Forza Motorsport 5 Článek Forza Motorsport 5

Forza Motorsport 5

Jiří Bigas

Jiří Bigas

20. 8. 2013 22:48 2
Reklama

Nemá smysl dlouho kroužit okolo horké kaše. Nabitý diář schůzek v Kolíně může přinést i takové tragikomické situace, jakou byla bezesporu moje účast na prezentaci poslední Forzy. Je naprosto jasné, že v redakci bychom našli daleko povolanější autory a odborníky. Našimi hlavními závodníky jsou Zdeněk s Petrem, kteří mají v nejrůznějších simulací odkroužené tisíce okruhů a stovky hodin. My s Jardou jim na druhé straně nesaháme v řidičském umění ani po kotníky, a tak se raději držíme relativně bezpečného rajónu závodních arkád, věřil jsem ještě zcela neochvějně ve chvíli, kdy jsem se usazoval na uzavřené prezentaci poslední Forzy. Příští minuty mě mely vyvést ze zažitého mylného stereotypu.

Závody jsou jen jedny

Dan Greenawalt z týmu Turn 10 Studios nás hned na úvod ujistil, že škatulkování na arkády a simulace neuznává. „My mezi závodními hrami neděláme rozdíly. Je to přežitek,“ říká důrazně s tím, že Forza může být obojím a užije si ji jak ostřílený virtuální závodník, tak i pětiletý kluk, kterého prostě baví bourat s auty. To nezní vůbec nelogicky, i když se pak pochopitelně nabízí otázka, proč vlastně vznikla odbočka série v podobě titulu Forza Horizon. Nicméně proti možnosti vyladit si nejrůznější asistenty řízení podle libosti nelze mít větších námitek. Ačkoli to samo o sobě nelze považovat za žádnou velkou revoluci. Tak co vlastně ukrývá nová Forza tak unikátního pod svou nablýskanou kapotou?

„Chceme, abyste si hru plnohodnotně užili, i když budete jezdit jen s ostrými hatchbacky."

„Uvedení snad každé konzole na trh doprovázela nějaká závodní hra,“ snaží se nás navnadit Dan Greenawalt a poukazuje na neoddiskutovatelný fakt, že krásná auta představují skvělý způsob, jak prezentovat moderní grafiku a pokročilé technologie nového hardwaru. Pátá Forza má ale být i v tomto směru naprostým unikátem. „Věci, které dnes děláme s grafikou by prostě nebyly na Xboxu 360 možné,“ slibuje Dan a hned se pustí do výčtu nejrůznějších detailů, které ovšem plně docení jen skuteční znalci série. Musím sebekriticky přiznat, že nejsem jako sváteční závodník schopný kvalifikovaně odhadnout, jaký pokrok vývojáři ve vizuálním zpracování učinili, některé drobné detaily ale upoutají i netrénované oko člověka, jenž závodní hry hraje s kloboukem na hlavě.

Smysl pro detail

Forza Motorsport 5 na jednu stranu oslavuje nadčasový design supersportů, z jejichž křivek běhá milovníkům automobilismu mráz po zádech, na druhou stranu se ale jejich krásu nebojí postavit do kontrastu k nedokonalostem okolního světa. Zatímco uháníte v retro kupé od Mercedesu po zaprášeném asfaltu, můžete si všimnou prasklin na silnici nebo drolících se betonových zátarasů. Zvláštní pozornost pak věnovali vývojáři takovému zdánlivě bezvýznamnému detailu, jakým je opotřebení pneumatik. Ačkoli se na něj soustředí díl od dílu, tentokrát jsou přesvědčení, že jejich poznatky a data získaná při vývoji pomohou zpětně i závodním týmům a automobilovým inženýrům po celém světě.

Patřičnou péči ale tým věnoval i kostře celé hry, tedy kariéře. Ta je nově rozdělena na nejrůznější ligy, která každá sama o sobě představuje plnohodnotný kariérní režim, ne jen krátkou sérii závodů, jak bychom mohli podezřívavě čekat. Dan Greenawalt nápad na toto členění obhájí přesvědčivě. „Jak normálně absolvujete kariéru v závodních hrách? Začínáte s malými a pomalými auty na krátkých tratích. Postupně se dostáváte k lepším vozům a náročnějším tratím, až nakonec narazíte na limity vlastních schopností, dojdete k autu, které nezvládnete a v tom okamžiku vás hra přestává bavit,“ mluví zřejmě z duše mnoha svátečním jezdcům, ačkoli ortodoxní fanoušci série by možná nesouhlasili. „Chceme, abyste si hru plnohodnotně užili, i když budete jezdit jen s ostrými hatchbacky. Líbí se vám? My vás nesoudíme,“ láká Dan s tím, že klidně můžete odjezdit celou kariéru jen s nimi.

Rošáda na startu

A podobným způsobem bude Forza „pracovat“ i se samotnými hráči. Třeba v mutliplayeru má závodníky párovat nejen na základě jejich schopností, ale i chování. „Jste cheater? Pak budete muset závodit s dalšími cheatery,“ přibližuje Dan. Forza Motorsport 5 toho ale očividně nabízí ještě mnohem víc. A hlavně, mnohem víc, než jsou vývojáři schopni odvyprávět během půlhodinky, která uteče jako voda. Třeba zdokonalený mód ForzaVista, který vám dovolí detailně prozkoumat všechny virtuální automobily a poslechnout si příběh každého vozu, zní skvěle, ale to už na mě vývojáři pomrkávají: „Jsi z Česka?“ Přitakám a tuším, co bude následovat. „Máme ve hře i Prahu,“ hlásí pyšně. Jak bychom to mohli nevědět? Vždyť na chvíli, kdy po vzoru prvního traileru proženeme McLaren F1 po kočičích hlavách Karlova mostu, se v Česku těší snad každý milovník závodních her. Bez ohledu na to, zdali dává přednost simulacím, nebo arkádám.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama