Gears of War 3 Článek Gears of War 3

Gears of War 3

Dalibor Franta

Dalibor Franta

9. 7. 2011 22:00 1
Reklama

Je to zvláštní pocit psát preview na hru, která má k dnešnímu dni dobře půl druhého milionu předobjednávek. Podobně jako například u série Call of Duty, tohle astronomické číslo – které je mimochodem pro americké studio Epic novým rekordem – reprezentuje jediný fakt; hráči své Gears of War znají. Ví, že se nemění a neexperimentuje a že až se letos 20. září zakousne řetěz motorové pily do tučného krku naivního Locusta, začvachtá to stejně jako před třemi roky. Naše očekávání jsou skromná a v mnohém se neliší od pubertálních představ partnersky nevybíravé dívky. Chceme prostě, aby ten další v pořadí byl o něco hezčí, o něco větší a snad i trochu delší než ten poslední. Půl druhého milionu lidí na světě už ví, že přesně tohle za tři měsíce dostane. Těch zbylých pět milionů se to dozví z tohoto článku… plus mínus.

Třikrát a dost. Nebo ne

Pokud dění kolem série Gears of War alespoň po očku sledujete, pravděpodobně víte, že měl Epic od počátku v úmyslu vytvořit příběhovou trilogii. Těžko říct, co s tímto bohulibým autorským záměrem udělají finální prodejní čísla (ostatně i „třetí-díl-je-definitivně-poslední-a-basta-Halo“ se nám velmi aktuálně, „nečekaně“ proměnilo v tetralogii), každopádně v současnosti stále platí, že třetí díl zlidovělých „Gearsů“ bude také poslední. Hlavní hrdiny jsme (netknutí nechť na chvilku čtou se zavřenýma očima) opustili v momentě, kdy pod náporem Locustů definitivně padlo Jacinto, poslední bašta lidského odporu ve válce s Locusty. Marcus Fenix opouští místo epického střetnutí s vědomím, že jeho dlouho zesnulý otec pravděpodobně žije a návdavkem drží v rukou klíč k rozřešení kataklyzmatického konfliktu zahrnujícího lidi, Locusty, Lambenty a dodavatele dumpingových čínských steroidů.

Závěr trilogie přenese nás v čase o rok a půl dopředu. Marcus a jeho družina se, podobně jako poslední zbytky lidí na planetě, zdržují na improvizované plovoucí plošině Raven’s Nest, která vznikla spojením několika starých COG válečných lodí. Válka jako taková skončila. COG se rozpadlo, lidstvo postrádá centralizovanou vládu a s ní i úsilí koordinovat bojové akce. Lidé prohráli. Roztroušené ostrůvky humanity bojují každý za sebe a úsilí přežít ve světě, jenž zvolna podléhá apokalypse, stalo se pro všechny klíčové aktéry důležitější, než zjevně marná snaha zasadit nepříteli rozhodující úder. To má být ostatně trademark třetího GoW – zatímco první díl prezentoval realitu zoufalé války a druhý události poslední velké bitvy, trojka nahrazuje válečný konflikt de facto guerillovým bojem o přežití, bojem s rozkládající se planetou a ohromnými silami (na čele s gigantickými Lambenty), které jí trhají na kusy. Jako příběhový epilog by navíc trojka měla zodpovědět všechny hlavní otázky a (údajně) nadobro uzavřít příběhové putování Marcuse Fenixe.

Paralelní světy

Tomuto novému náboji odpovídá jak větší pozornost ke košatým osudům jednotlivých členů týmu, tak i mnohem větší důraz na kooperaci, která se nově v kampani otevře až čtyřem hráčům najednou. Jak na E3 prohlásil producent Ron Fergusson, třetí Gears of War má být především o přátelství v nejtěžších okamžicích lidstva, a přirovnal závěr trilogie k Bratrstvu neohrožených – lidé kolem vás jsou vaše jediná pomoc, jediná záloha a posila. Důraz na toto zoufalé partnerství se proto nesoustředí exkluzivně jen na širší ko-op. Atmosféru sounáležitosti mají budovat i dlouho upozaděné minipříběhy vašich parťáků, návraty na známá místa a hlavně systém tzv. paralelních herních pasáží – tedy sekvencí, které nejprve absolvujete v kůži hlavní dvojice, abyste se po jejich dohrání vrátili o několik hodin v čase zpět a prošli si ten samý úsek z perspektivy druhého týmu. Na E3 reprezentoval tento prvek epický boss fight, kdy Marcus a Dom sloužili (v nových bojových oblecích Silverback) coby návnada pro ohromného lambentího Krakena, zatímco druhý tým se snažil zasadit mu rozhodující ránu z vrcholku nedalekého mostu. V první fázi tak Marcus odolává vlnám nových nepřátel na čele s kraboidními polypy a explodujícími locusty a postup druhého týmu sleduje jen prostřednictvím rádia. Za chvíli se ale situace obrátí a celý bossfight si zopakujete i z perspektivy bojovníků na mostě. Novinkou v kampani bude i tzv. arcade mód, který bude v rámci kampaně sledovat statistiky, přidělovat body, sledovat časy a vůbec podrobně mapovat a v reálném čase porovnávat postup jednotlivými kapitolami hlavní kampaně. Hráč tak může s kamarády soutěžit třeba o nejrychlejší čas nebo množství vypreparovaných locustů… běžné kratochvíle podzimního odpoledne.

Locustí pesticidy

Nová fáze války znamená samozřejmě i nové zbraně. Letmá zmínka už padla o obleku Silverback, je to však ve skutečnosti spíš takový „kapesní“ bojový mech. Dokáže pojmout jednoho člověka a disponuje ohromnou palebnou silou stejně dobře jako výbornou ovladatelností a možností zasazovat i melee údery. Svou sekundární ko-op povinnost pak plní i ve funkci pohyblivého krytí, protože k jeho základně dokáže kterýkoliv člen týmu přilnout jako ke klasické palebné překážce. Těžko říct, proč si lidé schovávali tuhle neprůstřelnou hračku až do momentu, kdy už vlastně není o co bojovat, ale co už. Další podobnou ko-op zbraní je nový kulomet Vulcan. Zmocní-li se ho hráč jen tak, je to obyčejná výkonná zbraň s limitovaným počtem nábojů. Ovšem v kooperaci s jedním kolegou, který se stará o doplňování munice, změní se Vulcan v pohyblivý palpost, jenž nikdy nedojede na konec zásobníku. Ostatní nové zbraně už mnohem lépe korespondují se svízelnou situací, ve které se lidstvo nachází a v mnoha případech se jedná o podomácku vyrobené nebo muzejní kousky. Do rukou se Marcusovi dostane například upilovaná brokovnice, archaický Lancer z dob Pendulumských válek s bodákem místo pily, nebo z bety už dobře známá těžká sniper puška One shot. Do akce se zapojí i mimořádně bizarní „granátomet“ z nápadité domácké výroby Locustů – Digger Launcher, který je schopný dopravit k nepříteli třaskavinu pod zemí nebo – je-li dotyčný nebožák zasažen přímo – uskutečnit velmi radikální a trvalý make over obličeje.

Horda 2.0

O multiplayeru se nedávno velmi detailně rozepsal náš kolega Petr Strecker, doplňme proto už jen pár maličkostí. Na E3 se totiž konečně v hratelné verzi představil asi nejoblíbenější multiplayerový mód Gears of War – Horde ve variantě 2.0. Třebaže podstata módu, v jehož rámci odolává pětičlenný tým sílícímu náporu Locustů, zůstává nezměněna, velmi výrazně se promění herní pojetí. To nově implementuje prvky klasických tower defense her a zavádí princip (od)měny. Za zabíjení nepřátel a oživování padlých kamarádů je každý člen týmu odměňován penězi, které může před útokem nové hordy směnit za barikády, automatické střelecké věže, návnady a pasti, stejně jako i nové zbraně včetně mech-obleku Silverback nebo obrovského porcovacího meče. Po zahájení hry má pak třicet sekund na jejich rozmístění (či opravu). Už tak výborný a nekonečně návykový mód by mohl získat úplně nový rozměr.

O kvalitách nového Gears of War asi není třeba dopředu nijak pochybovat. Epic se zjevně nepouští do žádných bezhlavých dobrodružství a chystá se nám v září kydnout do mechaniky klasické Gearsy – hezčí, větší a o něco delší, než ty předchozí. Návdavkem se můžeme těšit na uzavření osudů Marcuse Fenixe a i když ani za mák nevěříme tomu, že tenhle díl GoW bude poslední (prostor zůstává hlavně pro prequely z dob Pendulumských válek), přinejmenším jednu zajímavou akční kapitolu bychom snad mohli v září uzavřít.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama