Forza Motorsport 4 Článek Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4

Maggot

Maggot

28. 7. 2011 22:39 12
Reklama

Když se projdete po kancelářích studia Turn 10, které momentálně dokončuje práce na jízdním simulátoru Forza Motorsport 4, pravděpodobně se nadýcháte nebývale silné motoristické atmosféry, kterou normálně najdete pouze ve městech, jako je Modena nebo Sant’Agata. Nejde o náhodu, jsou to právě maníci z Turn 10, kteří věnují svým vozům stejnou porci pozornosti a vášně jako svým manželkám. To ne, to bychom lhali, luxusní limuzíny, nabroušené supersporty a ostré závoďáky jsou pro ně víc než ženy a přítelkyně. O čemž se samozřejmě brzy přesvědčíte sami právě díky nové Forze, která přijíždí na podvozku třetího dílu, ovšem se značně přepracovanou karoserií.

Pohyb na kluzké silnici

A zatímco komunitní tahanice v segmentu závodních her několik posledních let připomínají sousedské hádky typu "Komu patří ta višeň, když leží někde mezi?", reálný souboj přesahuje doslovné hranice a směle spadá do ranku Amerika vs. Japonsko. Forza Motorsport se ovšem uchytila velice rychle a zdá se, že stejně rychle vystřelila na špičku jízdních simulátorů a kraluje spolu s Gran Turismem. Na rozdíl od něho přistupuje k hráčům s menší komplikovaností, ale také s větší přívětivostí. Co nového nás čeká ve čtyřce? Duch nové hry se nese v zásadním přepracování těch, na první pohled nejdůležitějších prvků mozaiky – fyziky řízení a designu. Vezměte kód hry, rozbijte jej na malé fragmenty a poté složte znovu a lépe! Krom zásahu do charakteru mechanického jízdního modelu (rozumějte vlivu fyzikálních zákonů, chování podvozku…) se vývojáři podívali na zoubek i samotným pneumatikám, které se mohou pyšnit úplně novým profilem.

Vedoucí vývoje Dan Greenawalt celou situaci popsal jako simulaci počasí. „Myšlenka simulace fyziky je obdoba simulace počasí. Máme studie globálního oteplování. Jsou přesné? Jsou přesnější než v osmnáctém století, kdy lidé používali prsty k určení rychlosti větru. I naše medicína je mnohem účinnější, než tehdejší dryáky. A nejsou tak účinné, jak teprve v budoucnu budou.“ Aby celý proces v Turn 10 urychlili, navázali spojení se světoznámým výrobcem pneumatik Pirelli, který má díky mnohaletému působení na trhu velké množství nastudovaných dat, která vývojáři použili přímo ve hře samotné, od čehož si slibují další krok vpřed směrem k realističtějšímu zážitku. Utažený šroubek tady, pevnější závit támhle a auto je hned soudržnější. Ačkoliv jsou změny spíše symbolického rázu a výrazně neovlivní chod kompletní mašinérie, jsou to právě detaily, které umocňují váš pohled na hru. Za zmínku pak rozhodně stojí úplně nový systém dynamického osvětlení, díky němuž působí hra o řád lépe, což ve výsledku umožnilo zakomponování nočních závodů a variabilní denní doby. Problém je ten, že tentokrát už to nebude tolik o závodění.

Vymazlená grafika je skutečně výsledkem zarputilého umu vývojářů, jelikož engine samotný je už několik let starý, přičemž se objevil v obou předešlých titulech pro Xbox 360. Nic ovšem nebránilo kompletnímu přepracování modelů aut, vyleštění textur a renovaci obecně. Což je zároveň obousečná sekera, jelikož krásy aut si vychutnáte nejlépe v novém režimu Showroom, což je unikátní a od kariéry separovaný mód, kde si hráč doslova ohmatá a prohlédne vozy v té nejvyšší kvalitě. V podstatě se jedná o velkou garáž, kde se hráč kolem vozů sám pohybuje a prohlíží si jednotlivé detaily a krásy každého z nich, což zahrnuje zajímavosti z vývoje, ale také technické a telemetrické informace z praxe. V takovém případě navíc najde využití i pohybový ovladač Kinect, s nímž na jednotlivé položky klikáte přímo vy sami pohybem ruky. Jakmile vás ale přestane bavit očumování aut a hraní si s čímkoliv, za co se dá chytit a zatáhnout, můžete si příběh každého z vozů nechat předříkat charismatickým chraplákem Jeremyho Clarksona coby vedoucí osobnosti motoristického fenoménu jménem Top Gear.

Autovista, bejby!

Jak asi čekáte, každý z komentářů nabízí spoustu vtipu a zajímavostí, které by zněly úplně obyčejně v podání kohokoliv jiného. Tady ale spolupráce s Top Gearem nekončí. Ve hře se samozřejmě objeví i jejich vlastní trať, přičemž se v plné verzi můžeme těšit na další a další novinky spojené s pořadem jako takovým, čímž se myslí i exkluzivní epizody určené přímo majitelům hry. Jak již bylo řečeno, Showroom je režim sám o sobě, nabízející přes 10 hodin aktivit a vlastních úkolů. Když jsme se o redesignu aut bavili jako o dvousečné sekeře, naráželi jsme tím hlavně na rozdíly mezi kvalitou modelů v Showroomu a kvalitou modelů v akci během závodů, kde samozřejmě nejsou tak naleštěné a čisté, mnohem více rezonují v předchozí, samozřejmě mnohem čistější podobu série. Potíž nové Forzy je její zaměření. „Závodění je v mnoha směrech tou nejmenší součástí hry,“ řekl Dan během večírku po konferenci Microsoftu na E3. A je to na první pohled zcela zřejmé. „Chceme udělat z hráčů milovníky aut a z milovníků aut naopak hráče,“ je skvělá filozofie a všechny nové prvky nasvědčují tomu, že má Turn 10 skutečně dobře nakročeno. Showroom, nástroj Autovista, nádherně detailní a věrná auta… ale co kariérní režim a závody samotné?

Hlavní kostra hry nově nese jméno World Tour, kde už jen samotný název evokuje v pravidelné závodní víkendy na těch nejslavnějších tratích světa, ale také těch nejnebezpečnějších a nejvyhlášenějších silnicích. Kariéra je opět rozčleněna do několika rozdílných šampionátů s vlastním druhem pravidel a kritérií ke vstupu. Zatímco si jako nováček podpíráte hlavu nudou v závodech s malými hatchbacky, po několika hodinách hraní se budete držet při pilotování superrychlých žehliček nebo závodních speciálů. Systém obtížnosti je dynamický, jeho přičinění ve hře v podstatě nijak nepoznáte krom samotných závodů. Hra totiž sama měří vaše úspěchy a podle toho se přizpůsobuje vašemu tempu. Přesto jsou to právě auta, která stojí na špičce úspěšnosti, jejichž celkový počet vyroste až k 500 kouskům od 80 celosvětových automobilek, přičemž se každý měsíc můžeme dočkat 10 nových vozů v pravidelných várkách DLC balíčků. Měli jsme možnost vidět ikonický McLaren F1, vyjící Ferrari 599 GTO, hráči se bohužel musí připravit na menší zklamání. Ačkoliv zatím není nic potvrzeno, je velice dobře možné, že ve hře bude chybět Porsche i přesto, že bylo v předešlých dílech. Na žádné z ukázek není jediný vůz této značky, do hry navíc byly oznámeny pouze upravené varianty s vlastní homologací od automobilky RUF. A jak známo, v žádné závodní hře ještě nebyl RUF a Porsche současně. Opakujeme, nejde o potvrzený fakt, tudíž jej berte s rozvahou.

Brzdy sedí, jedu to vyzkoušet

Krom závodních tratí to tedy budou i veřejné silnice. Na demonstrovaných ukázkách byla hra předváděna na světoznámém průsmyku Stelvio Pass v Itálii, který je v motoristické kultuře něco jako monument. Vyprávění manželky Kimiho Räikkőnena, pilota F1, znělo v jejím podání jako horor i přesto, že se Kimi při jeho zdolávání bavil ačkoliv měl "lehce" na spěch. Jedná se o sérii klikatých zatáček, které dokonale procvičí vaše ruce, přičemž se jedná o zpestření, kterých bude v plné verzi pravděpodobně mnohem více. Devizou Forzy byly vždy rozsáhlé komunitní služby a multiplayer obecně, přičemž se arzenál nástrojů a možností opět roztáhne o několik kilometrů. Do šířky samozřejmě! Krom toho že si lze osobně svá auta upravit po stránce technické, tak je samozřejmě můžete zmalovat do nepoznání díky opravdu pokročilému editoru vlastních polepení. A co více, vše posléze vyzkoušet přímo na trati. Tohle všechno už ovšem nemusíte nutně dělat sami, jelikož Forza umožňuje založení vlastních závodních stájí, kde si každý hráč najde tu svou pozici. Jako vedoucí autoklubu vaše přátele determinujete dle zaměření na mechaniky, designéry, fotografy a testery, přičemž lze přímo pořádat kompetitivní závody mezi kluby jako takovými.

Nový režim Rivals Mode navíc přímo míří na duely mezi přáteli tak, abyste porovnali síly osobně a pokud možno nerušeně. Opět se vrací obchod Storefront a s ním i široká nabídka uživatelského materiálu v podobě upravených aut, polepů, profilů nastavení a všelijakých drobnůstek, které zaručují, že hra bude bez větších zásahů zvenčí žít dostatečně dlouho i po vydání. Forza Motorsport 4 bude po všech směrech vybroušená a je až zarážející, že vývojáři dokázali ze starého enginu vymačkat tolik šťávy. Přesto se lehce obáváme zaměření samotné hry, která ani předtím nebyla tolik o závodění, jako spíše o lásce k vozům. Což je samozřejmě případ všech her podobného ražení. Pokud vývojáři zapracují na kariérním režimu, hra má šanci si urvat své soustu i v tomto směru. A co teprve když nastartujete motor a otevřete onu magickou položku Online.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama