo, kdybych se malinko neotřel do ozvučení, které sráží celkový dojem. Nejsou to sice obligátní vysavače, ale pořád jako by v Polyphony neměli rádi basy. Nebavím se tu o burácení muscle kár, to ne, ale vážně – závodní speciály nepískají jako Chip s Dalem pokaždé, když přidáte plyn. Zaplaťpánbůh to ale nemá žádný vliv na jízdu, která je okořeněná i tím, že po vás konzolí ovládaní závodníci nejdou jako slepice po flusu. Pořád marně čekám na to, že AI uvěřím chyby, GT Sport se ale v těch čtyřech kolech celkem vytáhlo a předhodilo i moment kolize několika aut, vyvolané zkrátka tím, že si dva kohouti nedali přednost v první zatáčce. Působilo to překvapivě dobře, o to víc, že to byl v podstatě první moment, který jsem po prvním startu zaznamenal, zůstávám ale v klidu sedět na své tvrdé židli a vyčkávám. Jedno ale už mohu prohlásit nyní – vývojáři zapracovali na předjíždění a z draftu za autem se skutečně dá vytěžit mírné zrychlení pro následující akt ponížení soupeřícího vozu. Možná to bude berlička pro nižší obtížnosti, ale měl jsem pocit, že nejedeme všichni na gumovém laně a pokud někoho můžete předjet, stane se tak s respektováním všeho, co můžete vídat po večerech na německých a francouzských sportovních stanicích.

SEDMIČKA BUDE, CO SE SPORTEM?

Pokud hledáte informace o tom, nakolik chtějí lidé ze Sony začlenit GT Sport do rodiny e-sportových her, nemohu sloužit žádnými konkrétními informacemi. Pořád je nutné brát aktuální díl jako spin-off, nikoliv však malý či bezvýznamný. Hra bude obsahovat kampaň pro jednoho hráče, pořád ale stojí pevně na pilířích, které lidé z Polyphony kolem GT Sport vystavěli. Hlavním módem bude Sports, který by měl hráče pobídnout k tomu, aby se skutečně cítili jako závodníci a utkávali se s dalšmi v závodech podporovaných známými značkami i automobilovou federací. Už předchozí projekt GT Academy, úzce spojený se skutečnými závodními sériemi, naznačil kamarádství vývojářů s opravdickým světem motorů a multiplayer této hry bude něco, co jsme skutečně ještě nezažili. Nepoužívám slova PR chlapíka Jeffa, jen svá vlastní, ke kterým ale musím druhým dechem dodat, že všechno tohle spojení a důraz na realitu nemusí nutně znamenat úspěch.

Hlavním módem bude Sports, který by měl hráče pobídnout k tomu, aby se skutečně cítili jako závodníci.

Zatímco s Forzou se nové Gran Turismo popasuje bez obav, s jinými hrami, chlubícími se početnými komunitami, to pořád může mít GT Sport těžké. I proto, že vyjde v listopadu pouze pro konzole, které nejsou v prostoru virtuálních simulací brány s dostatečným respektem. Tak uvidíme, GT Sport vychází už 15. listopadu a do té doby bychom už měli mít jasno i co se PS VR a PS4 Neo týče. Uvidíme se na okruhu!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama