Uncharted 3: Drake’s Deception Článek Uncharted 3 + Golden Abyss

Uncharted 3 + Golden Abyss

Ondřej Švára

Ondřej Švára

18. 8. 2011 22:00
Reklama

Uncharted bylo jednou z nejvýraznějších značek letošního GamesComu. I proto, že zdvojuje síly. Zatímco na začátku letošního listopadu se bude Playstation 3 předvádět ve svém zřejmě posledním velkém vzepětí sil díky Uncharted 3: Drake´s Deception, jeho malý herní soused PS Vita ukáže díky handheldovému Uncharted: Golden Abyss, jak má vypadat ovládání a audiovizuální úroveň her kapesní budoucnosti. Něco s Uncharted pomalu končí, něco jiného začíná.

Obě hry se v Německu předvedly spíše minimalisticky. Velké Uncharted trailerem, který byl za zavřenými dveřmi k vidění už na E3, a to malé pak jen krátkým úvodem do příběhu a hratelnosti. O to větší je ale dnes o dvojité "U" zájem, a proto také krom oficiálních novinek sbíráme nové zákulisní cetky. Víte například, co se stane s Nathanem poté, co ve videu z Uncharted 3, které jste už jistě viděli, vypadne z nákladního Antonova? Pro veřejnost zde snímek končí, ale scéna má pokračování, protože byla vytržena z kontextu. Nuže, Drake se v typickém unchartedovském stylu vydrápe zpět na vrata, kde sekerou definitivně zneškodní onoho svalnatého harlekýna a s jeho zbraní pak podnikne trestnou výpravu útrobami celé Anduly, kde však brutální divadlo skončí detonaci blíže nespecifikovaného nákladu a rozpáraným trupem nakonec Drake nedobrovolně opouští palubu. Až tady sekvence definitivně končí. Škoda, že jste to neviděli...

Změna je hra

Cenu pro nejlepší platformovou hru si ale nakonec z GamesComu odneslo Uncharted Golden Abyss. Proč? Tahle handheldovka totiž znamená něco, co velké Uncharted při nejlepší vůli nikoliv. Je čirou herní revolucí. A to především v technických aspektech, kdy dává konkurenci návod, jak vytvářet hry pro novou generaci handheldů.

Nejprve ovládání. To spočívá v symbióze nového interfacu PS Vita a speciálně pro něj tvořeného herního enginu. Ačkoliv gyroskopy, dotykové senzory či kamery jsou dnes již poměrně zavedenou součástí smartphonů nebo pohybových herních periferií, Golden Abyss se má stále ovládat tak, jako dosud žádná jiná hra. Alespoň na handheldech. Tam totiž konkurenci nemá, a to ani v 3DS. Drake se dá ovládat nakláněním přístroje, poklepáváním na displej, ohmatáváním zadních touchpadů.. prostě jej rozpohybujete úplně jinak, než jak jste ve hrách dosud byli zvyklí. Když má třeba šplhat po laně, prostě pohladíte záda handheldu a je to. Moderna zavádí úplně nové způsoby v herní mechanice. Drake se díky touchpadům, kamerkám a gyroskopům mnoha situacích chová zřetelně automaticky. Šplhá tak, aby na skalách nepadal, chodí podle toho, jak mu hráč ťukáním do displeje plánuje trasu a když zmerčí nepřítele, umí ho zneškodnit i jedním ťuknutím.

Nakonec ale tohle všechno můžete provádět i skrz konvenční ovládání. To Vita naštěstí zaručuje. I když má více dotykových míst, než vaše partnerka pod rouškou sobotní noci, o nesmrtelný D-pad a funkční tlačítka nakonec nepřišla, což oceňujeme. Staré i nové ovládání se tak bude moci ve Vita hrách kombinovat a dosavadní zkušenosti s Golden Abyss naznačují, že hráči budou dost často volit právě tento kompromis. Doteky se využijí spíše v klidnějších částech s puzzly a lezením a klasický interface pak v akci. Netřeba obav, plynulost přechodu z jednoho interfacu na druhý je na Vitě překvapivě hladký.

Alespoň tedy v Golden Abyss. Problémy s ovládáním měla tahle hra jen v detailech. Hlavně, když některé podružnější funkce přeci jen nelze spustit jinak než novým způsobem. Řada novinářů tak měla například problém s odstřelovačkou, protože zoom se na displeji provede dotykem, kdežto míření nakláněním a nejen, že to vypadá krkolomně, ono se to krkolomně i hraje. Než správně zacílíte, pětkrát se netrefíte, protože si vždy nějak "drbnete" do mířidla.

Skvělý výhled

V GC/E3 traileru na velké Uncharted jsme si připomněli dvě důležité věci. A sice prostředí arabské pouště, do kterého se Drake díky příběhu o hledání písečné Atlantidy dostane, a také to, že všechno, co se kolem něj míhá, vypadá náramně dobře. Ano, Uncharted bude podobně jako jeho předchůdce grafickým stropem Playstationu 3. Naughty Dog totiž mají svůj vlastní patent na využití procesoru Cell k různým grafickým efektům a to znamená ďábelskou kombinaci skvělé grafiky a zároveň stabilně vysokého frameratu. Prach, odlesky, kouřmo? O to se stará Cell, žádná grafická karta, a proto i v maniakálně detailních situacích, kdy třeba Elena soucitně prsty poklepe Drakeovi na ruku a pak se kamera otočí na celé letiště, neklesá grafický výkon konzole pod hranici, kde by si toho hráč všimnul.

Kvalitní zpracování hry má být doplněno také neméně impresivním podáním plně trojrozměrného obrazu. Tady zatím čerpáme z marketingových slibů - podle Micka Hockinga ze Sony bude Uncharted 3 novým standardem pro full 3D zobrazení. "To, co Naughty Dog provedli s Uncharted 3, vás přesvědčí abyste si konečně koupili 3D televizor,“ tvrdí Hocking.

Golden Abyss v otázkách technického zpracování uchvacuje v podstatě stejně. Bez okolků lze prohlásit, že je to nejlépe vypadající hra v dosavadní v handheldové historii, vypadá lépe i než RE: Revelations z 3DS. A rovněž striktně dodržuje úzus o maximálně stabilním (stabilně vysokém) frameratu, což je skvělé. Hra v podstatě vypadá jako launchové tituly na PS3 a přitom běhá velmi hladce. To je vzhledem k hardwarové specifikaci Vity malý zázrak. Uvědomme si, že je to stále jen handheld do, pravda velké, ale stále kapsy.

Více Nathanů, více zábavy

Začátkem léta strávili lidé v Uncharted 3 dohromady přes 360 let hraní díky polouzavřené multiplayerové betě. To je v sérii velký milník. Multiplayer totiž nikdy nebyl kdovíjak důležitou součástí Uncharted, ale to se s třetím dílem mění. Krom toho, že U3 dokonce umožní spustit multiplayerovou hru ve split screenu na jedné televizi, Naughty Dog připravili hned devět síťových módů, z nichž základ tvoří deathmatch a týmových deathmatch, které jsme si již odzkoušeli a víme, že v nich jde o jediné: bez velkého přemýšlení si zastřílet, neboť oproti jiným zavedeným multiplayerům nevybízí U3 k vymýšlení složitých strategií, ani nevyužívá systém krytí ze singleplayerové kampaně. To hlavně kvůli nekonečným respawnům rozesetým tak, aby se hráči neustále překvapovali z blízka a za zády. Základní módy multiplayeru Uncharted tak mají spíše bavit, než zaměstnávat. A to je dobře.

Protože pak přijdou další a komplexnější. Z bety je možné popsat hlavně Co-op Adventure, kde fungujete s omezeným počtem respawnů a vše spočívá v kooperaci tří hráčů, kteří hledají artefakty a čelí vlnám nepřátel. Musejí si pomáhat, rozdělovat funkce, krýt jeden druhého. A na rozdíl od jiných multiplayerových akcí zde budou často hopsat, šplhat, viset za jednu ruku, prostě odkaz z druhého dílu stále žije a zůstává podstatnou součástí hry více hráčů. To jsou devizy Uncharted, nikoliv handicap.

Ostatně, Naughty Dog jsou s výsledkem betatestu multiplayeru velmi spokojeni. "Poskytl nám mnoho informací k vylepšení celé hry. Mohu říct, že jsme na základě odezvy hráčů implementovali do hry celkem tři velké updaty," říká komunitní manažer Naughty Dog Arne Meyer.

Noví přátelé

Obě hry ze světa Uncharted si pro fanoušky také připravily malé updaty a překvapení v hereckém obsazení.Drake´s Deception představuje zbrusu nový charakter jménem Salim, který je podle dabéra TJ Raminiho dobrý Drakeův přítel a Golden Abyss představuje jistou Marissu Chase. Vzhledem k tomu, že příběh hry předchází všemu, co Drake na PS3 dosud prožil, musela být oblíbená Elena vyškrtnuta.

V očekávání

"Jsme již velice blízko kompletního dokončení hry, teď už hlavně ladíme detaily, aby byla skutečně dokonalá," říká Arne Meyer k Uncharted 3. Potvrzuje tak jeho oficiální vydání na druhý listopad letošního roku.A u nás včetně českých titulků. Ale jak to vypadá s Golden Abyss? Složitěji. Nejde o chybějící lokalizaci, ale spíše dosud nikdo neřekl nahlas, kdy má hra skutečně vyjít. Jako launch titul pro PS Vita by to měla stihnout v období prvního kvartálu příštího roku, oficiálně je však datum stále neznámé. "Leden 2012 je celkem reálný," říká naše domovnice. A ta ví všechno...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama