Forza Motorsport 3 Článek Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

Dalibor Franta

Dalibor Franta

28. 9. 2009 22:53 33
Reklama

Měl to být závěr roku, jaký videoherní motorsport nepamatuje.  Třetí Forza a páté Gran Turismo na jednom okruhu, v jednom kole, finišujíce difuzor na difuzor vstříc cílové lajně v boji o blyštivý pohár nejlepší závodní simulace všech konzolí a časů. Závod, ve kterém rozhoduje každý detail. Každá ostrá hrana a promáčknutý plech. Žádný fanboy nestojí stranou, nikdo nedokáže přihlížet z ochozů, aniž by si nezakřičel… A přesto, nebo snad právě proto, se nakonec žádný závod nekoná a rozhodnutí o borci asfaltové stopy odkládá se prozatím na neurčito. Zatímco druhé pokračování závodní simulace Forza Motorsport pro konzoli Xbox 360 vychází už 23. října, dlouhé měsíce odkládané Gran Turismo 5 pro konkurenční PS3 vyjde nakonec, oproti optimistickým předpokladům, až v průběhu roku 2010. Z měření sil tak sice sešlo, prvního soutěžícího si přesto představit můžeme. Zvlášť když se Forza 3 a její hratelné demo jen nedávno objevily na Xbox Live.

Síla pro každého

Hra pro každého – přesně tak se letos v červnu představila třetí Forza na E3. Zkušení motorističtí matadoři ze studia Turn 10 nabrali ke čtvrtému výročí od vydání prvního dílu poměrně nečekaný směr a konsternované veřejnosti prezentovali obraz komplexní závodní hry, která uspokojí jak nejnáročnější virtuální piloty, tak i hráče videoherním motorismem zcela nedotčené. Staří, mladí, s řidičákem, nebo bez – z Forzy 3 si má každý odnést to nejlepší. Snaze uzmout zákazníky sektoru arkádových závodů směle zavelel balíček masivních herních asistencí, jež byste v předešlých dílech Forzy hledali jen marně. Vedoucí stopa s přesně vyznačenými úseky pro akceleraci, brzdění či jízdu bez plynu. Tzv. „one-button-drive“, který vedle automatického řazení obstará i počítačem řízené brzdění. Tři úrovně výkonnosti AI protivníků. A konečně, hojně diskutované přetáčení času, které bez omezení umožní přetáčet zpět vybrané nepovedené úseky závodu a hledat lepší jízdní stopy či lepší řešení kritických situací. Pro kazisvěty mezi námi přibude zbrusu nový model poškození, možnost přetočit auto na střechu a vůbec ho nešetrnou jízdou odrovnat až za mez všedního použití. Mezi čtyřmi stovkami vozidel padesáti značek se objeví vůbec poprvé vozy SUV, driftovací speciály a dragstery. A právě když se o veterána obou předešlých dílů pokoušela pod návalem všech těch cool a free vylepšení mozková příhoda, představilo Turn 10 novinky a vylepšení i pro ty z nás, kteří myslí své závodění vážně a počítači by nesvěřili ani manželku, natož brzdy.

Síla pro vyvolené

Turn 10 vetkli simulaci do vínku deformaci pneumatik v reálném čase – svatý to grál závodní simulace, jenž by mohl Forze otevřít dveře do klubu prominentních hard-core simulací napříč platformami. Víc než kdy dřív tak bude důležitá teplota pneumatik, vyvážení vozidla a kvalita směsi. Nově se dočkáme detailního pohledu z kabiny stroje pro dynamičtější jízdní zážitek a svoje řekne k závodění i vylepšená umělá inteligence, která se vytasí s faktorem stresu; závodní konkurence bude nyní náchylnější k chybám, pakliže ji v kritických úsecích tratě vystavíte patřičnému tlaku. Dříve poněkud bezbarvý karierní mód nahradí dynamická kampaň tvořená kalendářem závodních akcí, jenž se bude měnit sezónu od sezóny - celkově bychom se měli dočkat cca 200 různých závodů. Modely automobilů nabobtnají a zkrásní desetinásobkem polygonů a prezentované screenshoty a videa slibují vizuální zážitek za pomezím nirvány. Přidejme k tomu nové a notně přístupnější možnosti grafické úpravy vozidel, dvojnásobek komponentů pro tuningové a výkonnostní úpravy, nové burzy s upravenými auty, online žebříčky nejlepších a nejstahovanějších modařů a nové rozsáhlé online možnosti a stojí před námi obraz produktu, který slibuje vnést do konzolového závodění takovou malou, dočista malinkatou herní revoluci. Jenže…

Síla kouzla zbavená

Jsou to právě slova pochybností, co se dere na jazyk po důkladném testu jen nedávno zveřejněného dema. Masivní hype, jenž Turn 10 v součinnosti s Microsoftem do hry „zainvestoval“, projevil se být v tomto směru zbraní doslova dvojsečného charakteru. Vlna ohromného očekávání, která v posledních měsících zalila srdce všech fanoušků motorismu jako bungalovy v Phuketu, ukázala po konfrontaci s realitu i svou ničivou sílu a představy nás hráčů postavila rázně do latě. Především po vizuální stránce zůstalo demo daleko, předaleko za očekáváním (a prezentovanou skutečností). Pravda, oproti druhému dílu je znát jednoznačný pokrok a zejména okolí trati je nesrovnatelně detailnější a pohlednější, auta však trpí bídným stínováním a absencí výraznějšího antialiasingu. Ohromný rozdíl mezi prezentovanými screenshoty a realitou vysvětlují vývojáři větší mírou detailů ve Photomodu (režim, ve kterém lze během závodu pořizovat snímky vozu z různých úhlů), kde byly všechny záběry ze hry pořizovány… fakt, že se takovou „maličkost“ dozvídáme až nyní a ještě stylem „jé, vy jste nás tuhle asi špatně pochopili“ však nepůsobí nikterak důvěryhodně. Dalším poměrně výrazným zklamáním je model poškození, který si v demu vystačí prakticky jen s oděrkami a nalomenými blatníky, a to nehledě na to, jak drasticky (a v jakých rychlostech) s autem zacházíte. Co se AI týče, dvoukolový závod neposkytl člověku dostatečný prostor pro otestování nového systému tlaku na soupeře, nijak nás ale nepotěšil pohled na konkurenty, kteří si na všech výkonnostních úrovních zvykli nepochopitelně zpomalovat v jednom z velmi rychlých úseků trati ve španělském Katalánsku.

Síla jak ji (ne)známe

Co nás naopak potěšilo, je tradičně kvalitní jízdní model. Oproti předchozímu dílu je znát citelné zrychlení a to, co se ve Forze 2 často až nesnesitelně vleklo, hýbe se ve trojce mnohem svižněji. Jízdu si tak lze patřičně užít i v autě nižší výkonnostní kategorie. Jasně zřetelný je i vylepšený model chování pneumatik v režimu simulace. Chování auta se s ujetými koly drasticky mění, proto nemáte s nezahřátými brzdami a pneumatikami prakticky žádnou šanci zajet kvalitní časy. S vypnutými asistenty je i třetí Forza patřičně hard-core (v mezích konzolového smyslu toho slova), a až si sedne prvotní šok z rychlejšího rytmu, jistě uspokojí i nejnáročnější klientelu. Sympatický je rovněž pohled z kokpitu, který – i přes někdy ne úplně kvalitní textury – funguje v demu efektivně, nestrhává zbytečnou pozornost a hlavně nezavazí ve výhledu, jak to bývá zvykem u konkurence. Plus udělujeme i za perfektně přehledné a stylově strohé herní menu.

Kolem, dokola a ještě jednou po obvodu vzato, Forza s pořadovým číslem 3 jeví se jen pár dní před vydáním jako mimořádně kvalitní titul, který však může ošklivě doplatit na setrvačnou sílu svého hypu. S vysoko vybuzeným očekáváním se zveřejněné demo přes veškerou snahu nepotkalo a pověst GT killera dočkala se povážlivých trhlin. Jako v mezích možností vylepšené pokračování Forzy 2 ano. Jako revoluce v konzolovém závodění? Horko. Těžko. Ale s finálními soudy vyčkejme raději na plnou verzi. Pamatujte – už 23. října, exkluzivně na Xbox 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama