Forza Motorsport 6 Článek Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

18. 6. 2015 06:48 10
Reklama

Když jsem začátkem roku sledoval představení šestého dílu závodní série Forza Motorsport, které neproběhlo na žádné herní akci, ale netradičně během automobilového veletrhu, bylo mi vcelku jasné, že chtějí lidé z Microsoftu a Turn 10 získat silného partnera, který by hru posvětil a dal ji tvář. Tím partnerem se stala automobilka Ford a soudě dle přítomnost Hernyho Forda III. během konference Xboxu, resp. pompézního odhalení Fordu GT, který sjel od stropu Galen Center, si spolupráci pochvalují obě strany. Tohle všechno je ale jen pozlátko, skrze které se možná hráči dostanou k pěkným vozům značky Ford, ale tím to pro koncového zákazníka končí. Mnohem důležitější bylo zjistit, jak Forza 6 vypadá v běhu a hlavně - jak se tahle krásná autíčka vlastně hrají.

HLAVNĚ NEZMOKNOUT

Nutno podotknout, že na první pohled se Forza 6 od svého předchůdce v zásadě neliší. Pořád se bavíme o nádherně vypadající hře, která ve své plné verzi nabídne přes 400 vozidel, desítky tratí a singleplayerovou herní náplň, která by vám měla vydržet až sto hodin. Stačí ale vzít do ruky gamepad a během chvíle zjistíte, co všechno mohlo být jinak už v případě pátého dílu a mlčky poděkujete vývojářům, že to konečně dokázali. Těžko v krátkém textu a po vyzkoušení přibližně půlhodinového dema mluvit o jakýchkoliv definitivech, pocit z jízdy jsem si ale užil mnohem víc než při prvních projížďkách Prahou v pětce a mohu potvrdit, že i drobné změny v nastavení obtížnosti činí z Forzy 6 zcela nový zážitek.

Pro potřeby demoverze byla k dispozice čtveřice vozidel, tři tratě a odlišné nastavení podmínek tak, aby bylo možné otestovat ze hry pokud možno co nejvíc. Po zkušenostech s Project CARS a Driveclubem je proto nasnadě začít závodem v dešti, který se stal jakýmsi etalonem pro obecné měření celkového zážitku. Za zády mi stál producent hry Ryan Cooper, který později prozradil, že jeho tým jednoduše nemohl mít déšť ve hře pouze pro efekt. „Forza je simulace, pokud bychom nedokázali simulovat déšť, pak nevidím důvod, proč bychom ho do hry měli dávat,“ řekl Cooper a musím mu dát za pravdu.

Podle Coopera existují dva typy nočních závodů - Le Mans a pak všechny ostatní.

Déšť vytváří na trati krásné, leč nebezpečné kaluže, a ty pro změnu ovlivňují momentální jízdní vlastnosti vašeho vozidla. Příliš mnoho vody v kombinaci s nevhodnou pneumatikou a realisticky zpracovaný aquaplaning se postará o nečekaný výlet mimo trať. Měl jsem navíc pocit, že je auto ve vyšší rychlosti mnohem náchylnější na přejíždění obrubníků, případně jiných nerovností na trati a mimo ni. Pokud se auto rovnou nestane neovladatelným, pak nejrůznější nárazy přinejmenším pořádně otřesou s ovládáním a na chvíli vás vyhodí z rytmu.

DYNAMIKA CHYBÍ

Podobně zajímavý je i závod v noci, kdy musíte dávat pozor nejen na výše zmíněné problémy, ale také bojovat s osvětlením. Podle Coopera existují dva typy nočních závodů - Le Mans a pak všechny ostatní: „Třeba závod v Daytoně, to je v podstatě taková show, ale v Le Mans jste jen vy a dálková světla,“ říká producent. Nakolik je nutné brát jeho slova vážně, jsem bohužel neměl šanci pořádně prozkoumat, ale z kokpitu je během nočního závodu vidět skutečně velké nic. Vysoká rychlost, spojená s tunelovým viděním, vám navíc zabraňuje, abyste na první pokus dosáhli bůhvíjakých výsledků. „Závod v noci musí být jako tanec, plynulý a přesný,“ říká Cooper při mé snaze udržet neposedné Audi na trati a já musím uznat, že tohle chce zkrátka cvik a možná i ten volant.

Bohužel, veškerá speciální nastavení, ať už se týkají denní doby či počasí, nejsou dle slov vývojářů dynamická, a tudíž se nebudou v průběhu závodu měnit. A to ani ve zrychleném módu, kdy čas běží i několikanásobnou rychlostí. Co naopak simulováno bude, jsou pneumatiky, o kterých by zástupci Turn 10 mohli pravděpodobně mluvit celé hodiny. Už jim totiž přestávalo stačit, aby si na zpracování speciálních prvků najímaly firmy třetích stran, a proto se na problematiku pneumatik podívali sami. Výsledkem je vlastní testovací prostor a znalost načerpaná přímo od inženýrů značek jako Pirelli nebo Michelin. Je vlastně až fantastické poslouchat, co všechno vývojáři videohry zjistili o pneumatikách, a pokud šlo o nacvičenou scénku, ve které mají zlanařit unaveného novináře, pak jsem jim na lep skočil bez přemýšlení.

JEŠTĚ NEJÁSAT

Ne všechno se ale zdá být bez problému, a byť jsem zkoušel všechny typy obtížnosti, nemohu s čistým svědomím prohlásit, že umělá inteligence prošla jakoukoliv inovací. Ano, máme tu systém Drivatar, který by měl zaznamenávat způsob jízdy vašich přátel na Xboxu a posléze je umisťovat do vaší hry. Alespoň takto znělo představení očekávaného systému AI na papíře, skutečnost je ale stále poměrně bolestivá. O co jde? Drivataři z předchozího dílu zůstanou zachováni, ale jejich skill odpovídá údajně mně než deseti procentům toho, co nabízí šestý díl. To, co zůstalo, je značně strojové projíždění tratě s respektováním ideální stopy i brzdných momentů. Jen jedinkrát jsem viděl soupeře, kterak nezvládl zatáčku a skončil ve smyku mimo trať, jinak je nutné balík pomalejších vozidel jednoduše předjet (třeba i po trávě), s vyšším nastavením pak využít drag a pozdní nástup do brždění, což zaručí několik důležitých metrů, ve kterých se před soupeře dostanete.

Celkově ale nebylo půlhodinové hraní Forzy 6 žádným velkým překvapením. Lidé z Turn 10 zapracovali na jízdním modelu, který je mnohem agresivnější a živější, ale ve zbytku svého snažení přidávali spíše ony pověstné neviditelné prvky, které sice ovlivňují celkovou kvalitu, ale články a rozhovory se o nich nepíší. Pokud však přemýšlíte nad tím, co byste si po Project CARS na konzoli Xbox One zahráli, Forza 6 hráče zklamávat určitě nebude.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama