Gran Turismo HD Článek Gran Turismo HD

Gran Turismo HD

Dalibor Franta

Dalibor Franta

8. 10. 2006 22:52 11
Reklama

S Gran Turismem HD pro PS3 už to pomalu začíná být, jako se záhadou Blairwitch. Fanoušci bloudí lesem vzájemně si odporujících informací, občas se někde mezi stromy mihne Kazunori Yamauchi a když už se zdá, že se člověk konečně dozví co za tím vším vězí, všechno kolem zčerná a schová se pod roušku milosrdného To be continued…Možná už by proto bylo na čase udělat v záležitosti GTHD jednou pro vždy jasno. Vyvrátit fámy, odhalit plány a hlavně položit si otázku přímo existenciálních rozměrů. Ale všechno pěkně po pořádku.

GTHD vs GT5

Předně musíme vnést trochu světla do sporu, který rozdělil fanoušky série Gran Turismo do dvou tápajících táborů. První se domnívají, že GTHD bude jen jakýmsi bonusovým materiálem, modifikovaným GT4, jehož hlavním úkolem bude demonstrovat sílu nové konzole Sony a připravit nedočkavé hráče na opravdovou žranici jménem GT5. Druhý tábor skeptiků pak tvrdí, že GT5 je mýtus, hudba vzdálené budoucnosti, která – ač může znít v uších virtuálních závodníků na plné pecky – nezasáhne PS3 ještě pěkných pár let. Polyphony jednoduše celou sérii pohřbilo, za což by mělo okamžitě a bez dalších odkladů spáchat hromadnou rituální sebevraždu. Pravdu ovšem nemá ani jedna strana…a co je hroší, žádná se zároveň nijak výrazně neplete. Uklidněte se, odložte sekyru a čtěte dál…to nejhorší teprve přijde.

Classic & Premium

Gran Turismo HD bude totiž mít dvojí tvář. Verze Classic skutečně bude „pouze“ vylepšené GT4. Lepší rozlišení, rychlejší framerate, jinak ale stejná auta, staré známé tratě a – že se ještě vůbec divíme po těch letech – žádný model poškození. Alespoň že hraní online by tentokrát chybět opravdu nemělo. První tábor jásá, plácá se navzájem po zádech a pronáší legendární fráze vítězů: „Ty vole, Fando, dyk sem ti to řikal. Prostě počkáme na GT pětku a máme to v cajku.“ Ale ouha. V horizontu několika příštích let totiž žádné páté, plnohodnotné pokračování Gran Turisma vyjít nemá (Druhý tábor jásá a posílá do Japonska spěšné zásilky s naostřenými noži). Jenže…místo pátého pokračování tady bude druhá podoba Gran Turismo HD, tentokrát ale s přídomkem Premium. Pravé next-gen Gran Turismo vymodelované pěkně z gruntu, s grafikou vymazlenou tak, že hrdinové animovaného filmu Auta by se schovali pod kanape i s lampičkou od Pixaru. Kromě aut se dočkáme taky nadupaných motorek a dvou úrovní obtížnosti. V čem je háček? Pouze 30 aut a hubeňoučce hubeňoučké 2 (slovy dvě!!) tratě. No…a je to venku.

Zoufalí lidé dělají zoufalé činy a rozdělení GTHD do dvou verzí snad ani nemůže být dokonalejším odrazem zmaru, jenž panuje mezi vývojáři Polyphony Digital. Důvod je nasnadě – svým puntičkářstvím a fanatickým důrazem na detaily, upletli sobě chlapci z Japonska bič rozměrů legendární devítiocasé kočky kapitána Kida. Vymodelovat jedno auto v zamýšlené kvalitě jim totiž trvá neuvěřitelných šest měsíců, kolik zabere tvorba jedné trati si snad ani netroufáme odhadnout. Za takových podmínek jednoduše není v lidských silách připravit vozový park čítající 750 vozů a několik desítek tratí ještě v tomto desetiletí. Pokud tedy nechtěli přijít o fanoušky (popřípadě také o život), museli se v Polyphony uchýlit k tomuto šalamounskému řešení – kvantity chtivé davy umlčí část Classic a její přeleštěná, vyšším rozlišením prohnaná auta a tratě ze starších verzí GT. Fajnšmekry, kteří prahnou zakusit hukot závodů 21. století namlsají v části Premium…a pak už budou hráči jen platit a platit.

Mikrotransakce

Za co, ptáte se? No tak tedy… předně bude třeba zaplatit menší obnos za zpřístupnění všech aut a tratí ve verzi Classic - dokud nezacvakáte, nemáte ani to. A aby toho snad nebylo málo, verze Premium bude koncipována jako otevřený projekt. V určitých časových intervalech se budou na internetu objevovat nová auta, tratě a balíčky s nejrůznějšími vylepšeními (model poškození, editor tratí, editor závodů, online módy a desítky dalších menších featurek). Za určitý finanční obnos (přesné ceny zatím nejsou stanoveny, odhaduje se však, že se budou pohybovat od 50 euro centů za jedno auto až po několik eur za nové tratě a balíčky s updaty) si tak budou moci majitelé GTHD svou extrémně skromnou verzi hry rozšířit na přijatelnou úroveň. První takový balíček by měl vyjít už měsíc po vydání hry a bude obsahovat novou trať + 30 nových luxusních přibližovadel (mezi nimi i vysněnou a vymodlenou značku Ferrari – konkrétně F430 a 599 GTB Fiorano). Spolu s přesunem do sféry „zaplať, nebo táhni“ se však dostáváme k několika závažným otázkám. Na kolik peněz vlastně přijde nakoupení všech dostupných vylepšení? Nehrozí že fanda rychlých aut, který si chce dopřát ten luxus a dohrát hru na 100 % (prestižní výzva všech dosavadních dílů Gran Turisma), nakonec zaplatí na všech úpravách a expanzích nějakou nekřesťansky astronomickou částku?

Zdá se, že otázek nakonec v textu padlo více než odpovědí. Záhada o podstatě GTHD snad byla rozpletena, bohužel nám poskytla hned několik nových námětů k přemýšlení a pánům z Polyphony hezkých pár věcí k vysvětlování. Berme to ale z té lepší stránky – PS3 v Evropě nevyjde dřív než na jaře příštího roku a do té doby můžeme zajímavý onlinový experiment Polyphony Digital sledovat v akci na japonských ostrovech. Pokud ovšem v prosinci hra skutečně vyjde…poslední informace totiž nasvědčují tomu, že to pánové zase jednou prošvihnou. Avizovaná existenciální otázka však ještě nepadla a je načase si jí zcela vážně položit. STOJÍ NÁM TO VŮBEC ZA TO!?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama